نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: تنها کالایی که امسال صادرات آن رونق داشت و باعث شد میزان صادرات تا حد خوبی حفظ شود، گاز و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بود. امسال صادرات گاز ما از ۲۵ میلیون متر مکعب به ۵۲ تا ۵۳ میلیون متر مکعب در روز افزایش پیدا کرد.

حجم تجارت ایران و عراق، به گزارش وقایع نیوز به نقل از خبرگزاری ایلنا، سید حمید حسینی در مورد وضعیت تجاری ایران و عراق اظهار کرد: روند تجاری ایران و عراق طبق آمار ۱۱ ماهه دچار نوعی سکسکه شده است، کرونا باعث شد که پنج ماه مرزهای عراق بسته شود و همزمان درآمدهای نفتی عراق دچار کاهش شد، ممنوعیت تردد بین دو کشور باعث شد که صادرات ما به این کشور حدود ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کند. 

وی افزود: بسیاری از پروژه‌های فنی و مهندسی هم در عراق به علت کاهش درآمدهای نفتی با تعطیلی مواجه شد، صادرات مصالح ساختمانی هم نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد. 

نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق همچنین تصریح کرد: تنها کالایی که امسال صادرات آن رونق داشت و باعث شد میزان صادرات تا حد خوبی حفظ شود، گاز و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بود. امسال صادرات گاز ما از ۲۵ میلیون متر مکعب به ۵۲ تا ۵۳ میلیون متر مکعب در روز افزایش پیدا کرد. 

وی با ابراز امیدواری نسبت به تجارت ایران و عراق در سال پیش رو گفت: روند تجاری ایران و عراق قطعا در سال ۱۴۰۰ بهبود پیدا می‌کند. چراکه هم قیمت نفت و هم درآمدهای نفتی عراق افزایش پیدا کرده است و امیدواری نسبت به واکسیناسیون در برابر کرونا هم وجود دارد. اگر مسأله تردد حل شود و تجار دو کشور بتوانند رفت و آمد کنند قطعا شاهد افزایش روند صادراتی به عراق خواهیم بود. البته لایحه تسهیل رفت و آمد در دولت ایران مطرح است و ظاهراً عراق نیز با این مسأله موافق است.

وی اضافه کرد: همچنین عراق برای موضوع ترانزیت هم مجوز صادر کرده است، در صورت اجرایی شدن آن، صادرات از مرزهای غربی کشور شتاب بیشتری را می‌گیرد. دسترسی ما به کشورهای همسایه عراق می‌تواند به توسعه صادرات ما کمک کند. 

حسینی در پاسخ به سوالی پیرامون چالش‌های تجارت دو کشور گفت: چالش جدی در مورد تجارت با عراق وجود ندارد، ما در عراق مزیت داریم و ۱۸ گذرگاه مرزی بین دو کشور وجود دارد. عمده تجارت ما هم تجارت با بخش خصوصی عراق است. 

وی افزود: افزایش هزینه‌های گمرکی عراق و عدم صدور ویزا برای فعالین اقتصادی ما می‌تواند یک چالش باشد. در مورد پیمان ارزی هنوز برای بسیاری از صادرکنندگان ما در بازار عراق یک چالش جدی است. امیدواریم که در صورت رفع تحریم‌ها دولت پیمان ارزی را لغو کند و اجباری برای بازگرداندن ارز وجود نداشته باشد. 

حسینی با اشاره به موضوع قاچاق خاطرنشان کرد: قاچاق هم برای تجار یک چالش است. بسیاری از کالاها زمانی که با ممنوعیت ایران یا عراق مواجه می‌شود یا تعرفه در مورد آن وجود دارد از مسیر قاچاق جابه‌جا می‌شود، حجم زیادی قاچاق به بازار عراق وجود دارد که متأسفانه آمار دقیقی از آن وجود ندارد. محصولاتی مانند زعفران، سوخت و حتی کالاهای پتروشیمی ایران به صورت رسمی یا غیررسمی به بازار عراق قاچاق می‌شود.