جانشین مدیرعامل واگن پارس از شراکت با مپنا برای تولید لکوموتیو نسل جدید با قدرت 4 هزار اسب بخار در کنار لکوموتیو پارس 33 خبر داد و گفت: همه تلاش‌ما این است که چرخه تولیدی صنعت ریلی کشور کامل باشد و هیچ نیازی به خارج از کشور نداشته باشیم.

به گزارش وقایع به نقل از خبرگزاری فارس: غضنفر صفاری از هدف‌گذاری برای تولید لکوموتیو نسل جدید با قدرت ۴ هزار اسب بخار خبر داد و بیان کرد: در حال مذاکره با مپنا هستیم، مپنا در تولید لکوموتیو خوب عمل کرده است و بخش ریلی مپنا در تولید لکوموتیو تجربه بالایی دارد.

جانشین مدیرعامل واگن پارس ادامه داد: شرکت واگن پارس و مپنا با هم شریک شده‌اند و ما با کمک سرمایه‌گذاری مپنا لکوموتیو ۴ هزار اسب بخاری تولید می‌کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما در تولید، نبود نقدینگی است، گفت: نقدینگی حرف اول را می‌زند، ما از نظر فنی مشکلی برای تأمین لکوموتیو نداشتیم حتی پیدا کردن شریک خارجی برای تولید هم مشکل چندانی نداشت، اما معضل اصلی نبود نقدینگی است.

ضرورت حمایت از شرکت‌های بهره‌بردار ریلی در تأمین نقدینگی

صفاری راد به هر حال لکوموتیو باید تکنولوژی روز را داشته باشد و محصولی گران‌قیمت است و در واقع خود، یک کارخانه محسوب می‌شود، به همین دلیل سرمایه‌گذاری سنگین لازم دارد و شرکت‌های ریلی بهره‌بردار امکان اینکه از محل منابع خود اعتبار خرید را تأمین کنند را ندارند و نیاز به سرمایه‌گذاری از محل وجوه اداره شده راه‌آهن و یا تسهیلات بانکی دارد.

جانشین مدیرعامل واگن پارس افزود: اما امروز با همکاری و شراکت با گروه مپنا نوعی لکوموتیو نسل جدید و به‌روز تر از لکوموتیو پارس ۳۳ با ۴ هزار اسب بخار قدرت، خواهیم ساخت.

 سبد تولیدی صنعت ریلی کشور کامل می شود

وی در پاسخ به این سوال که برنامه‌ریزی شده است این لکوموتیو نسل جدید چه زمانی به تولید برسد؟ گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم در سال ۱۴۰۰ تولید این لکوموتیو را به صورت انبوه و با ثبت تقاضای شرکت‌های بهره‌بردار ریلی انجام دهیم.

صفاری راد افزود: تولید ۱۰ دستگاه لکوموتیو پارس ۳۳ (که در ماه قبل محقق شد) زمینه‌ساز خوبی بود که خط تولید شود، روز چهارم آذر هم اولین دستگاه از این لکوموتیو تولیدی واگن پارس تحویل شرکت متقاضی شد و این خبر خوبی برای صنعت ریلی کشور است.

جانشین مدیرعامل واگن پارس تأکید کرد: همه تلاشمان این است که سبد تولیدی صنعت ریلی کشور کامل باشد و هیچ نیازی به خارج از کشور نداشته باشیم، ما این توان را داریم که تجهیزات کامل برای شرکت‌های ریلی و مردم تأمین کنیم.

سالی ۶۰۰ دستگاه واگن تولید می کنیم

وی تصریح کرد: البته واگن پارس در برخی سال‌های گذشته در تولید واگن هم به کمترین میزان تولید رسیده بود و در برخی سال‌ها واگن پارس در طول یک سال فقط ۳۰ دستگاه واگن تولید می‌کرد و یا در بهترین مدل سالی ۱۰۰ دستگاه واگن تولید کرد، اما امروز به رقم تولید سالانه ۶۰۰ دستگاه واگن رسیده‌ایم.