معاون اول قوه قضاییه گفت: خداوند توبه انسان‌ها و بازگشت آنان به راه راست را می پذیرد.

خداوند توبه انسان‌ها را می پذیرد، به گزارش وقایع نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای صبح امروز یکشنبه دهم اسفند ماه در جلسه شورای مدیران سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه نوع خدمت، خدمت گیرنده، شرایط ارائه آن و مؤلفه ها و آثار خدمت ارزش آن را مشخص می کند، گفت: ارزش کار پزشکی قانونی با توجه به نوع و شرایط ارائه خدمت در آن بسیار بالا و کاری سخت، دقیق و علمی است که باید با اعمال صداقت، امانتداری و دقت ارائه شود.

وی افزود: خدمات گیرندگان پزشکی قانونی عمدتا افرادی نگران، دردمند و مضطرب هستند که نسبت به آینده خود مخاطره دارند و احساس می کنند مورد تعدی قرار گرفته اند بنابراین رسیدگی به درخواست و پاسخدهی به پرونده ایشان، ضمن سختی و شرایط ویژه، ارزش بسیار زیادی نیز دارد.

محسنی اژه ای با بیان اینکه قاضی آرا خود را بر اساس بینه و اقرار صادر می کند، اظهار داشت: قاضی بر پایه شواهد و قراین و نیز مسایل علمی و کارشناسی یقین حاصل می کند که حکم یک پرونده را صادر کند اما جایی که هیچ بینه و اقراری وجود ندارد پزشکی قانونی بازوی توانمند قاضی می شود و گاهی صدور رأی تنها منحصر به نظر پزشکی قانونی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در مواردی کار کارشناس پزشکی قانونی مانند رأی و حکم قاضی است، تصریح کرد: کار و خدمتی که پزشکی قانونی ارائه می کند دارای آثار بلند مدت است و در برخی پرونده ها نظر کارشناسی و دقیق پزشکی قانونی بسیار تعیین کننده و مشخص کنند سرنوشت آن محکمه خواهد بود.

معاون اول قوه قضاییه کار پزشکان و پرستاران را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: کار طبیب همواره کاری ارزشمند بوده چرا که با جان انسان ها سروکار دارد اما در شرایط فعلی که جهان و از جمله کشور ما با ویروس کرونا مواجه است ارزش و اهمیت بیشتری پیدا می کند، مانند کار در پزشکی قانونی که ضمن ارزشمند بودن اصل کار، خدمات در شرایطی ارائه می شود که مراجعین شما افرادی عصبانی و آسیب دیده هستند.

وی گفت: اگرچه کار در پزشکی قانونی با سختی های خاص خود همراه است اما در عین حال ارائه خدمت در پزشکی قانونی توام با حفظ عزت و کرامت افراد صورت می گیرد و انتظار همین است که کارشناس این سازمان با حفظ آرامش خود، مراجعین را نیز به آرامش دعوت کند.

* پزشکی قانونی مورد عنایت جدی رییس قوه است

خداوند توبه انسان‌ها را می پذیرد

 محسنی اژه ای در بخش دیگری از سخنان خود با تأیید مشکلات پزشکی قانونی در بخش های عمرانی، بودجه، نیروی انسانی و … اظهار داشت: پزشکی قانونی به شدت مورد عنایت رییس قوه قضاییه است و ایشان معتقدند به دلیل سختی کار و جایگاه خاص پزشکی قانونی باید به این سازمان نگاهی ویژه داشته باشیم.

وی با تأکید بر لزوم اولویت بندی نیازهای سازمان افزود: سختی کار پزشکی قانونی به گونه ای است که نه تنها جاذبه ای برای ورود افراد جدید ندارد حتی در مواردی دافعه نیز دارد و در قوه با علم به این موضوع برای رفع مشکلات سازمان قول مساعدت و همکاری می دهیم.

* دقت، امانتداری و سرعت در ارائه نظرات مورد توجه باشد

خداوند توبه انسان‌ها را می پذیرد

 محسنی اژه ای با تأکید مجدد بر سختی کار در پزشکی قانونی به ویژه در بخش های فنی و عملیاتی از جمله سالن تشریح، به بیان چند نکته در انجام کارشناسی ها پرداخت و افزود: به کارشناسان این سازمان توصیه می کنم که برخی نکات را در صدور نظرات بیش از پیش مورد توجه قرار دهند که از جمله آن ها دقت در اظهار نظر هاست. نظرات پزشکی قانونی باید در کمال دقت صادر شود و در عین حال شفاف و روشن و عاری از هرگونه ابهام باشد.

وی ادامه داد: نظرات پزشکی قانونی و کارشناسی های آن در جلب رضایتمندی مردم تأثیر بسزایی دارد و توصیه می شود در اعلام نظرات تا حد امکان و تا جایی که خللی به اصل موضوع وارد نشود، کار با سرعت بیشتری انجام پذیرد چرا که سرعت توام با دقت و صحت، رضایت مردم را به همراه دارد.

معاون اول قوه قضاییه حفظ کرامت، عزت، آرامش و امانتداری، رعایت مسایل شرعی و استفاده از فناوری های جدید و علم روز را از دیگر نکات مهم در رسیدگی به پرونده ها عنوان و خاطرنشان کرد: رعایت جوانب شرعی و به کارگیری پزشک زن برای معاینه بانوان در مراکز پزشکی قانونی از نکات بسیار مهم است علاوه بر این در مواردی که می توان با استفاده از فناوری های روز خدمات آسان تر و ارزان تری را در زمانی کمتر به مردم ارائه کرد حتما از آن فناوری بهره‌مند شوید.

*با بهره‌مندی از برکات ماه رجب و شعبان به استقبال ماه رمضان برویم

 محسنی اژه ای در بخش دیگری از سخنان خود نیز به برکات ماه های رجب و شعبان اشاره کرد ادامه داد: ماه رجب ماه خدا، شعبان ماه رسول الله و رمضان ماه امت است و اگر بخواهیم از ضیافت الهی در ماه رمضان برخوردار باشیم باید در این دو ماه خود را مهیا کرده و اهمیت این دو ماه را درک کنیم.

وی افزود: در ماهی که میزبان خداوند و میهمان بندگان هستند هر تقاضا و خواسته ای اجابت شده و بی جواب نمی ماند و می توانیم با اصلاح گذشته، آینده را بر مبنای صحیح پایه ریزی کنیم.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: ما در ادعیه و دعاهایمان همواره از خداوند می خواهیم که به فضل و رحمتش با ما رفتار کند چرا که ما تحمل عدل الهی را نیز نداریم و البته که خداوند به قولش پایبند است و توبه انسان‌ها و بازگشت آنان به راه راست را می پذیرد.

محسنی اژه ای یادآور شد: اگر در زندگی به دنبال راه نجات هستیم و می خواهیم که راه را گم نکنیم و در صراط مسقیم حرکت کنیم باید به ریسمان الهی چنگ بزنیم تا در طوفان رویدادها و دوراهی ها و تردید های زندگی به ساحل نجات دست یابیم.