یک دیپلمات پیشین کشورمان گفت: ایده بازگشت به تعهدات به صورت "اقدام در برابر اقدام" به نظر امری دست یافتنی است اما مسلما آمریکایی ها باید قدم اول را بردارند.

به گزارش وقایع نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، سید جلال ساداتیان با اشاره به مذاکرات وین بر سر بازگشت طرف ها به برجامو احیای این توافق گفت: آمریکا هنوز طرف قضیه در برجام نیست و هنوز به آن وارد نشده است و به لحاظ حقوقی طرف مذاکرات نیست اما موضوع مذاکرات هست.

وی درباره موضوعات مورد بحث در این دور از مذاکرات تصریح کرد: نحوه برداشته شدن تحریم ها یکی از موضوعات مورد بحث است، جدای از اینکه آمریکایی ها می گویند ایران باید اول به تعهداتش در برجام برگرد تا ما هم برگردیم اما ایران استدلال کرده است که ابتدا شما خارج شدید و تعهدات را اجرا نکردید و تحریم ها را برگردانید  و نیز به اروپا فشار آوردید که آنها هم به تعهداتشان عمل نکنند. از این رو مسلم است که ایران زیر بار این مساله نخواهد رفت.

این دیپلمات پیشین کشورمان گفت: تعداد قابل توجهی تحریم از سوی ترامپ به طور یک جانبه علیه ایران برقرار شد، اینکه کدام را به چه شکل بردارند که بتوان راستی آزمایی کرد، از موضوعات بحث با هیات آمریکایی و نیز پنج طرف دیگر در مذاکرات است. تاکنون نتیجه ای که به دست آمده این بوده است که دو طرف نسبت به مثبت بودن روند کار اظهار رضایت کرده اند در هر حال باید اقدامات قابل توجهی در رفع تحریم ها شاهد باشیم که اطمینان ایران در این مسیر جلب شود.

ساداتیان اظهار کرد: بحث دیگر نحوه بازگشت آمریکا به برجام است و باید به لحاظ حقوقی این مساله مورد بحث قرار گیرد. مکانیسم ماشه یا اسنپ بک که دستاویزی برای آمریکا و کشورهای دیگر است باید تعیین تکلیف شود. البته ترامپ نتوانست با وجود تلاش بسیار از آن استفاده کند ولی اروپایی ها تهدید به استفاده از آن کردند از این رو باید درباره این مساله شفاف سازی شود، در حالی که آمریکا یک جانبه از برجام خارج شد و اروپایی ها به تعهداتشان عمل نکردند در برابر اقدامات قانونی ایران چرا باید مکانیسم ماشه فعال شود. معتقدم این مساله در همین دور از مذاکرات باید روشن شود.

وی ادامه داد: مساله دیگر مسایل فنی ـ هسته ای است. اینکه ایران الان با ماشین های IR۶ در حال غنی سازی ۶۰ درصدی است و با یک بار شارژ مازاد آن را به ماشین های IR۴ انتقال می دهد و در آنجا اورانیوم ۲۰ درصدی را تولید می کند از جمله مسایلی است که علاوه بر تعهدات برجامی که از ابتدا مورد بحث بوده، مطرح است و طرف ها درباره این موضوعات نیز بحث می کنند. در هر حال مذاکرات در سه کارگروه ساختار رفع تحریم ها، نحوه بازگشت آمریکا و مسایل فنی هسته ای در جریان است.

ساداتیان خاطرنشان کرد: به نظر مذاکرات نهایتا تا یک ماه دیگر یعنی سوم خرداد بتواند ادامه یابد و اگر طرف‌ها به نتیجه ای قابل قبول نرسند کار متوقف می شود. ایران اعلام کرده است که مذاکره را برای مذاکره نمی خواهد. در عین حال اخبار و خروجی های رسانه ای درباره مذاکرات وین نشان می دهد که در زمینه های مختلف پیشرفت هایی به دست آمده است.

این دیپلمات پیشین کشورمان درباره ایده بازگشت به تعهدات به طورت اقدام در برابر اقدام گفت: ایران همواره مطرح کرده است که طرف آمریکایی باید به طور یک‌جا به تعهداتش در برجام بازگردد تا ایران هم به تعهداتش برگردد. اقدام در برابر اقدام یعنی ایران پنج مرحله تعهدات را کاهش دهد و آنها هم پنج اقدام را انجام دهند به نظر پیشنهاد و ایده ای قابل قبول و شدنی باشد اما آنچه مسلم است اینکه حتما باید قدم اول را آمریکایی ها بردارند و ظاهرا این مساله هم مورد پذیرش آمریکایی هاست.