توسعه صنعت ایمنی لازمه توسعه پایدار

توسعه صنعت ایمنی لازمه توسعه پایدار

به گزارش وقایع نیوز نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی «تجهیزات و فن‌آوری‌های نوین بهداشت کار، ایمنی، آتش‌نشانی، مدیریت بحران، امداد و نجات» از صبح جمعه سیزدهم، لغایت شانزدهم مهرماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار ‌شود. محیط و شهر ایمن برای شهروندان که چند سالی است مورد توجه جدی قرار گرفته است و این مهم شاید از ایمن سازی ساختمان‌ها و بروزرسانی تجهیزات آتش‌نشانی آغاز می شود. مقوله ایمنی نه تنها در موضوع ساختمان سازی بلکه در بخش‌های مختلف صنعتی و تولیدی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی در دنیا نیز یکی از مهم ترین ابزارهای نجات محسوب می‌شود، از یک تولیدی و کارگاه خانگی کوچک گرفته تا کارخانجات بزرگ کشور در صنایع مختلف همه و همه نیاز مبرم به این تجهیزات دارند. از طرفی کم و کیف توان عملیات‌های امداد و نجات و یا امر مهم مدیریت بحران در حوادث و بلایای طبیعی نیز ارتباط مستقیمی با میزان دسترسی و آشنایی کاربران با انواع تجهیزات امداد و نجات و اطلاع از آخرین دستاوردها و تکنولوژی روز دنیا در این صنعت دارد.

 

حسین مصطفی زاده: نمایشگاه فرصتی مضاعف برای معرفی محصولات برتر است

حسین مصطفی‌زاده رئیس اتحادیه صنف لوازم ایمنی، آتش‌نشانی و علائم نیروهای مسلح، درابتدا ضمن اعلام همدردی با بازماندگان حادثه ناگوار انفجار معدن زغال سنگ معدنجو طبس در خصوص اهمیت برگزاری نهمین دوره این‌ نمایشگاه در کشور اظهار کرد: همانگونه که بارها تاکید داشتیم صنف ایمنی و آتش‌نشانی یکی از مهم‌ترین اصناف کشور است. حادثه تلخ معدن در شهر طبس بی توجهی به لزوم استفاده از تجهیزات ایمنی در محیط های کاری مختلف کشور را به همه ما گوشزد کرد. بارها تاکید داشتیم که ارتباط مستقیم این صنعت با حفظ سلامت و جان افراد جامعه آنقدر پررنگ است که کوچکترین قصور و بی احتیاطی در تولید، عرضه و استفاده این تجهیزات باعث خسارات جبران ناپذیری خواهد شد، به همین منظور در اتحادیه اولویت مهم این صنف تولید و عرضه با کیفیت محصولات ایمنی و آتش‌نشانی است. این نمایشگاه فرصتی مضاعف و یکی از مهم‌ترین ابزارهای این صنعت برای معرفی تولیدکنندگان و واردکنندگان معتبر و معرفی محصولات با کیفیت و ایمن به شهروندان و مدیران صنایع مختلف کشور است.

مصطفی زاده با تاکید بر پیشرفت چند سال اخیر در تولیدات ایمنی و آتش‌نشانی تاکید کرد: حساسیت موضوع ایمنی در بخش‌های مختلف صنعتی و ساختمانی و لزوم به کاری محصولات با کیفیت در این صنعت باعث شده بود که بسیاری از مشتریان این حوزه به دنبال تجهیزات خارجی باشند و به همین منظور اکثر تجهیزات این صنعت وارداتی بود. اکنون با همت بالای تولیدکنندگان و فعالان این عرصه در چند سال اخیر شاهد شکوفایی و خودکفایی در تولید تجهیزات حفاظت فردی و آتش‌نشانی در کشور شده‌ایم به گونه‌ای که در حال حاضر بسیاری از تولیدات ایرانی در این صنعت با کالاهای مشابه خارجی قابل رقابت هستند و در برخی موارد نیز برتری چشم‌گیری دارند.

 

آنجفی: امسال شاهد استقبال بی‌نظیر از برگزاری نهمین دوره نمایشگاه هستیم

علی آنجفی مدیر اجرایی نمایشگاه بهداشت ‌کار، ایمنی، آتش‌نشانی، مدیریت بحران و امدادونجات، ضمن گرامیداشت روز آتش‌نشانی و ایمنی و ابراز تاسف جان‌باختن کارگران معدن طبس گفت: باید ادای احترامی به شهدای آتش‌نشان داشته باشیم. هفتم مهر فرصتی است برای یادآوری رشادت‌ مردانی که با دست خالی به جنگ آتش می‌روند و قابل تامل اینکه با توجه به نبود تجهیزات و امکانات به روز و کافی در ایستگاه‌های آتش نشانی، کشور ما رتبه اول مهار آتش در منطقه را نیز دارد و خلاقیت و شجاعت آتش نشانان ایرانی در دنیا زبانزد است.

 

حضور بیش از ۹۰ شرکت داخلی و خارجی و دانش بنیان در فضایی بالغ بر۱۰ هزار متر مربع

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه با اشاره به استقبال بالای مشارکت‌کنندگان و حضور بیش از ۹۰ شرکت داخلی و خارجی و دانش بنیان در فضایی بالغ بر۱۰ هزار متر مربع در این دوره افزود: تجربه برگزاری موفق ادوار گذشته باعث شد در این دوره ما با استقبال بی نظیر فعالان این صنعت برای حضور در نمایشگاه مواجه باشیم به گونه‌ای که اکنون بیش از ۵۰ شرکت در لیست انتظار حضور قرار دارند که به دلیل همزمانی این نمایشگاه با نمایشگاه تاسیسات و نبود فضای بیشتر شرمنده این عزیزان شده ایم.

 

علی آنجفی همچنین درخصوص حضور سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط حوزه ایمنی گفت: از دیگر اقدامات ستاد برگزاری در این دوره رایزنی زود هنگام با سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با نمایشگاه بود که حاصلش مشارکت فعال این سازمان‌ها در روند برگزاری این رویداد است. همچون سال گذشته، مرکز تحقیقات وزارت کار امسال نیز در پاویون اختصاصی با حضور شرکت‌های آزمایشگاهی و هلدینگ‌های بزرگ صنعتی حضور دارد. امسال برای دومین سال متوالی میزبان هلدینگ بزرگ تسلیحات رزم انفرادی و پدافند هوایی وزارت دفاع در نمایشگاه هستیم. استانداری تهران، سازمان آتش نشانی تهران و جمعیت هلال احمر ایران نیز از دیگر حامیان نمایشگاه نهم هستند.

آنجفی در خصوص اهمیت حضور این سازمان‌ها در نمایشگاه تاکید کرد: بسیاری از تولیدکنندگان صنعت ایمنی و آتش نشانی به طور مستقیم و غیرمستقیم با وزارت کار، هلال احمر، سازمان آتش‌نشانی و نهادهایی از این دست در ارتباط هستند، زمانی که معاون وزیرکار یا مدیرعامل آتش نشانی و دیگر مدیران ارشد نهادهای مذکور برای بازدید از این نمایشگاه حضور می یابند و با آخرین دستاوردها و تولیدات از نزدیک آشنا می‌شوند، باعث دلگرمی مضاعفی برای فعالان این صنعت است، از طرفی مشارکت‌کنندگان می‌توانند مشکلات و دغدغه‌های خودشان را مستقیما و بدون بروکراسی‌های معمول با بالاترین مدیر تصمیم گیرنده در میان بگذارند. بی شک نتیجه این گونه دیدارها و جلسات و گفتگوها باعث شکوفایی بیشتر این صنعت خواهد شد.

مدیرعامل موسسه فرارسانه افزود: تلاش های صورت گرفته چند سال اخیر برای حضور و مشارکت و معرفی این نمایشگاه و توانمندی‌های داخلی با کشورهای همسایه و مشتریان خارجی باعث شده امسال شاهد حضور ۱۲ نماینده شرکت‌های خارجی از کشورهای ترکیه، ایتالیا، امارات، چین، اتریش، بلغارستان، مالزی، فرانسه، انگلیس، اسپانیا، سوئیس و کره جنوبی در این نمایشگاه باشیم. همچنین با هماهنگی‌های صورت گرفته از سوی سازمان توسعه تجارت، از هیئت‌های تجاری کشورهای هدف نیز برای بازدید از نمایشگاه و برگزاری جلسات رو در رو (B2B) دعوت شده است. قطعا با توجه به کیفیت بالای تجهیزات تولید شده در ایران و پتانسیل بالای ارزآوری این جلسات می‌تواند نقطه عطفی در توسعه صادارت شرکت های ایرانی فعال در این صنعت باشد.

آنجفی تاکید کرد امسال سعی کردیم کنار این رویداد، کارگاه‌های تخصصی در حوزه تجهیزات حفاظت فردی و امدادی با اساتید برجسته و به نام این حوزه برای بازدیدکنندگان داشته باشیم. همچنین برای اولین بار کارگاه تخصصی مبحث سوم مقرارت ملی ساختمان با حضور دکتر عبدولی معاونت حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش نشانی در نمایشگاه برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به حادثه تلخ انفجار معدن زغال سنگ در شهر طبس افزود: متاسفانه انفجار معدن زغال سنگ در طبس به دلیل نشت گاز که منجر به فوت بیش از ۵۰ تن از هموطنان عزیزمان شد از مصادیق تلخ و پرتکرار بی توجهی به تجهیزات ایمنی است، قطعا رعایت دقیق اصول ایمنی در این معدن می‌توانست جلوی این حادثه تلخ و ابعاد آن را بگیرد. لذا با تاکید به این مهم و به همین منظور کارگاه آموزشی در خصوص آشنایی با جدیدترین سیستم‌های تشخیص و اعلام گازهای صنعتی ناایمن و همچنین معرفی تجهیزات حفاظت تنفسی جهت افزایش ایمنی پرسنل صنایع و معادن را با حضور دکتر شیرمحمدی نماینده رسمی انجمن فیلتراسیون کشور آمریکا برگزار خواهیم کرد و امیدواریم که با این اقدامات و توجه بیشتر بهره برداران و مسئولین ذی‌ربط، شاهد بروز چنین حوادث ناگوار و تلخی در صنعت و تولید کشور نباشیم.

آنجفی در پایان با قدردانی از سازمان‌ها و افرادی که در برگزاری این رویداد مهم ایمنی و آتش‌نشانی کشور همکاری داشته‌اند افزود: از وزارت کشور، وزارت کار، استانداری، شهرداری، جمعیت هلال احمر و همچنین رسانه‌هایی که برای پوشش اخبار و آگاهی‌رسانی صنعت ایمنی و آتش نشانی کشور تلاش می‌کنند سپاسگزاریم و از همه عزیزان و فعالان صنایع مختلف و بخش تولید کشور برای بازدید از این رویداد مهم نمایشگاهی در صنعت ایمنی و آتش نشانی دعوت می‌کنیم. این نمایشگاه از تاریخ ۱۳ لغایت ۱۶ مهرماه از ساعت ۸ صبح تا ۱۵ عصر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در سالن‌های شماره ۴۰ و ۴۱ برگزار خواهد شد.