مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور با بیان اینکه ۶۵۰ هزار راننده مشمول دریافت وام ۶ میلیونی کرونا شده اند گفت: از این تعداد ۱۲۰ هزار نفر تسهیلات دریافت کرده اند.

پرداخت وام ۶ میلیونی کرونا به راننده های تاکسی، به گزارش وقایع نیوز به نقل از خبرگزاری ایلنا، «مرتضی ضامنی» مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به بسته بودن مدارس در سال تحصیلی که گذشت چه حمایتی از رانندگان سرویس انجام شد گفت: در سال تحصیلی گذشته ۱۲۰ هزار راننده برای سرویس مدرسه ثبت نام و در سامانه سپند ساماندهی شدند و در سال تحصیلی آینده اگر مدارس باز باشد، همان فرآیند گذشته درخصوص سرویس مدارس اجرا خواهد شد. 

 ۶۵۰ هزار راننده مشمول دریافت وام  ۶ میلیونی کرونا

او ادامه داد: در ایام کرونا کمک‌های دولتی مشمول ناوگان حمل و نقل عمومی شده از جمله اینکه تسهیلات ۶ میلیون تومانی شامل لیست رانندگان آسیب دیده فعال در حوزه سرویس مدارس نیز شده است و لیست آن‌ها در اختیار وزارت رفاه قرار گرفت و آن دسته از افراد متقاضی با مراجعه به سامانه کارا فرآیند دریافت تسهیلات را انجام و از این وام استفاده کرده اند. 

ضامنی در پاسخ به این سوال که چه تعداد راننده سرویس مدرسه از این وام استفاده کرده‌اند؛ گفت: ۶۵۰ هزار نفر در کل ناوگان حمل و نقل عمومی کشور «تاکسی، سرویس مدرسه، آژانس‌های تاکسی تلفنی، اتوبوس‌ها و مینی بوس ها» مشمول دریافت این یارانه شدند و از این تعداد ۱۹۸ هزار نفر ثبت نام خود را در سامانه تکمیل کرده و حدود ۱۲۰ هزار نفر از آن‌ها تسهیلات را دریافت و مابقی در جریان تکمیل پرونده و تلاش برای دریافت تسهیلات هستند. 

میانگین نرخ کرایه تاکسی در کشور ۲۵ درصد افزایش یافت

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نرخ کرایه تاکسی در شهرهای کشور در سال جدید چند درصد افزایش یافته؟ تصریح کرد: تعیین نرخ کرایه براساس قانون شهرداری‌ها پس از ارائه لایحه توسط شهرداری به شورای شهر و تصویب در شورا و تایید فرمانداری مصوب می‌شود. افزایش نرخ کرایه تاکسی در کشور به طور میانگین در حدود ۲۵ درصد در کشور افزایش داشته است و نرخی که مصوب شود بر روی شیشه‌ها نصب خواهد شد. 

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در بسیاری از شهرها قانون سوار کردن سه مسافر در شرایط کرونایی اعمال نمی‌شود، اظهار کرد: بازرسین سازمان تاکسیرانی بر این بخش نظارت میدانی دارند و برچسب‌هایی بر روی خودروها نصب شده و برای شهروندان شماره ارتباطی درنظر گرفته شده است تا در صورت تخلف موضوع را به سازمان تاکسیرانی شهر مربوطه گزارش دهند تا برخورد لازم صورت گیرد. 

سوار کردن سه مسافر تا ابلاغ و اعلام ستاد کرونا ادامه دارد

ضامنی ادامه داد: طبق پروتکل‌های بهداشتی رانندگان باید سه مسافر سوار کنند. متاسفانه وقتی گزارشگیری می‌کنیم خلط مبحث می‌شود و ناوگان شخصی را با ناوگان تاکسی رسمی یکی می‌دانند. حوزه نظارت تاکسیرانی بر تاکسی‌های زردرنگ است و گزارش‌های دریافتی از حوزه تاکسیرانی در شهرهای مختلف حاکی از رضایت مندی از رعایت پروتکل‌ها است. نظارت‌ها و بازرسی توسط عوامل بازرسی توسط ناظرین ما و راهنمایی و رانندگی رعایت می‌شود و تا زمانی که اعلام و ابلاغ ستاد کرونا پابرجا باشد، این پروتکل‌ها اجرا می‌شود و مبنای تعیین کرایه در شهرها از ۴ نفر به سه نفر تبدیل شده است و باید این مساله رعایت شود و در صورت رعایت نشدن اگر مردم تخلفی مشاهده کردند با اعلام به سازمان تاکسیرانی شهر با اولویت به موارد شکایت رسیدگی می‌کنند. 

او در پاسخ به سوال دیگری درباره ادامه دار شدن مشکل بیمه رانندگان تاکسی اظهار کرد: از سال ۹۲ فهرست بیمه افرادی که تحت عنوان راننده از این امکان استفاده می‌کنند توسط سازمان تامین اجتماعی به روزرسانی نشده بود. در سال گذشته این تفاهم با سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت و با بانک‌های مرجع اطلاعاتی رانندگان در وزارت کشور پالایش شدند. 

تاکسیران ها در انتظار تصمیم گیری سازمان تامین اجتماعی

ضامنی اضافه کرد: مشخصات حدود ۵۰ درصد از افرادی که در حال حاضر بیمه هستند در هیچ یک از بانک‌های اطلاعاتی وجود نداشت و پیشنهاد حذف و اضافه را از سوی وزارت کشور به سازمان تامین اجتماعی تحویل داده ایم و مقرر شد برای پایلوت ۷هزار نفر از افرادی که راننده نیستند حذف و ۷ هزارنفر که پروانه فعالیت دارند به مجموعه بیمه شدگان اضافه کند. 

وی با بیان اینکه حدود سه ماه است این لیست تحویل داده شده و در انتظار هستیم تا تامین اجتماعی این مهم را محقق کند، گفت: این امر به عنوان یک دغدغه جدی از سوی ما است و امیدواریم این همکاری از سوی سازمان تامین اجتماعی هرچه سریعتر اتفاق افتد. 

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور در پاسخ به این پرسش که این مشکل مدت‌ها است از سوی وزارت کشور اعلام می‌شود اما هنوز به سرانجامی نرسیده، گفت: در حال حاضر در حدود ۲۵۰ هزار نفر از افرادی که اصلا راننده نیستند از یارانه دولتی بیمه رانندگان تاکسی استفاده می‌کنند و دولت اعتبار زیادی را هزینه می‌کند و به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کند. تمام حرف ما به سازمان تامین اجتماعی این است که باید این افراد حذف شوند و رانندگانی که پروانه فعالیت دارند از این امکان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه اقدامات وزارت کشور کامل انجام و اطلاعات تحویل سازمان تامین اجتماعی شده است، افزود: این سازمان باید زودتر در داخل مجموعه به جمع‌بندی و تصمیم برسند و در گام اول تعیین کنند بودجه دولت مطابق با مسیری که قانون گذار تعیین کرده هزینه شود. 

ضامنی ادامه داد: در گام دوم رانندگانی که این امکان از نظر قانونی برایشان فراهم شده بتوانند از آن استفاده کنند. سازمان تامین اجتماعی قول داده است هرچه سریعتر این مساله را اجرائی کند و امیدواریم در ابتدای سال آینده این موضوع از سوی تامین اجتماعی حل شود و به مرحله اجرا درآید. 

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی در پاسخ به این سوال که چه تعداد راننده در لیست دریافت بیمه هستند گفت: ۴۷۰ هزار نفر افرادی بودند که به اسم راننده بیمه شدند و اطلاعات حدود ۵۰ درصد در هیچ یک از بانک‌های اطلاعاتی نبود. برآورد ما این است که اگر تا همین سقف حذف و اضافه شود و می‌توانیم تمام رانندگانی که فاقد بیمه هستند را بدون ایجاد بارمازاد ساماندهی کنیم. کما اینکه این تعداد می‌تواند از این رقم پایین‌تر هم باشد.