به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از مهر، اخبار مربوط به راه اندازی اولین بازار پساب در کشور، تشویق افراد صرفه‌جو با نرخ خرید تضمینی، پیروزی ۴۰ میلیون یورویی ایران در یک پرونده بین‌المللی، تفاهم‌نامه وزارت نفت و معاونت علمی فناوری و بازگشت فاز ۱۶ پارس جنوبی به مدار تولید از مهمترین اخبار حوزه آب و انرژی در هفته گذشته بود.

پیروزی ۴۰ میلیون یورویی ایران در یک پرونده بین‌المللی، راه اندازی اولین بازار پساب، تشویق افراد صرفه‌جو، پیروزی ۴۰ میلیون یورویی در داوری بین‌المللی، تفاهم‌نامه وزارت نفت و معاونت علمی و بازگشت فاز ۱۶ پارس جنوبی مهمترین اخبار این حوزه بود.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از مهر، اخبار مربوط به راه اندازی اولین بازار پساب در کشور، تشویق افراد صرفه‌جو با نرخ خرید تضمینی، پیروزی ۴۰ میلیون یورویی ایران در یک پرونده بین‌المللی، تفاهم‌نامه وزارت نفت و معاونت علمی فناوری و بازگشت فاز ۱۶ پارس جنوبی به مدار تولید از مهمترین اخبار حوزه آب و انرژی در هفته گذشته بود.

راه اندازی بازار پساب در کشور

در طول هفته وزیر نیرو در نشست خود با مدیران و معاونان بخش آب و آبفای کشوری از ایجاد بازار پساب طی سال‌جاری در کشور خبر داد و گفت: با توجه به شرایط موجود، تا زمانی که می‌توانیم از پساب و یا آب‌های نامتعارف استفاده کنیم، نیازی به استفاده از آب خام یا آب‌های زیرزمینی نیست.

تشویق افراد صرفه‌جو با نرخ خرید تضمینی

همچنین محرابیان در نشست با مدیران و معاونان بخش برق و انرژی گفت: تمام کسانی که اقدام به صرفه‌جویی کنند، کاملاً مؤثر و با نرخ خرید تضمینی برق تشویق خواهند شد، این موضوع بخشنامه شده و مجوزهای لازم برای آن نیز اخذ شده است.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده محدودیت برق صنایع هم‌زمان با تعمیرات اساسی صنایع انجام خواهد شد و با اعمال خاموشی برق صنایع در دوره تعمیرات اساسی، این مشکل حل خواهد شد.

پیروزی ۴۰ میلیون یورویی ایران در یک پرونده بین‌المللی

رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه گاز در نشست خبری خود از پیروزی ۴۰ میلیارد دلاری ایران در داوری بین المللی خبر داد و گفت: یک قراردادی ما با شرکت سفره گاز فرانسه داشتیم، در واقع قرارداد با شرکت ذخیره سازی گاز بود و بعد از انحلال این شرکت با شرکت مهندسی توسعه گاز منعقد شد، که به دلیل مسائل تحریم این شرکت ما را ترک کرد و رفت. این شرکت در دادگاه بین‌المللی پاریس ۲۶ میلیون یورو علیه ما claim (ادعا) کرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه گاز ادامه داد: در این پرونده ما ادعای تقابل کردیم و گفتیم ما از اینها شاکی هستیم. نتیجه پیگیری در داوری پاریس که رأی اولیه آن ۱۲ بهمن آمد، نه تنها آن ۲۶ میلیون یورو برگشت، بلکه با تلاش تیم حقوقی ۱۳ میلیون یورو ما علیه این شرکت تأیید شد و در مجموع حدود ۴۰ میلیون یورو که نزدیک به رقم دکل گم شده است، رقم برگشته است.

تفاهم‌نامه وزارت نفت و معاونت علمی فناوری

تفاهم‌نامه همکاری وزارت نفت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف تدوین برنامه جامع برای توسعه دانش‌بنیان صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی بین سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت امضا شد.

بر اساس این تفاهم‌نامه شورای سیاست‌گذاری با هدف سیاست‌گذاری کلان توسعه دانش‌بنیان صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و پایش تحقق اهداف تشکیل می‌شود که معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و معاون ذی‌ربط، وزیر نفت، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه آب و انرژی و مدیران عامل چهار شرکت اصلی وزارت نفت اعضای این شورا هستند.

بازگشت فاز ۱۶ پارس جنوبی به مدار تولید

معاون پشتیبانی و عملیات شرکت نفت و گاز پارس از بازگشت خط لوله فاز ۱۶ پارس جنوبی به مدار تولید خبر داد و گفت: پس از بررسی و شناسایی موقعیت حادثه، خروجی‌های سکو بسته و نشتی به طور کامل مهار شد و در ادامه با تلاش همکاران، نسبت به بازسازی بخش آسیب‌دیده این خط لوله اقدام و خوشبختانه پس از تعویض بخش مورد نظر و انجام تست خط، سکوی SPD۱۶ آماده ارسال گاز به پالایشگاه خشکی شد.