چالش و موانع پیش روی واردات ماشین آلات معدنی،‌ فعال بخش معدن گفت: فرسوده بودن ماشین آلات، فرسایش و هزینه بسیار زیادی برای معدنکاران و کشور در زمینه سوخت و تأمین قطعات دارد.

چالش و موانع پیش روی واردات ماشین آلات معدنی،‌ فعال بخش معدن گفت: فرسوده بودن ماشین آلات، فرسایش و هزینه بسیار زیادی برای معدنکاران و کشور در زمینه سوخت و تأمین قطعات دارد.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز: نادعلی اسماعیلی در گفتگو با مهر درباره چالش‌های پیش روی بخش معدن بواسطه فرسوده بودن ماشین آلات در این بخش اظهار کرد: یکی از نگرانی‌های به حق معدن کاران فرسوده بودن ماشین آلات در این بخش است.

فعال بخش معدن با اشاره به آسیب‌هایی که فرسوده بودن ماشین آلات به این بخش وارد کرده است، افزود: فرسوده بودن ماشین آلات، فرسایش و هزینه بسیار زیادی برای معدنکاران و کشور در زمینه سوخت و تأمین قطعات دارد.

وی با بیان اینکه معدن جزو منابع درآمدی کشور محسوب و باید توجه ویژهای به این بخش شود، گفت: طبق صحبت همه مسئولان با توجه به اولویتی که معدن برای کشور دارد بهترین راه برای رفع مشکلات در این بخش این است که راهکاری اندیشیده شود تا معدنکاران بتوانند ماشین آلات مورد نیاز خود را از برندهای مطرح دنیا تهیه کنند تا بتوانیم از ظرفیت بخش که دارای مزیت هستیم و معادن غنی در کشور داریم به خوبی استفاده کنیم.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که چه موانعی بر سر راه واردات ماشین آلات معدنی در کشور وجود دارد بیان کرد: دیدگاهی در کشور وجود دارد که در راستای حمایت از تولید موانعی را بر سر راه واردات ماشین آلات معدنی قرار می‌دهند اما نمی‌دانند که معدن به عنوان یکی از منابع مهم کشور در حال حاضر در حال چرخاندن اقتصاد کشور است و ارز آوری زیادی برای کشور دارد در غیر این صورت بهای بیشتری به آن می‌دادند و موانع را از پیش روی این بخش بر می‌داشتند تا بتوانیم از ظرفیت بالقوه ای که کشور در این زمینه دارد به خوبی استفاده کنیم.

فعال بخش معدن با بیان اینکه حتی واردات ماشین آلات معدنی که در کشور تولید نمی‌شوند نیز ممنوع است تصریح کرد: موانعی بر سر واردات در راستای حمایت از تولید قرار داده شده است اما در این بین ممنوع بودن واردات ماشین آلاتی که در کشور تولید نمی‌شود هیچ الزامی ندارد اما باز هم شاهد هستیم که از واردات این ماشین آلات به کشور جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: در این بین ماشین آلات چینی توسط برخی از افراد وارد کشور می‌شود که از کیفیت خوبی برخوردار نیست و پس از مدتی استفاده زمین گیر می‌شود.

اسماعیلی گفت: به دلیل کیفیت پایین ماشین آلات چینی، معدن کاران استقبال بیشتری از واردات ماشین آلات دست دوم برندهای مطرح دنیا نسبت به برندهای چینی می‌کنند و حاضر به استفاده و پرداخت هزینه برای واردات این ماشین آلات هستند تا بتوانند نیازهای خود را برطرف کنند.

فعال بخش معدن درباره تأثیر فرسودگی ماشین آلات بر تولید و همچنین درآمدهای کشور خاطرنشان کرد: طبیعی است که فرسودگی ماشین آلات موجب تأخیر و کاهش سرعت فعالیت در معادن و به دنبال آن تولید می‌شود و بواسطه آن می‌تواند روی درآمد معدنکاران و درآمدهای ارزی کشور تأثیر منفی بگذارد و اگر ماشین آلات در این بخش نوسازی شود قطعاً روی تولید اثر مثبت خواهد گذاشت.

وی تصریح کرد: در حالی که در معادن دنیا معدنکاران در حال استفاده از ماشین آلات جدید با تکنولوژی‌های نوین هستند اما ما در کشور همچنان در حال استفاده از ماشین آلاتی هستیم که مربوط به ۳۰ سال گذشته هستند و در این بخش وارداتی صورت نگرفته است.

اسماعیلی تاکید کرد: معدن علاوه بر اینکه همواره به عنوان شاگرد اول اقتصاد کشور چه در بخش درآمدزایی و اشتغال مطرح بوده است در بخش اجتماعی نیز همیشه پای کار بوده و به مسئولیت‌های اجتماعی خود به خوبی عمل کرده است و حتی در سیل اخیر در استان کرمان نیز معادن این استان پای کمک و خدمت‌رسانی بوده‌اند.