بازدید نمایندگان عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای نمایندگان عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به منظور آشنایی با سامانه های اطلاع رسانی ۱۴۱ و فعالیت های مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری وحمل‌ و نقل جاده‌ای از این مرکز بازدید کردند.

بازدید نمایندگان عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای نمایندگان عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به منظور آشنایی با سامانه های اطلاع رسانی ۱۴۱ و فعالیت های مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری وحمل‌ و نقل جاده‌ای از این مرکز بازدید کردند.
به گزارش پایگاه خبری وقایع نیوزر به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای داریوش امانی معاون وزیر و رئیس این سازمان در نشست مشترک با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مسئولیت جابجایی بیش از ۹۰ درصد بار و مسافر در کشور را به عهده دارد، با محدودیت بودجه ملی مواجه است.
وی افزود: سال گذشته با تدابیر اتخاذ شده و مساعدت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون عمران و افزایش بخشی از درآمدهای سازمان، امکان ادامه فعالیت پروژه های کلان و ملی این سازمان فراهم شد.
محمد تیموری معاون برنامه ریزی سازمان با اشاره به اینکه ۹درصد از تولید ناخالص داخلی کشور متعلق به بخش حمل و نقل است گفت: بیش از ۹۰ درصد از تولید ناخالص بخش حمل و نقل در بخش حمل و نقل جاده ای کشور است.
تیموری بیان کرد: نگهداری ۲۲۱ هزار کیلومتر راه، ۳۶۴ هزار دستگاه پل‌، ۱۰۵۹ راهدارخانه و ۵۲۰۰ کیلومتر روشنایی راه ها، ۴۰۰۰ قرارداد بزرگ و ۲۰۰۰۰ نیروی فعال، بخشی از توانمندی های صنعت حمل و نقل جاده ای کشور است.
رضا اکبری معاون راهداری سازمان گفت: وجود نیروی کارشناسی توانمند و داده‌های اطلاعاتی قابل اعتماد برای برنامه‌ریزی فعالیت‌های راهداری و حضور تیم‌های عملیاتی در تمام نقاط کشور از نقاط قوت حوزه راهداری کشور است.
معاون راهداری سازمان ضمن اشاره به برخی از مشکلاتی که سازمان با آن مواجه است افزود: افزایش اضمحلال و کاهش کیفیت رویه آسفالتی راه‌ها، استهلاک و فرسودگی ماشین‌آلات راهداری، مشکلات معیشتی و استخدامی نیروی انسانی راهداری کشور و کمبود اعتبارات از مهمترین مشکلات این بخش است.
این گزارش می افزاید سید البرز حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات حوزه راهداری باید به گونه‌ای صحیح تبیین شود اظهار کرد: عدم رفع مشکلات موجود در مرزها به دلیل نبودن این مسائل در چارچوب اختیارات سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای است و این سازمان به کمک و مساعدت بیشتری نیاز دارد.
وی افزود: برای تجهیز راه‌ها باید از ظرفیت‌های موجود در بخش راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استفاده بهینه شود.
کمال علیپور نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این نشست بیان کرد: معرفی استعدادهای موجود در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای به منظور پیش‌بینی در بودجه سال آینده و تعیین اولویت‌ها، مشخص کردن حریم راه‌ها و رسیدگی به پایانه‌های مرزی و داخلی از موضوعات دارای اهمیت در بخش راهداری و حمل و نقل جاده ای است.
کمال علیپور در خصوص ساماندهی وضعیت ماشین‌آلات راهداری در کشور بیان کرد: باید علل تأخیر در فرآیند واردات ماشین‌آلات راهسازی ضمن هماهنگی با مجلس شورای اسلامی و دولت بررسی و حل شود.
شریعتی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت:
با توجه به شرایط شهرهای کم برخوردار در کشور و استان‌های شمالی باید مطالعات درستی برای این مناطق داشته باشیم که کارهای راهداری درآن ها به درستی صورت گیرد.
شریعتی افزود: نوسازی ناوگان راهداری در شهرستان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
فعالیت در نقاط دور دست به صرفه نیست و برای مناطق محروم و کوهستانی باید دست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای باز باشد که خودش بتواند کار کند.
شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش کیفیت تدریجی راه‌ها بیان کرد: بازگشت راه‌ها به وضع موجود دشوار می‌شود، با کمبود بودجه مواجه هستیم اما با این وجود باید نظارت لازم بر کیفیت کار پیمانکاران صورت پذیرد.
وی افزود: کمیسیون عمران حامی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و خواستار توسعه ارتباطات با این سازمان است.
رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدامات انجام شده در سیل اخیر بیان کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سیل اخیر با بکارگیری ماشین آلات راهداری، جور مدیریت بحران را کشید و عملکرد این سازمان قابل تقدیر است.
وی افزود: این سازمان نیازمند توجه ویژه ای است که به رغم اختصاص اعتبارات محدود اما انتظارات از آن بالاست.
خیلی از جاده های اصلی ما در حال استهلاک است و باید به این وضعیت با توجه به حجم بالای جابجایی بار مسافر از بستر راه رسیدگی شود.
دنیامالی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت:
در سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای ضمن توجه به نگهداری راه‌ها، موضوع فعال سازی و استفاده از انجمن های صنفی باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
دنیامالی بیان کرد: نگهداری صحیح منابع، آسفالت راه ها و کنترل بارنامه در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای از موضوعاتی هستند که از اهمیت قابل توجهی برخوردارند.