عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که ارز ۴۲۰۰ تومانی در سفره مردم دیده نمی شود گفت: اگر دولت به دنبال حمایت از مردم است باید یارانه این بخش را به صورت مستقیم به خود مردم دهد.

به گزارش وقایع نیوز به نقل از تسنیم؛ بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی در سفره مردم دیده نمی شود.

اگر دولت به دنبال حمایت از مردم است باید یارانه این بخش را به صورت مستقیم به خود مردم دهد. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از سفره مردم درحوزه کالاهای اساسی قدرت خرید را بیشتر خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: به این صورت که منابع مالی حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را می توان به نیازمندان و دهک های آسیب پذیر به صورت مستقیم در قالب یارانه نقدی پرداخت کرد و آن ها مایحتاج زندگی خود را تامین کنند.

نماینده مردم سبزوار با بیان اینکه در حوزه نهاده های دامی شاهد ناکارآمدی ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده ایم، گفت: درحال حاضر نهاده های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد بازار می شوند ولی شاهد کاهش قیمت مرغ نیستم.

توزیع نهاده دام دارای انحراف می باشد و از چرخه قانونی خود خارج می شود و در بازارهای موازی به صورت آزاد فروخته می شود.

وی در ادامه افزود: باتوجه به محدودیت های فروش نفت، تامین منابع ارزی، ارز ۴۲۰۰ تومانی هم مبهم خواهد بود. دولت قطعا نمی تواند این میزان ارز را از محل فروش نفت تامین کند.

محبی در پایان تصریح کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حقوق ورودی گمرک هم باید در دستور کار دولت قرار گیرد. مبنا حقوق ورودی گمرک در حین ترخیص کالا باید ارز نیمای باشد.

به نظر می‌رسد دولت اراده‌ی محکمی برای ایجاد تحول و تغییر در بودجه نداشته اما مجلس قطعاً وظیفه دارد که این مسیر را دنبال کند.