«چند دغدغه‌گی» کم از چند شغله بودن نیست؟ آقای «خاندوزی» شما چه فکر می‌کنید؟ ، یکی از مهمترین مباحث این روزها که در محافل صنعت بیمه دست به دست می‌شود، دلمشغولی‌های برخی اعضای هیات عامل بیمه مرکزی است.

«چند دغدغه‌گی» کم از چند شغله بودن نیست؟ آقای «خاندوزی» شما چه فکر می‌کنید؟ ، یکی از مهمترین مباحث این روزها که در محافل صنعت بیمه دست به دست می‌شود، دلمشغولی‌های برخی اعضای هیات عامل بیمه مرکزی است.

به گزارش وقایع نیوز: بررسی رازپول نشان می‌دهد که حداقل دو عضو هیات عامل بیمه مرکزی دارای دلمشغولی‌هایی خارج از صنعت بیمه هستند.

تصدی افراد خارج از سمت‌های اصلی سازمانی خود از مهمترین آفت‌های ایجاد تمرکز سازمانی و افزایش راندمان در کشور به نظر می‌رسد، هرچند که در قانون شغل تعریف و تفسیر خود را دارد و بعضا اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و هیات مدیره انجمن‌ها و برخی کمیته‌های تخصصی و حسابرسی به منزله تصدی شغل محسوب نمی‌شود، اما باید پذیرفت، این مناصب هرچند در لیست چند شغلگی افراد محسوب نمی‌شود اما چند دغدغه‌گی این فرضیه را که باعث کاهش تمرکز از شغل اصلی خواهد شد، را تقویت می‌کند.

یکی از مهمترین عوامل کاهش بهره وری در کشور عدم تمرکز تصمیم سازان و تصمیم گیران در حوزه‌های عملیاتی خود به شمار می‌رود، تا جایی که امروز این فرضیه که ریسک‌های مدیریتی یکی از عوامل کاهش بهره وری در کشور است آنچنان نیاز به اثبات ندارد.

اما به صورت مشخص هیات عامل بیمه مرکزی متشکل از ۵ عضو است. اگر فرض کنیم که رئیس کل و قائم مقام در نوک هرم مدیریتی قرار دارند، سایر اعضای هیات عامل را باید در لیست مدیران ارشد اجرایی نهاد ناظر قلمداد کرد.

بررسی فعالیت‌های غیرمتمرکز سه عضو اجرایی هیات عامل نشان می‌دهد که دو عضو از این اعضا دارای دغدغه‌های خارج از حوزه متمرکز سازمانی هستند.

صورتجلسه آبان ماه سال 1401
صورتجلسه آبان ماه سال ۱۴۰۱

علی استاد‌هاشمی عضو هیات عامل و معاون نظارت بیمه مرکزی است. او چندی پیش لیستی از رئوس برنامه‌های ۴ گانه خود در حوزه نظارت مالی، نظارت فنی، نظارت بر شبکه فروش و نظارت بر صلاحیت حرفه‌ای کارکنان، حاکمیت شرکتی و گزارشگری و افشای اطلاعات را منتشر کرد.

در لینک زیر می‌توانید رئوس برنامه‌های اعلامی وی را مشاهده کنید.

http://www.razepool.ir/sayeban/11418-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C.html

اما تحقیقات رازپول نشان می‌دهد که او علاوه بر دارا بودن مسئولیت دقیق و وسیع نظارت در صنعت بیمه  چندی پیش به عنوان عضو کمیته حسابرسی داخلی شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین «تاپیکو» معرفی شده که این شرکت دارای ۵۹ شرکت مدیریتی، سهامدار ۲۶ شرکت غیرمدیریتی، دارای ۹ درصد از کل ظرفیت تولید محصولات اصلی پتروشیمی در کشور، دارای ۲۰ درصد از ظرفیت تولید تایر در کشور، دارای ۱۱ درصد از ظرفیت تولید فراورده‌های پالایشی در کشورو دارنده ۴۹درصد از سهام پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس – بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان است. البته این شرکت ظرفیت‌ها و قابلیت‌های دیگری نیز دارد.

بروزرسانی بررسی‌ها نسبت به عملکرد اعضای هیات عامل بیمه مرکزی نشان می‌دهد که استادهاشمی از آبان ماه سال جاری یعنی پس از انتصابش در هیات عامل بیمه مرکزی به عنوان عضو کمیته حسابرسی و واحد حسابرسی داخلی شرکت بورس اوراق بهادار تهران منصوب شده.

از سوی دیگر علی بنیادی نائینی عضو دیگر هیات عامل بیمه مرکزی و معاون طرح و توسعه است.

او در اردیبهشت ماه امسال در این سمت منصوب شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ظاهرا بنیادی نیز مانند دوست هم دانشگاهی اش دارای دغدغه‌هایی خارج از تمرکز سازمانی و البته بیشتر از هم رده سازمانی خود است.

او عضو هیات مدیره انجمن مدیریت کسب و کار ایران بوده. انجمنی که تمرکز اصلی اش مشاوره مدیریت به سازمان‌ها و نهاد‌های تجاری (خدماتی، تولیدی، بازرگانی) است و توسعه مدیران در کشور به وسیله تحلیل، عارضه‌یابی و ارائه برنامه‌های عملیاتی بهبود سیستم کسب و کار‌ها را پیگیری می‌کند.

از سوی دیگر بنیادی نائینی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت بوده که تمرکز فعالیت‌های او فارغ از تدریس در حوزه پایان نامه مقطع دکترا نیز است.

از جمله فعالیت‌های متمرکز او در دانشگاه علم و صنعت نیز می‌توان به عضویت در کمیته پدافند غیر عامل اشاره کرد.

اما یکی از فعالیت‌های بنیادی عضویت در هیات علمی مؤسسه مرکز آموزش گروه شرکت‌های طرفه نگار است که «هلو» یکی از شناخته شده ترین محصولات آن به شمار می‌آید.

این مجموعه آموزشی یکی از مهم ترین دستاوردهای خود را برگزاری دوره‌های آموزشی در برخی دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه علم و صنعت معرفی می‌کند .

با توجه به تمرکز دولت در افزایش راندمان دستگاه‌های اجرایی در کشور حالا باید منتظر ماند و دید که نظر وزیر اقتصاد در خصوص چند دغدغه گی برخی مدیران زیرمجموعه وزارت متبوعش چگونه خواهد بود؟

سوال مشخص از شخص وزیر این است که آیا دغدغه‌هایی همچون عضویت در هیات علمی دانشگاه‌ها و سازمان‌های خصوصی از یک سو و عضویت در کمیته‌های حسابرسی عاملی برای فاصله گرفتن تمرکز افراد در مشاغل حساس سازمانی نمی باشد؟