پروژه‌های رسانه‌ای ترکیه برای مناطق ترک‌نشین، نشست فوقالعاده شورای وزرای خارجه سازمان کشورهای ترک‌زبان در استانبول برگزار شد، این در حالی بوده که پیش از این سازمانی به نام شورای همکاری کشورهای ترک زبان تشکیل و نام‌گذاری شده بود، شورایی که سابقه آن به سال ۲۰۰۹ باز‌می‌گردد.

پروژه‌های رسانه‌ای ترکیه برای مناطق ترک‌نشین، نشست فوق‌العاده شورای وزرای خارجه سازمان کشورهای ترک‌زبان در استانبول برگزار شد، این در حالی بوده که پیش از این سازمانی به نام شورای همکاری کشورهای ترک زبان تشکیل و نام‌گذاری شده بود، شورایی که سابقه آن به سال ۲۰۰۹ باز‌می‌گردد.

پروژه‌های رسانه‌ای ترکیه برای مناطق ترک‌نشین
پروژه‌های رسانه‌ای ترکیه برای مناطق ترک‌نشین

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز: در این میان اما یک سئوال شاید ذهن بسیاری از افراد را به خود درگیر کرده باشد، اینکه سازمانی که سعی در تجمیع گروه‌های ترک زبان و کشورهای ترک نشین داشته و دارد، آیا در پشت صحنه اهداف پان ترکیسم و پان تورانیزم را مدنظر دارد، یا تفکر بنیان گزاران آن تجمیع گروه‌های ترک زبان از هر لهجه و گویش ترکی است؟

البته باید به یاد داشت که اردوغان از بدو ورود به صحنه سیاست اهداف نفوذ در سرزمینهای  امپراطور عثمانی سابق را در تفکر سیاسی خود داشته و دکترین پان ترکیسم را دنبال می‌کند .

ناگفته نماند که مرکز ترکولوژی سعی دارد؛ لغات خارجی را از زبان ترکی استانبولی پاک سازی کرده و معادل سازی کند. در این میان از لغات مناطق ترک‌نشین آسیای مرکزی ایغورها، غوزها و توغوزها استفاده و هر از گاهی نیز لغات ترکیبی و یا معادل سازی‌هایی را به کار می‌گیرد.

ایجاد شبکه‌های تلویزیونی ترکمن و آذری از دیگر استراتژی‌های مدنظر در ترکیه است و اردوغان سعی بر این دارد تا مرکزیت جماعات ترک را استانبول قرار دهد و پیوسته با ایجاد فستیوال‌های موسیقی مناطق ترک‌نشین،  رقص‌های محلی و چهره نمود اقوام ترک حتی با برنامه‌های ویژه در TRT  این دکترین را دنبال کند .

اجلاس کشورهای ترک با برافراشتن پرچم‌های کشورهای ترک زبان که می‌توان گفت؛ همه آنها جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی سابق هستند، درصدد مدیریت جدید در سرزمین‌های آسیای مرکزی در برابر روسیه دارد، چون پوتین سعی دارد فدراسیون‌ها و جمهوری‌های سابق اتحاد جماهیر شوروی سابق و روسیه تزاری را در تفکری نو مبنی براینکه نه این باشد نه آن یعنی ترکیب تشکیلات سیاسی و اجتماعی نو تحت عنوان روسیه بزرگ  همانند  یا شبیه  فدرالهای ایالات  متحده آمریکا ارائه دهد.

 باید خاطر نشان کرد که ترکیه ارتباط تجاری با کشورهای ترک را سالیانی است در برنامه توسعه اقتصادی خود دارد .براین اساس حجم تجارت بین‌المللی کشورهای ترک نشین حدود ۷۰۰ میلیارد دلار و تجارت بین کشورهای ترک حدود  20 میلیارد دلار برآورد می شود.

ناگفته نماند که اجلاس جدید که به صورت خارج از برنامه زمان بندی صورت گرفت نظر کلی به چالش‌های امنیتی و توسعه پیوندهای زیر ساختی جهان ترک و توسعه تجارت آزاد بین آنها را هدف‌گزاری کرده است.