سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی مدعی شد که چون وزارت خارجه نتوانست هماهنگی مناسبی به عمل آورد، قالیباف نامه مقام معظم رهبری را به رییس دومای روسیه تحویل داد.

تحویل نامه رهبری به رییس دومای روسیه، به گزارش وقایع نیوز به نقل از ایسنا، محمدحسین فرهنگی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه «شبهات و ابهاماتی درباره سفر رییس مجلس مطرح بود که لازم است توضیحاتی داده شود»، گفت: دعوت برای انجام این سفر، از همان روزهای اول مجلس بود و زمان‌بندی و برنامه‌اش همانی بود که انجام شد و موضوعات مهمی مورد بحث قرار گرفت.

چرا قالیباف نامه رهبری را به رییس دومای روسیه تحویل داد؟

به گفته فرهنگی آنچه که در این سفر جدید بود و قبلا پیش بینی نشیده بود، رساندن نامه مقام معظم رهبری بود؛ این نامه در شرایط خاصی ارسال شده؛ به لحاظ شرایطی که در ارتباط با برجام و ارتباط با شرق مسائل خاصی داریم و موضوعاتی که به مصالح و منافع ملی ما مربوط می‌شود.

سخنگوی هیات رییسه مجلس با بیان اینکه «نگاه به غرب را باید اصلاح کنیم و بعضی اشتباهات گذشته را تکرار ‌نکنیم»، افزود: در برجام یکباره متوجه شدیم بسیاری از قرارهایی که با شرق داشتیم کمرنگ کردیم که سبب دلخوری آنها شد و برای‌ما به لحاظ اقتصادی آثاری داشت لذا این بار می‌خواهیم بگوییم که این‌بار تحت هیچ شرایطی این اتفاق نخواهد افتاد.

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان‌ اینکه صلاح دانسته نشد که سفر با تاخیر انجام شود، و بر اساس پروتکل دیپلماتیکی که از قبل بود سفر انجام شد، گفت: چون وزارت خارجه نتوانست هماهنگی مناسبی به عمل بیاورد، آنچه که اتفاق افتاد، نامه به رییس محترم دوما تحویل داده شد که با هماهنگی قبلی انجام شد.

فرهنگی ادامه داد: لذا نه اتفاق جدیدی بود و حواشی که در فضای مجازی و رسانه‌های مکتوب مطرح کردند ناصحیح بود و درست نبود.

وی درباره طرح شفافیت آرا هم که کلیات آن در مجلس رد شد، گفت: اکثریت مجلس رای موافق داد اما چون اصلاح آیین‌نامه بود بر اساس آیین‌نامه و قانون اساسی لازم بود دوسوم رای داشته باشیم. سه نفر رای کم داشتیم که علل مختلفی داشت و اشکالات را بنا شد رفع کنیم.

به گفته فرهنگی ماده ۱۳۰ آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید که اگر کلیات طرحی رای نیاورد تا ۶ ماه ‌قابل طرح نیست مگر آنکه ۵۰ نماینده طی نامه‌ای درخواست بدهند و صحن رای موافق دهد؛ نامه داده شده و سعی می‌شود این هفته در دستور کار قرار بگیرد و قطعا مجلس موافقت خواهد کرد.

سخنگوی هیات رییسه مجلس افزود: یکی دو اصلاح جزیی که مدنظر برخی نمایندگان بود را هم اعمال کردیم، معتقدم که در مجلس به نتیجه خواهد رسید و رای قاطع را خواهد داشت.

وی درباره مصوبات مجلس در حوزه مسکن گفت: گرانی مسکن از مشکلات جاری کشور است و قیمت‌های کنونی ناشی از عدم تناسب عرضه و تقاضا است که مصوبه مجلس درصدد رفع این ایراد و افزایش عرضه مسکن است.

فرهنگی ادامه داد: تاکنون مجلس در حوزه مسکن دو تصمیم اخذ کرده است؛ الزام دولت به تولید سالانه یک میلیون مسکن و مصوبه دوم تشکیل صندوق ملی مسکن، که امید است با مصوبات مجلس مسئله مسکن تا حدودی برطرف شود.

سخنگوی هیات رییسه مجلس با بیان اینکه پیشنهادات دیگری از سوی نمایندگان در حوزه مسکن ارائه شده که در حال بررسی است، اضافه کرد: امیدواریم با تصمیمات مجلس شرایط برای افرادی که با قیمت‌های کنونی امکان خرید مسکن ندارند، اصلاح و زمینه تأمین هزینه ساخت و حل مشکل قیمت زمین فراهم شود.

این نماینده مجلس یادآور شد: برخی از احکام این طرح با احکام بالادستی هماهنگی نداشته یا برخی از مواد آن با یکدیگر هماهنگ نبود؛ همچنین قانون حمایت از تولید مسکن نیز نادیده گرفته شده بود که در گزارش جدید این موارد اصلاح شد.

وی درباره اصلاحات لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: ما از جزئیات اصلاحات انجام گرفته در سازمان برنامه و بودجه کل کشور اطلاعی نداریم و بر اساس اظهارنظرها، لایحه در دولت هنوز نهایی نشده است و این لایحه فردا در جلسه هیأت دولت مورد بحث قرار می‌گیرد.

فرهنگی با بیان اینکه لایحه بودجه اصلاح شده به عنوان لایحه جدید وارد مجلس می‌شود، درباره نحوه رسیدگی به این لایحه توضیح داد: دو راهکار برای این مهم وجود دارد؛ نخست آن که بر اساس ماده (۱۸۴) آیین‌نامه داخلی، برداشت هیأت رئیسه مشخص و بر اساس آن عمل شود و دوم آن که جمعی از همکاران طرحی دو فوریتی تدوین کردند که در صورت تصویب، ابهام ماده ۱۸۴ درباره شرایطی که کمیسیون تلفیق، لایحه بودجه را تأیید و صحن  آن را رد کرده و اینکه باید نحوه رسیدگی به لایحه اصلاح شده از سوی دولت چگونه باشد، برطرف شود.

نماینده مردم تبریز با بیان اینکه نمی‌توان زمان طولانی ۴۵ روز را برای بررسی مجدد لایحه بودجه اعمال کرد، ادامه داد: دلایل رد لایحه بودجه را باید در صحبت مخالفان جستجو کرد و مجلس موضع مشخص و منظمی مبنی بر دلایل رد لایحه بودجه ندارد، چرا که اساساً هر نماینده‌ای بر اساس دیدگاه خود عمل می‌کند.

وی اضافه کرد: اگر با نظر هیأت رئیسه، کمیسیون تلفیق همان کمیسیون قبلی باشد طبیعتا آنها دیدگاه خود را در گزارش قبلی داشتند و ممکن است تغییراتی در آن ایجاد کنند، در هر حال ما ناگزیر هستیم از اینکه برخی رسیدگی‌ها را در کمیسیون تلفیق داشته باشیم.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس همچنین گفت: رسیدگی به لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق را خواهیم داشت چه لایحه بودجه به کمیسیون ارجاع شود، چه درباره کلیات ابتدا در صحن تصمیم‌گیری شود، سپس به کمیسیون تلفیق ارجاع شود.

وی با بیان اینکه توافقاتی با کمیسیون‌ها به عمل می‌آید که اعضای کمیسیون تلفیق همان اعضای سابق باشند، افزود: کمیسیون تلفیق نظرات خود را درباره رسیدگی به جزئیات و کلیات لایحه بودجه مطرح می‌کند، اما به دلیل محدودیت باید زمان بررسی کوتاه‌تر شود.

فرهنگی تصریح کرد: در صورت تصویب کلیات بودجه در صحن علنی، مجلس حتماً بررسی جزئیات را در سال جاری به اتمام می‌رساند اما در صورتی که کلیات به تصویب نرسد فرصت برای ارائه لایحه بودجه سوم نیست و چاره‌ای جز بودجه چند دوازدهم باقی نمی‌ماند.