عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان با اشاره به اینکه برخی مغازه داران می گویند بارفروشان به ما فاکتور نداده اند و علت این است که نمی خواهند نرخ خودشان را پایین بیاورند گفت: در حقیقت در میدان مرکزی میوه و تره بار فاکتورهای معتبر صادر می شود ولی چون آنها به سود مصوب قانع نیستند می گویند بارفروشان به ما فاکتور نمی دهند.

وقتی مغازه داران به سود مصوب قانع نیستند! به گزارش وقایع نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، اکبر یاوری با بیان اینکه  ۱۳۶۰ حجره کنار هم در داخل میدان مرکزی میوه وتره بار فعالیت می کنند، گفت: تنها صنفی هستیم که به صورت کلونی  اداره می شویم و در نتیجه نظارت بر این تعداد از حجره ها آسان تر از خرده فروشی های سطح شهر است. زیرا در سطح شهر یک مغازه در شمال یکی در جنوب است. از طرفی سازمان تعزیرات حکومتی و بازرسان اتاق اصناف در میدان مرکزی میوه و تره بار مستقر هستند و در کمترین زمان ممکن می توانند حجره ها را رصد کنند.

وی ادامه داد: بعد از اینکه محصولی در باغ تولید می شود باغدار چون نمی تواند هزینه های جانبی را پرداخت کند بارش را به انبارداران و سورتینگ داران پیش فروش می کند و بار نیز در داخل انبار قرار می گیرد و سپس از آنجا به میدان مرکزی میوه و تره بار منتقل می شود. در میدان مرکزی هم بار براساس عرضه و تقاضا توزیع می شود و نرخ اقلام مختلف نیز در کارگروهی متشکل از نماینده اتحادیه خرده فروشان، نماینده اتحادیه بارفروشان و نماینده وزارت صمت تعیین شده و بار فروش نمی تواند بیشتر از قیمت های تعیین شده  بارهایش را بفروشد.

عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان اضافه کرد:مغازه داران می گویند بارفروشان به ما فاکتور نداده اند. علت این است که نمی خواهند نرخ خودشان را پایین بیاورند. در میدان مرکزی هم تابلو داریم هم فاکتور داریم و فاکتورها زیر نظر وزارت صمت است. مهر و آدرس هم دارد. ولی آنها چون به سود مصوب قانع نیستند و نمی خواهند فاکتورهایشان را نشان دهند می گویند بارفروشان به ما فاکتور نمی دهند.

وی تصریح کرد:براساس آمارهای اعلام شده صنف خرده فروشان حدود ۶۰۰۰ عضو دارد ولی از این تعداد تنها۱۲۰۰ نفراز آنها پروانه کسب دارند و حدود ۴۰۰۰ نفر پروانه کسب ندارند. وقتی پروانه کسبی نباشد کنترلی هم برآنها نیست و به کسی پاسخگو نیستند. موانع بازدارندگی مالیاتی هم برای آنها میسر نیست.

یاوری در پاسخ به اینکه گفته می شود در میدان مرکزی فاکتور صوری به مغازه داران داده می شود که قابلیت پیگیری ندارند و آیا براین موضوع نظارت دارید، گفت: از کجا معلوم که این فاکتور ها توسط خودشان تهیه نشده باشد. دسترسی به فاکتور در سطح شهر آسان است. فاکتورهای میدان مرکزی آدرس و مشخصات دارد  البته نمی گوییم داخل صنف ما تخلفی نمی شود اما بسیار کم است.

او در پاسخ به اینکه گفته می شود تعدد دلالان در میدان مرکزی عامل اصلی گرانی میوه است،  گفت:دلال کلمه بدی نیست و در همه اصناف حضور دارند و در بسیاری از مواقع کارها را هموار می کنند. برای مثال در تهران در برخی از مناطق طرح های ترافیک وجود دارد و باید بار قبل از آغاز طرح به دست مغازه دار برسد. مغازه دار نمی تواند خودش مستقیما به میدان برود و خرید کند و قبل از طرح بازگردد. بنابراین باید  این واسطه ها بارش را تهیه کنند و قبل از شروع طرح به مغازه برسانند. یا بسیاری از مغازه ها هستند که بار مورد نیاز خود را به صورت تلفنی خریداری می کنند یعنی خودشان حضور ندارند.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به پول کارگری در میدان نیز اشاره کرد و گفت: وظیفه اتحادیه بارفروشان این است که بار را روی باسکول تحویل دهند. از روی باسکول تا ماشین خریدار به عهده  خود خریدار است. اگر حق الزحمه ای پرداخت می شود بابت باری است که از روی باسکول بر روی ماشین خودشان قرار می گیرد و به بار فروشان مربوط نمی شود.

 عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان در پاسخ به اینکه گفته می شود مشخص نبودن ساعت کار میدان مرکزی منجر به افزایش دلالان در این میدان شده است و آیا نظارتی براین موضوع دارید؟ گفت: ما با لفظ دلال مخالف نیستیم ولی اگر منظور واسطه های غیر ضرور است مربوط به اتحادیه بارفروشان نمی شود بلکه به اتحادیه خرده فروشان مربوط است.

وی با بیان اینکه برای ایام عید هیچ مشکلی در زمینه عرضه میوه نداریم، اظهار کرد: دغدغه باغداران ما این است که سردخانه ها و انبارها باید تخلیه شود. بیش از ۴۵۰ هزارتن پرتقال  و بیش از ۵۰۰ هزارتن سیب درختی در سردخانه های کشور موجود است و بنابراین هیچ کمبودی نداریم.