دو سناتور آمریکایی از رئیس جمهور آمریکا خواستند تا خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به نورد استریم 2 را تحریم کند.

به گزارش وقایع نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، دو سناتور آمریکایی به نام‌های جیم ریچ، جمهوری‌خواه و ژان شاهین، دمکرات، از جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا، خواستند تا قانون حفظ امنیت انرژی اروپا را به طور کامل اجرایی کنند. بر اساس این قانون روسیه متهم است که از ظرفیت خط لوله انتقال گاز خود به اروپا برای وابسته کردن کشورهای اروپایی به خود استفاده می‌کند. 

ریچ که یکی از سناتورهای برجسته در کمیته روابط خارجی سنا یا آمریکا به شمار می‌رود و شاهین، دبیر زیر کمیته همکاری امنیتی منطقه‌ای و اروپا، در نامه خود به بایدن نوشته‌اند که این خط لوله که از روسیه به آلمان کشیده شده و نود درصد پیشرفت فیزیکی داشته، به ابزار ژئوپلتیک جدیدی برای روسیه تبدیل خواهد شد تا اوکراین، اسلواکی و دیگر کشورهای اروپایی را از امتیاز دریافت هزینه انتقال گاز به اروپا محروم کند.

ان دو سناتور معتقد هستند که احداث این خط لوله کشورهای اروپای غربی را به روسیه و سیاست‌های این کشور برای ۴۰ سال آینده وابسته می‌کند. شاهین و ریچ در نامه خود پروژه خط لوله انتقال گاز روسیه و اروپا را پروژه‌ای خطرناک عنوان کردند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته گفت که دولت بایدن بر روند تکمیل خط لوله نورد استریم ۲ نظارت خواهد داشت و در صورتی که اتفاق جدیدی در این روند افتاده و یا مجوزی صادر شود، به استفاده از ابزار تحریم روی خواهد آورد

وی تاکید کرد که آمریکا به همکاری با متحدانش در تضمین اینکه اروپا یک شبکه تامین انرژی قابل اعتماد متنوع دست پیدا کند، ادامه خواهد داد. در حالی که دولت بایدن مدعی است که توافق ساخت خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان یک توافق بد است، وزیر امور محیط زیست آلمان این هفته تاکید کرده است که این کشور تا سال ۲۰۴۰ همچنان وابسته به گاز خواهد بود.