درحالی که بانک مرکزی اخیرا لیست بدهکاران بانکی را به روز کرده است، نام شرکتی در جمع ابربدهکاران بانکی قرار گرفته که در وبسایت خود، تنها یک پروژه نیروگاه ۶٫۳ مگاواتی را به عنوان پروژه های خود معرفی کرده است. به گزارش وقایع نیوز به نقل از خبرانرژی، شرکت توسعه انرژی های سبز ماه آب […]

درحالی که بانک مرکزی اخیرا لیست بدهکاران بانکی را به روز کرده است، نام شرکتی در جمع ابربدهکاران بانکی قرار گرفته که در وبسایت خود، تنها یک پروژه نیروگاه ۶٫۳ مگاواتی را به عنوان پروژه های خود معرفی کرده است.

به گزارش وقایع نیوز به نقل از خبرانرژی، شرکت توسعه انرژی های سبز ماه آب در صدر لیست ابربدهکاران بانک توسعه تعاون قرار دارد که اخیرا از سوی بانک مرکزی منتشر شده است.

بانک توسعه تعاون، بانک توسعه صادرات و بانک سینا سه موسسه بانکی جدیدی هستند که وضعیت بدهکاران آنها در دسترس عمومی قرار دارد.

آخرین بانکی که فهرست بدهکاران آن از سوی بانک مرکزی منتشر شد، بانک توسعه تعاون است. فهرست بدهکاران تسهیلات کلان بانک توسعه تعاون مشتمل بر دو شخصیت حقوقی است و ارزش آن به دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

از این میان این دو، شرکت توسعه انرژی‌های سبز ماه آب با بیش از یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بدهکار عمده این بانک است. در فهرست بدهکاران تسهیلات غیرجاری بانک توسعه تعاون نیز تنها نام یک بدهکار به چشم می‌خورد.

اما شرکت توسعه انرژی‌های سبز ماه آب چه شرکتی است؟ برای فعالان حوزه انرژی این شرکت با این بدهی کلان چندان شناخته شده نیست؛ براساس آطلاعاتی که در وبسایت این شرکت آمده، تنها پروژه فعال این شرکت نیروگاه برق آبی شهربیجار در استان گیلان است که ظرفیت تولید آن ۶٫۳ مگاوات اعلام شده است!

این شرکت همچنین سه هدف “کسب سهم قابل توجه در تأمین انرژی الکتریکی کشور”، “ارائه خدمات مناسب به مشتریان” و “رشد و توانمندسازی نیروی انسانی” را به عنوان چشم انداز خود اعلام کرده است.

براساس این اطلاعات، شرکت توسعه انرژی‌های سبز ماه آب در مرداد ماه ۱۳۹۳ تاسیس شده و هدف از تاسیس شرکت در قدم نخست، اجرای پروژه نیروگاه برق‌آبی شهربیجار و در ادامه، سرمایه‌گذاری، مشارکت، ساخت و بهره‌برداری از نیروگاه‌های برق‌آبی در کشور اعلام شده است.

مشخص نیست این شرکت با چه رزومه و یا طرح در دست اجرای بزرگی، موفق به اخذ تسهیات ۱۷۰۰ میلیارد تومانی از نظام بانکی کشور شده، اما بررسی های بیشتر نشان میدهد که شرکت توسعه انرژی‌های سبز ماه آب از زیرمجموعه های شرکت تولیدی آرین ماه‌تاب گستر است که با توجه به روند رو به افزایش تقاضای برق در کشور و با صدور مجوز تولید برق به بخش خصوصی، در سال ۱۳۸۰ به عنوان اولین شرکت خصوصی تولیدکننده‌ی برق در ایران تأسیس شده است.

شرکت مادر در تعریف از فعالیت هایش اعلام کرده که ماه‌تاب با سرمایه‌ی انسانی حدود یکصد نفر، با ایجاد شرکت‌هایی در حوزه‌های برق، آب، نفت و گاز و تجارت انرژی، در حال حاضر مالک تمام یا بخشی از ۱۲ نیروگاه حرارتی و تجدیدپذیر با توان نامی حدود ۴۰۰۰ مگاوات و یک آب شیرین کن با ظرفیت ۵۰۰۰ مترمکعب در روز است.

انرژی گستر جم، تجارت انرژی فردا، امیرکبیر، تدبیرسازان سرآمد و ماهتاب پرتو کنگان و پتروماهتاب سیمره از دیگر شرکت های زیرمجموعه این گروه به شمار میروند.

در ادامه تصاویری از  نیروگاه ۶٫۳ مگاواتی شهربیجار که گویا تنها پروژه فعال شرکت توسعه انرژی‌های سبز ماه آب است منتشر شده است.