چین چطور از تحریم‌ها علیه صادرات انرژی روسیه منفعت برد؟رئیس جمهور چین در نخستین سفر خارجی خود از زمان انتخابش برای سومین دور ریاست جمهوری، روز دوشنبه به روسیه سفر کرد.

چین چطور از تحریم‌ها علیه صادرات انرژی روسیه منفعت برد؟رئیس جمهور چین در نخستین سفر خارجی خود از زمان انتخابش برای سومین دور ریاست جمهوری، روز دوشنبه به روسیه سفر کرد.

به گزارش وقایع نیوز  به نقل از ایسنا، این سفر اندکی بیش از یک سال پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه خرید نفت و زغال سنگ دریابرد روسیه و همچنین مکانیزم سقف قیمت گروه هفت برای فروش نفت روسیه را به دنبال داشت، انجام می شود.

اتحادیه اروپا همچنین واردات گاز روسیه از طریق خط لوله را متوقف کرده و بازار ال ان جی جهانی را دستخوش تغییرات عمده ای کرده است.

چین که بزرگترین مصرف کننده انرژی جهان است، با هیچ کدام از این اقدامات موافقت نکرده است و در شرایطی که مسکو برای فروش حجم مازادی که دیگر به اتحادیه اروپا نمی رود، تحت فشار قرار داشت، چین با خرید نفت و زغال سنگ ارزان تر روسیه، میلیاردها دلار در هزینه واردات صرفه جویی کرده و با عرضه مازاد، سود بالایی کسب کرده است.

شی جین پینگ اعلام کرد چین همکاری انرژی نزدیکتری با روسیه می خواهد که امنیت انرژی بین المللی و زنجیره تامین را حفظ خواهد کرد. رویترز در گزارشی به مرور منفعت هایی که چین تاکنون از خرید انرژی روسیه برده، پرداخته است.

نفت خام

طبق آمار گمرکی چین، واردات نفت خام چین از روسیه در سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، هشت درصد رشد کرد و به ۸۶.۲۵ میلیون تن معادل ۱.۷ میلیون بشکه در روز رسید. این در حالی بود که مجموع واردات نفت چین در سال میلادی گذشته، به دلیل کندی اقتصاد این کشور ۰.۹ درصد کاهش یافت.

این افزایش واردات، سهم روسیه از بازار نفت چین را به ۱۷ درصد رساند که در مقایسه با ۱۵ درصد در سال پیش از آن، افزایش داشت. با این حال، روسیه با فاصله اندکی در رتبه دوم پس از عربستان سعودی قرار گرفت که ۸۷.۵ میلیون تن نفت به چین فروخت.

همچنین این خرید صرفه جویی زیادی برای چین به همراه داشت. طبق محاسبات رویترز، بر اساس تخفیف ۱۰ دلار در هر بشکه گرید نفتی اسپو و اورال، پالایشگاه‌های چینی حدود ۵.۵ میلیارد دلار در فاصله آوریل ۲۰۲۲ تا ژانویه ۲۰۲۳ صرفه جویی کردند.

به گفته معامله‌گران، پالایشگاه‌های مستقل در استان شرقی شاندونگ، بزرگترین ذی‌نفعان این معاملات بودند. پالایشگاه‌های دولتی هم از خرید نفت ارزان در روسیه سود کردند در حالی که سایرین هم از تجارت این نفت منفعت بردند.

طبق آمار شرکتهای تحلیل داده ورتکسا و کپلر، واردات نفت خام دریابرد روسیه به چین، در مارس به رکورد حدود ۱.۴ میلیون بشکه در روز صعود خواهد کرد.

زغال سنگ

همچنین چین با وجود این که مجموع واردات زغال سنگ را به دلیل تولید داخلی بیشتر کاهش داد، واردات زغال سنگ از روسیه را که از تخفیف خوبی پس از امتناع اروپا از خرید آن برخوردار شده بود، افزایش داد. طبق آمار گمرکی، واردات زغال سنگ روسیه در سال ۲۰۲۰، افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال پیش از آن داشت و به  ۶۸.۰۶ میلیون تن رسید. واردات زغال سنگ کک شو با افزایش دو برابری، به ۲۱ میلیون تن بالغ شد.

اگر محدودیت های ظرفیت ریلی روسیه که مانع حمل زغال سنگ به سمت شرق شد، وجود نداشت، این واردات می توانست بالاتر باشد.

میانگین قیمت واردات زغال سنگ کک شو روسیه حدود ۲۱۷ دلار و ۳۳ سنت در هر تن در سال ۲۰۲۲ بود که با میانگین قیمت ۳۶۴ دلار و ۶۶ سنت هر تن زغال سنگ کک شو درجه یک استرالیا بر مبنای تحویل روی عرشه کشتی، قابل قیاس است.

ال ان جی

واردات ال ان جی چین از روسیه بر مبنای سالانه در سال ۲۰۲۲ بیش از ۴۰ درصد رشد کرد و به ۶.۵ میلیون تن رسید در حالی که چین این حجم را به واردکنندگان بزرگی نظیر کره جنوبی، ژاپن و فرانسه مجددا صادر کرد.

این افزایش در حالی روی داد که مجموع واردات ال ان جی به چین در سال میلادی گذشته، ۱۹.۵ درصد کاهش یافت و به ۶۳.۴ میلیون تن رسید زیرا قرنطینه های سختگیرانه، فعالیت اقتصادی در این کشور را کند و تقاضا را محدود کرد.

طبق آمار گمرکی،چین به طور میانگین کمتر از ۲۰ دلار به ازای هر واحد mmBtu برای هر تن ال ان جی وارد شده از روسیه هزینه کرد در حالی که میانگین قیمت محموله های تک ال ان جی در بازار آسیا ۳۸ دلار و ۸۰ سنت به ازای هر واحد. mmBtu بود.

برق

واردات برق از روسیه که از طریق خط انتقال بین مرزی که شمال شرق چین و خاور دور روسیه را به هم متصل می کند انجام شد، در فاصله سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ ثابت مانده و حدود ۳ میلیارد کیلووات ساعت بود. واردات در سال ۲۰۲۱ که چین با کمبود گسترده برق روبرو شد، به ۳.۸ میلیارد کیلووات ساعت رسید و در سال ۲۰۲۲، به میزان ۲۳ درصد افزایش یافت و به ۴.۷ میلیارد کیلووات ساعت رسید.