به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز: علی صابری در گفت‌وگو با اخبار سبز کشاورزی اظهار داشت: دولت از ابتدا قصد حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰تومانی را داشت و هرچند اکنون به بهانه استقلال درآمدی در حال حذف پول نفت از بودجه است، اما افزایش مالیات فشار مضاعفی به مردم وارد کرده و در اوضاع تورمی فعلی کمر مردم را شکسته است.

یارانه خرید مرغ و تخم‌مرغ حق همه ایرانیان است، یک کارشناس صنعت مرغداری با بیان این‌که یارانه خرید مرغ و تخم‌مرغ حق همه ایرانیان است، گفت: در شرایط فعلی وضعیت تولید مرغ مناسب است و نگرانی‌ای از این بابت نداریم، ولی مسائلی سبب شده که مرغداران با ضرر و زیان مواجه شوند. نگرانی مرغداران هم در حاضر عملی‌نشدن وعده‌های مسئولان در تأمین نهاده و نقدینگی است.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز: علی صابری در گفت‌وگو با اخبار سبز کشاورزی اظهار داشت: دولت از ابتدا قصد حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰تومانی را داشت و هرچند اکنون به بهانه استقلال درآمدی در حال حذف پول نفت از بودجه است، اما افزایش مالیات فشار مضاعفی به مردم وارد کرده و در اوضاع تورمی فعلی کمر مردم را شکسته است.

وی افزود: دولت ابتدا باید موانع کسب و کار را برطرف و رونق اقتصادی ایجاد می‌کرد، بعد با افزایش مالیات و… به مردم فشار می‌آورد؛ لذا اکنون فشار روی مردم است و باید راه حلی یافت تا از بار مشکلات آنان کم شود و اگر چنین نشود، برای تولید و مردم مشکل‌ساز می‌شود.

حذف برخی مردم از لیست دریافت یارانه عدالت نیست

صابری تصریح کرد: جابه‌جایی اعطای یارانه از تولیدکننده به مصرف‌کننده و حذف بسیاری از مردم از دریافت یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تومانی بنا به مفروضات سازمان هدفمندی یارانه‌ها عدالت نیست و سبب اعتراض بسیاری از مردمی شده که به‌حق شایسته دریافت این یارانه هستند.

این کارشناس صنعت مرغداری اظهار داشت: معتقدم دهک‌بندی افراد جامعه اشتباه است و همه ایرانیان باید از این یارانه بهره‌مند شوند و هرکس مایل نبود می‌تواند از دریافت این مبلغ انصراف دهد تا صرف افراد بی‌بضاعت و نیازمندان شود.

مسئولان بدون ایجاد زیرساخت‌دست به اصلاحات می‌زنند

وی گفت: معضلات صنعت مرغداری ما ریشه‌ای است و خانه از پای‌بست ویران است و مسئولان بدون ایجاد زیرساخت‌ها دست به اقداماتی می‌زنند که منجر به وضعیت فعلی شده است. کاش دولت به دلیل نداشتن منابع کافی برای پرداخت یارانه آن را حذف می‌کرد، ولی الان حذف نکرده و از تولیدککننده به مصرف کننده داده که تبعات آن در تولید مشهود است و بسیاری از مردم هم معترضند که چرا به ما یارانه نمی‌دهند؛ لذا دولت باید روی شیوه کار خود تجدیدنظر کند.

دامدار کارت پاسخگوی حجم نقدینگی مورد نیز مرغداران نیست

صابری در پاسخ به این‌که آیا دامدار کارت داده شده به مرغداران جوابگوی هزینه‌های تولید است یا خیر، اظهار داشت: یک واحد ۱۰هزار تایی مرغ گوشتی در یک دوره ۵۰تن خوراک نیاز دارد که پول آن در گذشته با احتساب کیلویی پنج هزار تومان ۲۵۰میلیون تومان می‌شد که این رقم الان با احتساب کیلویی ۱۸هزار تومان حدود ۹۰۰میلیون تومان می‌شود. این رقم فقط مربوط به نهاده است و مابقی هزینه‌ها پابرجاست و دولت باید پاسخ دهد مرغدار چگونه باید این نقدینگی را تأمین کند.

این کارشناس صنعت مرغداری اظهار داشت: هرچند دولت قیمت مرغ را ۵۹هزار و ۸۰۰تومان تعیین کرد، اما اکنون قیمت مرغ در بازار حدود ۴۵هزار تومان است و این امر نشان می‌دهد دولت از مکانیسم عرضه و تقاضا غفلت کرد و مردم را نیز در مقابل خود قرار داد.

جالی خالی تحلیل‌های جامعه‌شناسی در اقدامات اقتصادی دولت

وی گفت: چرا دولت هنگام اجرای تصمیماتی مانند شفاف‌سازی یارانه‌ها از جامعه‌شناسان برای تحلیل شرایط و اتفاقات احتمالی بعدی کمک نمی‌گیرد؟ اکنون مردم از خود می‌پرسند دولتی که قرار بود از معیشت آنان حمایت کند، چه دارد بر سر معیشت آنان می‌آورد و حق هم دارند، چون یارانه بسیاری حذف شده و کسی هم پاسخگو نیست.

صابری در پاسخ به این‌که قیمت ۵۹هزار و ۸۰۰تومانی مرغ هزینه‌های تولید را پوشش می‌دهد یا خیر، اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به این‌که مرغداران تا آخر خرداد از نهاده دولتی استفاده می‌کنند، تولید به صرفه است، اما از اول تیر ماه به بعد که نهاده آنان با ارز نیمایی تأمین می‌شود، مرغدار باید مرغ زنده را کیلویی ۵۰هزار تومان بفروشد تا هزینه‌‌های تولید تولید پوشش داده شود، اما همه چیز منوط به سیستم عرضه و تقاضاست.

این کارشناس صنعت مرغداری افزود: تصمیم دولت سیزدهم در حذف ارز دولتی خردمندانه بود، اما برای به ثمرنشستن این تصمیمات باید با اتخاذ تدابیر مناسب اوضاع را کنترل و مدیریت کند.

تصمیمات نادرست برخی مسئولان عامل کشتار جوجه‌ها

وی در پاسخ به این‌که دلیل کشتار جوجه‌های یک‌‌روزه چیست، گفت: تصمیمات نادرست برخی مسئولان عامل بروز این وضع است. وقتی دولت نتواند نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز مرغداران را تأمین کند، مرغداران رغبتی به جوجه‌‌ریزی ندارند که این امر سبب می‌شود با دپوی جوجه در مزارع مرغ مادر مواجه شویم و چون این مزارع امکان تغذیه جوجه‌ها را ندارند، معدوم‌کردن آن‌ها تنها راه ممکن است؛ لذا دولت باید متناسب با شرایط اقدام کند و تعقیب قضایی و… هم تأثیری ندارد و مرغدار نمی‌تواند به حرف مسئولان وزارت جهاد برای تأمین نهاده و نقدینگی دل خوش کند.

صابری افزود: ابتدا باید دان در اختیار مرغدار قرار گیرد و سپس او جوجه‌ریزی کند، نه این‌که ابتدا او جوجه‌ریزی کند و بعد دنبال نهاده بدود.