به گزار پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از ایرنا: رستم قاسمی در دویست و بیستمین نشست شورای عالی هماهنگی ترابری کشور که با هدف بررسی برنامه‌های آتی توسعه ترانزیت برگزار شد، با پیشنهاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه خدمات بندری و دریایی مخالفت کرد.

مخالفت وزیر راه با افزایش تعرفه خدمات بندری، وزیر راه و شهرسازی با پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه خدمات بندری و دریایی تا پایان فروردین ماه سال آینده مخالفت کرد.

به گزار پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از ایرنا: رستم قاسمی در دویست و بیستمین نشست شورای عالی هماهنگی ترابری کشور که با هدف بررسی برنامه‌های آتی توسعه ترانزیت برگزار شد، با پیشنهاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه خدمات بندری و دریایی مخالفت کرد.

در این نشست اعضا با اشاره به اینکه ترانزیت در ایران اهمیت راهبردی ندارد و جریان‌هایی به دنبال تضعیف ترانزیت در کشور هستند، بر لزوم توسعه زیرساخت‌های کشور برای توسعه تزانزیت تاکید شد.

طبق گزارش ارائه شده، اکنون زیرساخت‌های ترانزیتی کشور ظرفیت عبور ۲۰ میلیون تن کالا را دارد و با توسعه آنها و اتصال به کشورهای منطقه تا ۵۰ میلیون تن، امکان ترانزیت کالا افزایش می یابد.

همچنین مطرح شد که تزانزیت غیرنفتی کشور از سال ۸۹ تاکنون دربازه میانگین ۶.۵ تا ۸ میلیون تن در نوسان بوده این در حالی است که ترانزیت فرآوردهای نفتی همواره بر این نسبت تاثیرگذار بوده است.

در گزارش مربوط به عملکرد و برنامه‌های آتی توسعه ترانزیت، همچنین وضعیت مربوطه در کشورمان با کریدورهای رقیب در منطقه و نیز جهان مقایسه و نتیجه‌گیری شده که فرهنگ ترانزیت و حمل و نقل در منطقه به سمت کانتینری شدن حرکت کرده است.

البته یک ایراد اساسی که گزارش مربوطه به وضعیت فعلی ترانزیت وارد دانسته شد مربوط به «ترانزیت در چارچوب برنامه‌هایی تفکیک شده از هم» بود که بر لزوم اصلاح آن و انجام ترانزیت شبکه‌محور، منطبق با هدف ارتقای جایگاه ژئوپلتیکی ایران، شناخت دقیق از راهبرد کشورهای رقیب و به شکلی برنامه‌محور، تاکید شد.