به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از روستانیوز: در همین ارتباط طی سال‌های اخیر مجتمع‌های پرورش ماهی زیادی در کشور احداث شده که یکی از آن‌ها شرکت آبزیان شلمچه واقع در مجتمع پرورش ماهی گرم‌آبی آزادگان در شهرستان کارون استان خوزستان است که مدیریت آن را علیرضا عزیزیان بر عهده دارد.

مسئولان برای راه‌اندازی واحدهای گردشگری آبزی‌پروری در خوزستان کمک کنند، صنعت آبزی‌پروری یکی از اقتصادی‌ترین راه‌های تولید پروتئین حیوانی و ایجاد امنیت غذایی به شمار می‌آید و ازآن جایی‌که صید بسیاری از ماهیان در سطح جهان کاهش‌یافته است، آبزی‌پروری به‌عنوان یک روش مؤثر برای تأمین غذای دریایی جمعیت در حال رشد درآمده است.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از روستانیوز: در همین ارتباط طی سال‌های اخیر مجتمع‌های پرورش ماهی زیادی در کشور احداث شده که یکی از آن‌ها شرکت آبزیان شلمچه واقع در مجتمع پرورش ماهی گرم‌آبی آزادگان در شهرستان کارون استان خوزستان است که مدیریت آن را علیرضا عزیزیان بر عهده دارد.

عزیزیان که عضو هیئت مدیره تعاونی آذر برزین هم است، مهم‌ترین مشکلات صنعت آبزی‌پروری در خوزستان را طی سال‌های اخیر خشک‌سالی، شیوع ویروس کرونا، عدم وضع قوانین مناسب برای رشد بخش شیلات و آبزی‌پروری، گران‌شدن نهاده‌ها، بسته‌شدن مرزها و جلوگیری از صادرات ماهی و ارزآوری، فروش عمده ماهیان به قیمتی پایین‌تر از قیمت تمام‌شده در بازار، پرداخت تسهیلات با سود بالا و عدم توانایی بهره‌برداران در پرداخت اقساط وام و سختگیری‌های سازمان تأمین اجتماعی و اداره بهداشت عنوان کرد و از آن‌جایی که مجموعه وی ظرفیت بالایی برای اگروتوریسم دارد، از مسئولان برای صدور مجوز گردشگری آبزی‌پروری برای مجموعه خود درخواست کمک کرد.

در ادامه مصاحبه با این فعال بخش آبزی‌پروری را با هم می‌خوانیم.

جناب عزیزیان، مجتمع پرورش ماهیان گرم‌آبی آزادگان دارای چند فاز است؟

این مجموعه دارای دو فاز است که فاز یک‌ آن به سه قسمت تولید علوفه و مزرعه پرورش ماهی ۴۰ و ۱۵هکتاری تقسیم می‌شود.

قسمت پرورش ماهی ۴۰هکتاری در اختیار بخش خصوصی و تعاونی و سهامی خاص است و قسمت ۱۵هکتاری هم تنها در اختیار بخش خصوصی است.

میزان برداشت ماهی از مجموعه شما چقدر است؟

فاز نخست مجوعه یک‌هزار و ۵۰۰ تا یک‌هزار و ۶۰۰هکتار کاربری مفید دارد و در هر هکتار بین چهار تا ۵/۵تن ماهی برداشت می‌شود.

تولید ماهیان گرم‌آبی در مجموعه در چه زمانی انجام می‌گیرد و شامل چه ماهیانی است؟

شروع فصل تولید ماهیان گرم‌آبی از فروردین و تولید نهایی آن در آذرماه است، به شرطی که ماهی غذا برای خوردن داشته باشد.

در این‌جا پنج نوع ماهی بومی با نام‌های بنی و شیربت و چهار گونه پرورشی معروف در کل کشور با عنوان‌های فیتوفاک یا قزل یا سیلور یا ماهی نقره‌ای، کله‌گنده، کپور معمولی (جوخوار) و ماهی سفید یا آمور (یونجه و جوخوار) داریم.

در حال حاضر وضعیت تأمین نهاده‌های موردنیاز شما چگونه است؟

در شرایط فعلی برای تأمین نهاده‌ها به سبب نوسان نرخ مشکل داریم. در سال ۱۴۰۰ قیمت جو، ذرت و سویا افزایش بیش‌ازحد داشته و با این شرایط تولید برای ما به‌صرفه نیست.

ضریب تبدیل شما برای تولید ماهی چگونه است؟

در صورت مدیریت درست باید ضریب تبدیل ما چهار به یک باشد؛ یعنی برای تولید یک کیلو گوشت ماهی باید چهار کیلو غذا به آن بدهیم.

در این مجموعه چند نفر مشغول به فعالیت هستند؟

در این مجموعه ۱۰نفر کارگر فصلی و پنج نفر نیروی مستقیم داریم و در مجموع با احتساب خودم و فرزندانم ۲۰نفر کار می‌کنند. اکثر کارگران ما  هم از شهرستان کارون و اهواز هستند و برای ایجاد اشتغال بیش‌تر نیازمند حمایت مسئولان هستیم.

برای برطرف کردن بیماری‌های مربوط به تولید ماهی چه می‌کنید؟

بروز بیماری و مرگ‌ومیر در ماهیان بسیار کم است، ولی در صورت بروز بیماری به واحد تحقیقات اداره کل شیلات مراجعه و درخواست راهکار می‌کنیم.

ماهی‌های بیمار را در جهت جلوگیری از سرایت بیماری دفن و معدوم می‌کنیم.

مشکلات شما طی چند سال اخیر چه بوده است؟

در سال ۱۳۹۷ از محل توسعه سرمایه‌گذاری بانک کشاورزی مبلغ دومیلیارد تومان وام دریافت کردیم، ولی به دلیل مشکلاتی از قبیل کم‌آبی و خشک‌سالی و به‌خصوص شیوع ویروس کرونا و بسته شدن بازارها و مرزها، مجبور به نگهداری ماهیان شدیم که نیاز به غذا داشتند که با توجه به گران‌شدن نهاده‌هایی از قبیل جو، ذرت، سویا و کود شیمیایی دچار خسارت‌ شدیم و شاهد مرگ‌ومیر فراوان ماهی‌ها بودیم.

همچنین عدم وضع قوانین مناسب برای بخش آبزیان و شیلات در جهت کمک به بهره‌برداران، عدم توانایی در پرداخت اقساط وام، هزینه‌های غیرقابل‌پیش‌بینی، هزینه آب و برق و ماشین‌های حمل‌ونقل ماهی و کارگران، سختگیری سازمان تأمین اجتماعی در پرداخت بیمه کارگران دوره‌ای و سختگیری‌های اداره بهداشت در مورد روپوش صید و صیادی از دیگر مشکلات ما در این مجموعه است.

نقش صندوق بیمه محصولات کشاورزی در تأمین خسارت ناشی از بیماری‌ها چقدر است؟

در صورت بروز ویروس و بیماری برای ماهیان، اداره شیلات باید نامه‌ای مبنی بر علت دقیق بیماری بنویسد که به دلیل عدم ایجاد آشفتگی در بازار و میان مردم، مشکل را عدم مدیریت عنوان می‌کند و به همین خاطر بیمه پرداخت خسارت را قبول نمی‌کند.

در حال حاضر قیمت فروش ماهی در بازار چقدر است؟

در حال حاضر ماهی را به‌صورت عمده کیلویی۳۲هزارتومان در بازار می‌فروشیم، درحالی‌که قیمت تمام‌شده ما ۳۵هزار تومان است.

درخواست شما از دولت جدید برای رفع مشکلات چیست؟

از مسئولان می‌خواهیم همان‌طور که به صنعت طیور ارز دولتی می‌دهند، به ما هم بدهند تا ما بتوانیم تولید، اشتغال‌زایی، صادرات و ارزآوری کنیم. همچنین از مسئولان می‌خواهم قیمت جو، ذرت و سویا را سامان‌ دهند تا برای تولید این‌همه دغدغه نداشته باشیم.

انتظار شما از مسئولان شیلات کشور و استان خوزستان چیست؟

از آنان انتظار داریم که از صنعت آبزی‌پروری استان خوزستان به‌عنوان قطب تولید کشور حمایت کنند. خوش‌بختانه مشکل تکثیر بچه ماهی نداریم، ولی مسأله اصلی ما تأمین نهاده‌ها به قیمت دولتی است که از مسئولان می‌خواهم این مشکل را رفع کنند.

پیشنهاد شما برای توسعه این بخش چیست؟

کمک به راه‌اندازی واحدهای گردشگری آبزی‌پروری در استان خوزستان و شهرستان کارون پیشنهاد من به مسئولان ذی‌ربط، رئیس سازمان شیلات ایران و مدیرکل شیلات خوزستان است.

در همین راستا از طریق مکاتبه با سازمان گردشگری جهت صدور مجوز ورود گردشگر به مزارع اقدام کرده‌ایم و در صورت تحقق این امر به بزرگ‌ترین مجموعه گردشگری آبزی‌پروری در شهرستان کارون و اهواز تبدیل خواهیم شد.

در حال حاضر مردم به‌صورت اختصاصی و از طریق آشنایان خود به مجموعه می‌آیند، ولی در صورت صدور مجوز رسمی در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای برای گردشگران هزینه‌ها تقبل می‌شود.

  • منبع خبر : https://www.rustanews.ir/