به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از تجارت‌نیوز: روز گذشته، پنجشنبه ۲۵ فروردین‌ماه قیمت دلار در ایتدای روز با ۲۷,۸۰۰ شروع به فعالیت کرد. سقف قیمتی در این روز تا ۲۷,۸۲۰ بالا رفت و کف قیمتی در رقم ۲۷,۴۷۰ قرار داشت.

پیش‌بینی جدید از نرخ ارز؛ دلار تا ۳۲ هزار تومان افزایش می‌یابد؟، قیمت دلار در چند روزه اخیر باتوجه به سرگردانی اخبار برجام و شوک ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تا کانال ۲۸ هزار تومانی نیز افزایش پیدا کرد و دوباره پس از مدت کوتاهی عقب نشست. باتوجه به این شرایط چه چشم‌اندازی برای قیمت دلار وجود دارد و سقف قیمتی این ارز چه حدودی است؟

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از تجارت‌نیوز: روز گذشته، پنجشنبه ۲۵ فروردین‌ماه قیمت دلار در ایتدای روز با ۲۷,۸۰۰ شروع به فعالیت کرد. سقف قیمتی در این روز تا ۲۷,۸۲۰ بالا رفت و کف قیمتی در رقم ۲۷,۴۷۰ قرار داشت.

سقف قیمتی در این روز نسبت به چهارشنبه ۲۴ فروردین که در رقم ۲۷,۹۹۰ ثبت‌شده است با با کاهش قیمتی ۵۲۰ تومانی همراه بود.

علی چشمی، کارشناس بازارهای مالی درخصوص روند بازار دلار گفت: پیش‌بینی معامله‌گران و فعالان اقتصادی در این بازار این بود که برجام انجام می‌شود. من فکر می‌کنم باتوجه به بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی دولت نیز همین بوده است، به‌همین دلیل دولت وارد مباحثی مثل حذف ارز ترجیحی شد که آثار تورمی دارد.

او درمورد احیای برجام ادامه داد: هنوز هم تحلیل من این است که ایران یک بازگشت به برجام ضعیف خواهد داشت و از نظر ارزی شرایط بهبود پیدا می‌کند.

چشمی بیان کرد: شواهد در مدت اخیر نشان داده که دولت دلار ۲۵ هزار را تومان را نمی‌تواند نگه دارد. همچنین تورم این سال‌ها و انتظاراتی که برای احیای برجام وجود داشت باعث خواهد شد که دلار را در این قیمت‌ها نتواند مدیرت کند، به‌همین دلیل اگر یک احیای برجام ضعیف اتفاق بیفتد دلار زیر ۳۰ هزار تومان قابل مدیریت است و درصورتیکه این پیش‌بینی عملی نشود شرایطی همانند بهار ۱۳۹۰ و خروج ترامپ از برجام خواهیم داشت.

نوسانات دلار بنیان محکمی ندارد

مجتبی دیبا، دیگر کارشناس مالی درمورد بازار دلار گفت: با توجه به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و شوک ناشی از آن در جامعه شاهد بودیم دلار تا ۲۸ هزار تومان هم رشد کرد. البته حرکت‌هایی که ما در این دوران از جانب دلار خواهیم دید خیلی پایه و بنیان محکمی ندارد و فعلا می‌توانیم سقف ۳۲ تا ۳۳ را برای آن درنظر بگیریم.

او ادامه داد: به‌طور کلی از میزان تورم و حجم نقدینگی انتظار می‌رود که بازه رفتاری بین ۳۲ تا ۲۵ هزار تومان را می‌توانیم مدت‌ها برای دلار شاهد باشیم.

دیبا بیان کرد: اگر از لحاظ تکنیکال بخواهیم بررسی کنیم محدوه ۲۸/۶۰۰ تا ۲۸/۲۰۰ یک منطقه مقاومتی پیش رو برای دلار است. برای شکستن این محدوده فرآیند شکستی باید اتفاق بیفتد که فعلا این فرآیند را کامل نکرده است.

دیبا درمورد سقف قیمتی دلار گفت: اما خبر بدی که در این میان وجود دارد وقتی چسبندگی قیمتی به این سطح به این معنی است که شکست این طرح در دوران بعدی آسان‌تر می‌شود و اگر از ۲۶/۶۰۰ بالاتر رود باید انتظار بالا رفتن تا ۳۲ و ۳۳ را نیز داشته باشیم.