به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوزبه نقل از سازمان بنادر و دریانوردی: سید علی حسینی در رابطه با مزایای توافق و همکاری مشترک دریایی و بندری بین ایران و قطر، اظهارداشت: ایران و قطر روابط دیرینه و سنتی در حوزه تجارت دریایی به ویژه از بنادر دیر و بوشهر با بنادر قطر داشته اند اما متاسفانه در چند سال گذشته به دلیل مشکلات ناشی از تحریم، حجم تعاملات تجار در بخش حمل و نقل دریایی کاهش یافته است.

مزایای احیاء حمل‌و‌نقل دریایی ایران و قطر، رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به‌اینکه تقویت دپیلماسی منطقه‌ای ایران در حوزه دریایی و بندری امری ضروری است، گفت: باید شاهد راه‌اندازی خطوط مشترک و منظم کشتیرانی با کشورهای منطقه باشیم.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوزبه نقل از سازمان بنادر و دریانوردی: سید علی حسینی در رابطه با مزایای توافق و همکاری مشترک دریایی و بندری بین ایران و قطر، اظهارداشت: ایران و قطر روابط دیرینه و سنتی در حوزه تجارت دریایی به ویژه از بنادر دیر و بوشهر با بنادر قطر داشته اند اما متاسفانه در چند سال گذشته به دلیل مشکلات ناشی از تحریم، حجم تعاملات تجار در بخش حمل و نقل دریایی کاهش یافته است.

 وی ادامه داد: باید به دنبال راهکار و راه حلی باشیم که تجارت منطقه‌ای و بومی کشور که از دیرباز با قطر برقرار بوده است، احیا شود و شاهد فعالیت اقتصادی بومیان منطقه و سایر علاقمندان به فعالیت اقتصادی بین ایران و قطر باشیم.

 رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه امیدواریم امکان تردد کشتی‌های ایرانی به تمامی بنادر قطر فراهم شود، عنوان کرد: در گذشته کشتیرانی والفجر نیز سرویس‌های منظمی به کشورهای جنوب خلیج فارس داشت که طی چند سال اخیر کاهش پیدا کرده است.

ضرورت راه‌اندازی خطوط مشترک و منظم کشتیرانی با کشورهای منطقه
ضرورت راه‌اندازی خطوط مشترک و منظم کشتیرانی با کشورهای منطقه

 حسینی با تاکید بر اینکه باید جایگاه و سهم خود را از حمل و نقل و مبادلات دریایی منطقه باز پس گیریم، گفت: ضرورت دارد، تجارت دریایی خود را با کشورهای منطقه به ویژه جنوب خلیج‌فارس افزایش دهیم.

 وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشتیرانی‌های فعال در خلیج فارس به نحو مطلوب استفاده کرد، گفت: با توجه به مسافت کوتاه می توانیم در راستای افزایش حمل و نقل دریایی خود در منطقه گام برداریم.

 رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به‌اینکه باید دپیلماسی منطقه‌ای کشور در حوزه حمل و نقل تقویت شود، اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور خارجه و سازمان بنادر و دریانوردی باید در این زمینه تمرکز خود را معطوف کنند و در عین حال شرایط فعالیت به منظور تردد خط منظم کشتیرانی بین ایران و کشورهای منطقه فراهم شود.

 حسینی با اشاره به‌اینکه قطر کشور مهمی در منطقه خلیج فارس به شمار می رود و ایران دارای ارتباط مستقیم با این کشور در حوزه انرژی است، گفت: زمانی که قطری‌ها با تحریم مواجه شدند، ایران تنها کشوری بود که حریم هوایی و دریایی خود را روی قطر باز گذاشت و این مساله برگ برنده‌ای برای روابط دو کشور است.

 وی افزود: با توجه به تعاملات مناسب قطر در مناسبات بین المللی و ارتباط خوبی که با ایران دارد باید در راستای بهبود هرچه بیشتر و بهتر روابط تجاری خود با این کشور گام برداریم و همانگونه که با عمان تعامل اقتصادی خوبی داریم در رابطه با قطر نیز باید همین رویه را دنبال کنیم.

 رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه افزایش تعاملات تجاری ایران و قطر باعث می شود تا به شورای همکاری خلیج فارس نزدیک شویم و روابط خود را با سایر کشورهای این شورا بهبود بخشیم، افزود: به طور حتم حضور و موجودیت ایران در مناسبات اقتصادی و روابط منطقه‌ای، کمک شایانی به اقتصاد کشور خواهد کرد.

سیدعلی حسینی رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی حمل ونقل دریایی سازمان بنادر و دریانوردی
سیدعلی حسینی رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی حمل ونقل دریایی سازمان بنادر و دریانوردی