درحالی‌که سال گذشته به ارزش 650 میلیون دلار محصولات شیلاتی صادر شده است رئیس سازمان شیلات از هدفگذاری برای صادرات یک میلیارد دلار محصولات شیلاتی تا پایان برنامه هفتم توسعه خبر داده که اهمیت سرمایه‌گذاری در این حوزه را بیشتر کرده است.

پاشنه آشیل تولید و صادرات محصولات شیلاتی، درحالی‌که سال گذشته به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار محصولات شیلاتی صادر شده است رئیس سازمان شیلات از هدفگذاری برای صادرات یک میلیارد دلار محصولات شیلاتی تا پایان برنامه هفتم توسعه خبر داده که اهمیت سرمایه‌گذاری در این حوزه را بیشتر کرده است.

به گزارش وقایع نیوز به نقل از فارس؛ وجود منابع آبی در شمال و جنوب و نیز ظرفیت‌های بزرگ تولید ماهیان و فراورده‌های آنها در کشور، باعث شده توجه به این حوزه برای ارتقای امنیت غذایی بیش از هر زمانی اهمیت داشته باشد.

اگرچه صادرات ماهی و فراورده‌های آنها در سال‌های گذشته افزایش یافته اما هنوز با  اهداف تعیین شده در برنامه‌های توسعه فاصله دارد.

در این میان  حتی سرانه مصرف ماهی‌ها در کشور نیز با استانداردهای جهانی فاصله دارد که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

به گفته رئیس سازمان شیلات ایران، سید حسین حسینی گفت: سال گذشته ۲۱۰ هزار تن انواع محصولات شیلاتی و آبزیان به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار صادر شد که این میزان در برنامه هفتم توسعه یک میلیارد دلار تعیین شده است.

از نگاه کارشناسان، دولت چهاردهم باید با افزایش توسعه دیپلماسی اقتصادی با کشورها بازارهای صادراتی جدیدی ایجاد کند.

رئیس سازمان شیلات ایران می‌گوید که سهم تولید شیلات کشور در ۱۰ سال آینده ۲.۶ میلیون تن برنامه‌ریزی شده است. این رقم معادل ۱۲٫۵ برابر میزان تولید فعلی است.

در برنامه هفتم توسعه هم تولید ۱٫۸ میلیون تن هدفگذاری شده است که باید حداقل میزان تولید فعلی  ۸٫۵ برابر شود تا این هدف محقق شود.

با آنکه به گفته رئیس سازمان شیلات میانگین سرانه مصرف ماهی در کشور ۱۴ کیلوگرم است اما همچنان با میانگین ۲۰ کیلوگرم مصرف ماهی در دنیا فاصله دارد این در حالی است که مصرف در کشورهای آمریکا و اروپا بالاتر از این ارقام هم بالاتر است.

از نگاه کارشناسان طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات پاشنه آشیل تولید به‌رغم ظرفیت‌های بسیار مناسب در کشور بوده اما گزارش سازمان شیلات حاکی است که در دو سال گذشته وضعیت سرمایه‌گذاری نسبتا بهتر شده و حدود ۱۵ میلیارد تومان سرمایه جدید عمدتاً از بخش خصوصی جذب شده است که می‌تواند نوید خوبی برای تولید و صادرات در سالهای بعد باشد.

در کنار اینها افزایش سرانه مصرف ماهی نیز باید در دستور کار قرار گیرد تا شاهد افزایش سرانه مصرف در میان مردم کشور باشیم. ترویج مصرف ماهی و محصولات دریایی به‌عنوان منابع غنی پروتئینی و مفید برای سلامتی، می‌تواند یکی از راه‌های مؤثر در تحقق اهداف کلان کشور باشد.