ترکیه و انگلیس توافق‌نامه تجارت آزاد امضا می‌کنند، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور روز دوشنبه پس از جلسه هیئت دولت در آنکارا، پایتخت، گفت که ترکیه و انگلستان روز سه شنبه توافق نامه تجارت آزاد را امضا می‌کنند.

به گزارش وقایع نیوز به نقل از دیلی صباح: اردوغان گفت، پیمان با انگلیس، روزهای آینده قبل از پایان دوره انتقالی Brexit، “مهمترین معامله تجاری” ترکیه از زمان اتحادیه گمرکی ۱۹۹۵ با اتحادیه اروپا خواهد بود.

وی گفت: دوره جدیدی از سال ۲۰۲۱ آغاز می‌شود، دوره‌ای که هم ترکیه و هم انگلیس پیروز می‌شوند.

اردوغان همچنین تأکید کرد که از ۲۵ دسامبر، صادرات سالانه ترکیه به ۱۶۶ میلیارد دلار رسیده است و اهداف این کشور برای کل سال ۲۰۲۰ از بین می‌رود.

وی گفت: ما کسری حساب جاری خود را با سرمایه گذاری‌های با ارزش افزوده بالا بسته و نیاز خود را به تأمین مالی خارجی کاهش می‌دهیم.

وزیر تجارت ترکیه همچنین در پایان روز گفت، توافقنامه برجسته تجارت آزاد ترکیه و انگلیس که قرار است روز سه شنبه امضا شود، دوره جدیدی از روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه آغاز می‌شود.

روحسار پکجان در توئیتی نوشت: “این دوره جدید در روابط ما برای ترکیه و انگلیس سودمند خواهد بود.”

وی گفت که این پیمان اساس و چارچوبی جدید برای روابط دوجانبه تشکیل خواهد داد.

پک کان گفت، توافق نامه تجارت آزاد که هدف آن افزایش حجم تجارت ما است، یک نقطه عطف مهم در راه تعمیق روابط ما بر اساس برد-برد است.

وی افزود که این پیمان، مذاکراتی که در سال ۲۰۱۷ آغاز شد، دومین معامله مهم تجاری ترکیه پس از اتحادیه گمرکی ۱۹۹۵ با اتحادیه اروپا است.

کاش این توافق نتایج مثبتی را برای کشورها و محافل تجاری ما به همراه آورد.

روزنامه فایننشال تایمز انگلیس روز یکشنبه با اشاره به اینکه انگلیس دومین بازار بزرگ صادراتی ترکیه است، به نقل از لیز تروس، وزیر تجارت بین‌الملل نوشت: معامله‌ای که انتظار داریم در این هفته امضا کنیم، در معاملات تجاری بدون تعرفه قفل می‌شود و به حمایت از تجارت ما کمک می‌کند. رابطه، به ارزش ۱۸٫۶ میلیارد پوند در سال گذشته. “