به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از اقتصاد سالم، مجید معتمدی، روزنامه نگار: چند ماهی است که خبرهایی از برنامه و نقشه جدید محور عربی_اسرائیلی_آمریکایی بر علیه اقتصاد و منافع ملی ایران به گوش می‌رسد.

نقشه پاکستان، ترکیه، آذربایجان برعلیه ایران منتشر شد، مختصات جغرافیایی نقشه ای که ۳ کشور پاکستان، ترکیه و آذربایجان برای قطع مسیر ترانزیتی‌ ایران به اروپا و جایگزین کردن خودشان به جای ایران طرح ریزی کرده و به دنبال‌ اجرایش هستند؛ منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از اقتصاد سالم، مجید معتمدی، روزنامه نگار: چند ماهی است که خبرهایی از برنامه و نقشه جدید محور عربی_اسرائیلی_آمریکایی بر علیه اقتصاد و منافع ملی ایران به گوش می‌رسد.

برطبق این اخبار این محور‌ ضدایرانی قصد دارد کشورمان را از مسیر ترانزیت‌ کالا بین شرق و غرب حذف کند تا ایران از درآمدهای سرشار از این ناحیه و همچنین مزایای بین‌المللی و امنیتی آن محروم شود.

این در حالی ست که در چند سال اخیر چین با همکاری ایران در حال احیای جاده ابریشم است و از آن سو نیز ایران اخیرا به سازمان کشورهای عضو پیمان شانگهای پیوسته که همین موضوع، جایگاه، کریدور و مسیر ترانزیتی ایران را تقویت خواهد کرد.

این ۲ عامل اخیر تاثیر بسزایی در افزایش نقش ایران در ترانزیت کالا بین کشورهای آسیایی با کشورهای اروپایی خواهد داشت و از یک سو باعث افزایش درآمدهای اقتصادی و از سوی دیگر تقویت مولفه های امنیت ملی ایران در جهان خواهد شد.

در چنین شرایطی کشورهای ایران ستیز با پیش‌بینی این شرایط؛ فعال شده و به دنبال حذف ایران از مرکزیت‌ ترانزیت کالا در منطقه و محروم کردن کشور از مزایای اقتصادی و امنیتی آن هستند و عاملیت‌ اجرای این پروژه نیز به ۳ کشور پاکستان، ترکیه و آذربایجان سپرده شده است.

کشورهای ایران‌ستیز به دنبال پیاده کردن این نقشه و ایجاد مسیر و کریدور ترانزیتی جدید به اروپا، به جای مسیر فعلی که از ایران عبور می‌کند؛ هستند/ خط قرمز

طبق این نقشه که مشاهده می‌کنید و کشورهای یاد شده به دنبال اجرای آن هستند، کریدور جدیدی ایجاده شده و خودروهای ترانزیت کالا به جای وارد شدن از مرزهای شرقی به ایران، طی مسیر در ایران و در نهایت خروج از مرزهای غربی ایران و رسیدن به اروپا از طریق خاک ارمنستان؛ ایران را دور زده و از خاک کشورهایی همچون پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، دریای خزر، آذربایجان، ارمنستان و ترکیه عبور خواهند کرد.

در حال حاضر نیز عامل‌ اصلی اجرای این سناریو جمهوری آذربایجان است که قصد دارد مسیر ۷ کیلومتری ای که بین خاک ایران و ارمنستان تصرف کرده است را مسدود کرده و دسترسی ایران به خاک ارمنستان و در نهایت اروپا را قطع کند؛ در آن صورت ایران عملا از کریدور ترانزیتی شمال- جنوب حذف خواهد شد و با قطع ارتباط زمینی کشورمان با اروپا، درآمدهای سرشار ناشی از ترانزیت و عبور کالا و همچنین مزایای امنیتی آن را از دست خواهیم داد.

جمهوری آذربایجان هم اکنون اجرای این سناریو را کلید زده و با ایجاد مزاحمت برای رانندگان و کامیون داران ایرانی از آنها ۱۳۰ دلار برای دادن اجازه عبور به سمت ارمنستان و اروپا، دریافت می‌کند، این در حالی ست که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند باکو به زودی این مسیر را مسدود خواهد کرد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند الهام علی‌اُف به زودی تاج و تخت را از دست خواهد داد+اکوپرشین
کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند الهام علی‌اُف به زودی تاج و تخت را از دست خواهد داد

در چنین شرایطی ایران نشان داده برای حفظ منافع حیاتی خود درنگ نمی کند و در حال برپایی مقدمات رزمایش بزرگی در مرزهای غربی با مشارکت نیروهای رزمی-زرهی سپاه و ارتش است؛ رزمایشی که هنوز شروع نشده واهمه الهام علی‌اُف دیکتاتور آذربایجان را به دنبال داشته و وی نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده است.

در چنین شرایطی کارشناسان امنیتی پیش‌بینی می‌کنند ایران به هیج قیمتی اجازه اجرایی شدن پروژه کشورهای ایران ستیز مبنی بر قطع شدن دسترسی زمینی به خاک ارمنستان و از دست رفتن کریدور و مسیر ترانزیتی خود به اروپا را نخواهد داد؛ آن هم در شرایطی که شیعیان جمهوری آذربایجان مدت مدیدی ست که از خفقان و دیکتاتوری الهام علی‌اُف به ستوه آمده و خواهان بازگشت به سرزمین مادری خود، ایران هستند.

عکس یادگاری  الهام علی‌اف و همسرش در کنار پل حسرت+اکوپرشین
عکس یادگاری الهام علی‌اف و همسرش در کنار پل حسرت