نقش راهبردی تشکل‌ها در بخش کشاورزی و صنعت غذایی، وزیر جهاد کشاورزی گفت: نقش تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و شرکت‌های فعال دربخش کشاورزی و صنعت غذایی نقشی راهبردی و مهم است.

نقش راهبردی تشکل‌ها در بخش کشاورزی و صنعت غذایی، وزیر جهاد کشاورزی گفت: نقش تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و شرکت‌های فعال دربخش کشاورزی و صنعت غذایی نقشی راهبردی و مهم است.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، وزیر جهادکشاورزی در همایش نقش تشکل‌های بخش کشاورزی و صنعت غذایی در گام دوم انقلاب ضمن تشکر از آن‌ها در همراهی دولت در اجرای برنامه‌های کشاورزی گفت: بخش کشاورزی، مردمی‌ترین بخش اقتصادی کشور است و نقش تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و شرکت‌های فعال در این بخش، دارای نقشی راهبردی در نظم بخشی و ساماندهی کشاورزان برای حل مشکلات می‌باشند.

سید جواد ساداتی نژادگفت: در مرحله سوم طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها هستیم و به دلیل اینکه این موضوع به تولیدکنندگان بخش کشاورزی مرتبط است، قبل از اجرای طرح برای رسیدگی به دغدغه‌های آن‌ها بویژه در خصوص تامین سرمایه در گردش و خرید مازاد محصولات با اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی جلساتی برگزار شد و با قدرت، پیگیر دغدغه‌ها و رفع مشکلات آنان هستیم.

او گفت: وزارت جهادکشاورزی، در خصوص کشت قراردادی، بهره‌مندی از ظرفیت‌های شبکه تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و شرکت‌ها را در دستور کار خود دارد و در خصوص گندم در سال جاری می‌توانیم با مشارکت بنیاد ملی گندمکاران از طریق تجمیع بخش خصوصی این حوزه، کشت قراردادی اجرا کنیم و سپس در دیگر بخش‌ها آن را توسعه و تعمیم ببخشیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هر کاری در بخش دولتی انجام دهیم، تشکل‌ها و اتحادیه‌ها با ضریب ده برابر آن را مطلوب‌تر انجام می‌دهند، گفت: بزرگترین نقش در اجرای طرح‌های حمایتی از کشاورزان در اختیار تشکل‌ها و اتحادیه‌های مربوطه آنهاست و واگذاری حوزه بازار به اتحادیه‌ها بتدریج انجام می‌گیرد و آن‌ها میدان داری بازار را باید بر عهده داشته باشند.

او با بیان اینکه نقش شبکه‌ها، ایجاد تعادل میان منافع تولیدکننده و مصرف کننده است، گفت: برخی شاید احساس کنند ممکن است تشکل‌ها از تولید حمایت کنند و مصرف کننده جا بماند، اما اینگونه نیست، زیرا اگر قیمت به درستی تعیین نشود مصرف کننده هم وجود نخواهد داشت.

ساداتی نژاد اظهار امیدواری نمود که وزارت جهاد کشاورزی در راستای بیانیه گام دوم انقلاب، با برجسته سازی نقش اتحادیه‌ها و تشکل‌ها، واگذاری وظایف به اتحادیه‌ها و ایجاد اعتماد متقابل در بسترسازی و تسهیلگری حرکت فناوری و دانش بنیان و تجاری سازی محصولات بخش کشاورزی موثر واقع شود.

نقش راهبردی تشکل‌ها در بخش کشاورزی و صنعت غذایی

علیرضا نظری، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی نیز در این همایش ضمن تشریح موضوع حذف ارز ترجیحی اظهار داشت: الزامات تحمیل شده مباحث تامین ارز برای محصولات اساسی باعث تغییر مدل حمایتی دولت و اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها شد.

او گفت: تصمیمات اتخاذ شده در هر نهاد و ساختار اعم از وزارتخانه‌ها و یا در کمیسیون‌های مجلس بدون جلب نظر و مشارکت تشکل‌های آن بخش، تصمیمی ناقص و ضعیف خواهد بود که در آینده نیز نیاز به اصلاح آن باید پیش بینی گردد.

چرا که استفاده از نظرات تشکل‌های بخش خصوصی منتج به تصمیمات مبتنی بر واقعیات خواهد شد و مشکلات اجرا نیز کمتر خواهد بود.

نظری افزود: لزوم حمایت از تشکل‌های کشاورزی و تسهیل در نقش آفرینی آنان در حوزه‌های تصمیم سازی کشور موضوعی است که در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مورد تاکید قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام قبادی، نماینده، ولی فقیه در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران سخنران بعدی هم گفت: هم اکنون در دوره گذار از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن و هوشمند هستیم و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم در خصوص تامین سلامت و امنیت غذا برای جامعه جز با هدایت و حرکت در این مسیر از طریق همراهی و همگرایی تشکل‌ها و جامعه روستایی و عشایری ممکن نخواهد بود.

ضمن اینکه در پیش بینی‌های برنامه‌ای تحقق اهداف توسعه کشاورزی در بیانیه گام دوم انقلاب، آنچه می‌بایست مورد پیگیری جدی قرار بگیرد، نحوه و تبیین اجرای برنامه‌ها و مشخص بودن مجری آن است.

در آغاز این همایش هم احمدرضا بخشی، دبیرکل همایش گفت: توسعه تشکل‌های دانش‌بنیان به عنوان راهبرد اثربخش در بهبود فضای کسب و کار بخش کشاورزی از جمله محور‌های همایش است و در انطباق با منویات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب و تاکید ایشان بر موضوع امنیت غذایی تلاش می‌شود که با مشارکت تشکل‌های کشاورزی و به کارگیری همه ظرفیت‌های موجود، به برنامه‌هایی مشخص در این خصوص دست یابیم.

در ادامه رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در این همایش گفت: ارتقاء در بخش کشاورزی در حوزه امنیت غذایی که این همایش به دنبال پرداختن به راهبرد‌های عملیاتی تحقق آن است از طریق نقش آفرینی برنامه مدار شبکه بخش خصوصی در راستای کشاورزی دانش بنیان میسر خواهد بود.

اسماعیل قادری فر گفت: با استفاده از توان و ظرفیت‌های شبکه تشکل‌ها، شکوفایی و اعتلای درونی و عملکردی آن‌ها و همچنین افزایش ضریب نفوذ دانش به عرصه‌های تولید در بخش کشاورزی می‌توان به تحقق امنیت غذایی، اشتغال و معیشت پایدار امید داشت.

نقش راهبردی تشکل‌ها در بخش کشاورزی و صنعت غذایی

در این همایش همچنین روسای بنیاد ملی گندمکاران، مجمع ملی خبرگان کشاورزی، شرکت تعاونی روستایی شباهنگ، شرکت تعاونی روستایی انقلاب، شرکت ایران گلاب، سازمان امور عشایر ایران، سازمان جهاد کشاورزی گلستان و انجمن جهادی کشور به ارائه فعالیت‌ها و برنامه‌های مربوطه و طرح چالش‌ها و برخی راهکار‌ها پرداختند.