در سراسر دنیا همه دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه‌های دریانوردی از سوی دولت و همچنین شرکت‌های دریایی حمایت می‌شوند تا بتوانند بهترین نیروهای انسانی را تربیت کرده و تحویل صنعت بدهند.

در سراسر دنیا همه دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه‌های دریانوردی از سوی دولت و همچنین شرکت‌های دریایی حمایت می‌شوند تا بتوانند بهترین نیروهای انسانی را تربیت کرده و تحویل صنعت بدهند.

به گزارش وقایع‌نیوز به نقل از پایگاه خبری بندر و دریا، هوشنگ مظهری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارگ در یادداشتی به بررسی ابعاد مختلف امضای تفاهمنامه همکاری‌های آموزشی و پژوهشی میان هدایت‌کشتی خلیج‌فارس و دانشگاه خارگ پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

دانشگاه علوم دریایی خارگ سال ۱۳۶۶ به پیشنهاد شرکت‌های دریایی و نفتی واقع در جزیره خارگ (مقاوم-ترین جزیره در دوران دفاع مقدس) تأسیس شد و از سال ۱۳۶۷ کار خود را به طور رسمی آغاز کرد. نزدیک به ۴ دهه از عمر این دانشگاه می‌گذرد و تاکنون حدود یک‌هزار فارغ‌التحصیل داشته و با توجه به عمرش خدمات بی‌نظیری را به جامعه دریایی ارائه کرده است.

آن زمان که دانشگاه کار خود را شروع کرد، نیروهای شاغل در ۲ شرکت بزرگ دریایی ایران یعنی شرکت ملی نفتکش و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صد درصد خارجی بودند و ما نیروهای ایرانی کمی داشتیم و کاپیتان ایرانی هم به‌ ندرت داشتیم اما اکنون و به اذعان مدیران این دو شرکت، تمام نیروها ایرانی هستند و نیروی خارجی روی ناوگان این دو شرکت کار نمی‌کند. این نتیجه تلاش‌های دانشگاه آزاد خارگ و دانشگاه چابهار است که موفق شدند ۲ شرکت بزرگ دریایی ایران را از نیروی خارجی بی‌نیاز و از خروج سالانه ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کنند.

در این میان شرکت هدایت‌کشتی خلیج‌فارس با توجه به توانمندی‌ها و سابقه درخشان دانشگاه در تربیت و آموزش دریانوردان متخصص، پیشنهادی را مبنی بر عقد تفاهمنامه همکاری‌های آموزشی و پژوهشی ارائه کرد که الحمدلله با دید مثبتی که این مجموعه داشت، ظرف کمتر از یک ماه تفاهمنامه مورد نظر به امضا رسید و هر دو طرف دورنمای بلندمدتی را برای این همکاری دوجانبه در نظر گرفته‌اند.

در سراسر دنیا همه دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه‌های دریانوردی از سوی دولت و همچنین شرکت‌های خصوصی به‌ویژه شرکت‌های دریایی حمایت می‌شوند تا بتوانند بهترین نیروهای انسانی متخصص و متعهد را تربیت کرده و تحویل صنعت و سازمان بدهند. بنابراین انتظار می‌رود شرکت‌های دریایی در کنار ما باشند، همان‌گونه که شرکت هدایت‌کشتی قدم نخست را برداشت و سبب شد ارتباط بین صنعت و دانشگاه قوی‌تر شود.

متأسفانه ارتباط بین دانشگاه و صنعت در کشور ما ضعیف است و همین موضوع باعث شده خروجی‌های دانشگاه آنچه که مورد انتظار صنعت بوده، نباشد و حتی پایان‌نامه‌ها و مقالات ارائه شده نیز کاربردی نباشد، اگرچه ما در حد وسع‌مان تلاش کرده‌ایم که خروجی‌مان مفید و کاربردی باشد.

ایجاد این اتحاد و ارتباط ما را مصصم کرد تلاش مضاعفی داشته باشیم که این ارتباط قوی‌تر شود و برای تداوم این اتحاد و ارتباط تصمیم داریم همایشی را با مشارکت دانشگاه‌های دریایی و حمایت و حضور سازمان بنادر، شرکت‌های دریایی خصوصی، نیمه‌خصوصی و دولتی، ارگان‌های دریایی، متولیان حمل‌و‌نقل دریایی و چندوجهی و تمام دستگاه‌هایی که به نوعی با دریا ارتباط دارند، برگزار کنیم. دست همه عزیزان را برای همکاری می‌فشاریم و درخواست می‌کنیم جهت حمایت از دانشگاه و نیروهای جوانی که قرار است در آینده نزدیک دریانوردان این مرز و بوم شوند، در این همایش حضور مؤثر داشته باشند.