نماینده سابق مجلس گفت: با فشارهایی که بر مردم اعمال کردند، معیشت مردم را به مخاطره انداختند. ما در شرایط کرونا حتی با تحریم دارو مواجه شدیم.

تحریم نفتی و آنچه سلامت مردم را هدف قرار داد، به گزارش وقایع نیوز به نقل از خبرگزاری ایلنا، علی بختیار با بیان اینکه بحث تحریم نفت ایران خلاف مصوبه ۲۲۳۱ شورای امنیت، تخطی و کاری است که ترامپ بصورت یکجانبه انجام داد، اظهار داشت: اکنون امریکا و رئیس جمهور جدید این کشور باید موضوع تحریم نفت ایران را به شکلی حل کنند که مسیر آن از برجام می‌گذرد.

وی با تاکید بر اینکه باید همه گام‌های برجام و آنچه در مصوبه شورای امنیت آمده اجرایی شود، افزود: ما ۲ سال علیرغم اینکه به همه تعهدات عمل کردیم، اما به دلیل مواضع غلط و نابخردانه ترامپ نفت ایران در شرایط سختی قرار گرفت. 

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: اکنون جمهوری اسلامی اعلام کرده ما پای آنچه مذاکره کردیم و تبدیل به مصوبه شورای امنیت شده، ایستاده‌ایم، اگر امریکایی‌ها تحریم نفتی را بردارند و شرایط برای ایران تسهیل شود و همه آنچه که در مصوبه ۲۲۳۱ آمده اجرایی کنند ایران هم برمی‌گردد.

وی گفت: فقط لغو تحریم نفتی راه بازگشت امریکا به سایر تعهدات و زمینه ساز انجام تعهدات از سوی ایران است.

بختیار با بیان اینکه ما تاکنون متضرر از  مصوبه ۲۲۳۱ بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: آنها با فشارهایی که بر مردم اعمال کردند، معیشت مردم را به مخاطره انداختند، ما در شرایط کرونا حتی با تحریم دارو مواجه شدیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه امریکایی‌ها از زورگویی دست بکشند و به آنچه تعهد داشتند برگردند، بیان کرد: البته اروپا هم کاری نکرد و وعده‌ها را اجرا نکرد، آنچه در مذاکرات ۱+۵ و ۱+۴ با ایران شکل گرفته مشخص است اروپا چندین بار تعهداتی داده که بتوانند جبران کنند اما عمل نکردند. امیدواریم با تغییر رئیس جمهور در ایالات متحده شاهد تغییر سیاست‌ها در طرف امریکایی و اروپایی باشیم و هر دو طرف از منافع آن بهره مند شوند. 

این نماینده سابق مجلس گفت: در هر حال ما بازار اروپا را کاملا از دست دادیم در مذاکرات ۱+۴ اروپا قول داد بازار این قاره برمی‌گردد اما نتوانستند، در هر حال اکنون فضا به نحوی است که احتمال لغو تحریم می‌رود و ما قطعا علاوه بر بازار سنتی؛ بازارهای جدیدی نیز پیش رو خواهیم داشت.