ایران نسبت به کاهش ذخایر دارویی کشور هشدار داد.

ذخایر استراتژیک دارویی کشور در حال کاهش است، ایران نسبت به کاهش ذخایر دارویی کشور هشدار داد.

به گزارش وقایع نیوز به نقل از فارس، شهرام کلانتری، رئیس انجمن داروسازان ایران در نشست خبری با اشاره به برگزاری چهل و ششمین همایش ملی داروسازی ایران طی روزهای ۲۴ تا ۲۶ مردادماه،بیان داشت: ابلاغ ماده واحدی توسط سازمان غذا و دارو صورت گرفته که برای سایر مدارک تحصیلی هم که متقاضی تاسیس داروخانه دارند در نظر گرفته اند.

وی با بیان اینکه این خلاف مصالح داروسازی است،افزود: متاسفانه طی سالهای گذشته ضعف های قانون برطرف نشده و این نقصان باعث می شود در صادر شدن برخی آرا توسط دیوان عدالت اداری مورد تشکیک قرار گیرد.

کلانتری ادامه داد: به شدت معتقد هرگونه تفکیک بین مدیریت مرکز و موسسات پزشکی با موسس آن موسسه اشتباه بوده و به سلامت مردم خدشه وازد می کند؛چراکه ما قسم یاد کردیم منافع و سلامتی مردم بر منافع خود ارجحیت دارد.

رئیس انجمن داروسازی ایران متذکر شد:امیدواریم صدای حق داروسازی توسط دیوان عدالت اداری شنیده شود و امیدواریم با ارایه ادله منتسب رای مثبت در خصوص حق داروساز بودن در تاسیس داروخانه را داشته باشیم.

وی ابراز کرد: متاسفانه شاهد حضور افراد غیر متخصص داروسازی برای گرفتن مجوز و تاسیس داروخانه  هستیم.سازمان غذا و دارو اکنون تحت فشار سیستم های نظارتی در خصوص پاسخگویی در خصوص هجوم این افراد است.

کلانتری تصریح کرد:ما ضمن اینکه تاسیس داروخانه توسط هر فردی غیر از داروساز را به صلاح سلامت مردم نمی دانیم اما اقدام سازمان غذا و دارو را یک گام مثبت تلقی می کنیم.

رئیس انجمن داروسازی ایران با بیان اینکه دخالت نهادهای غیر تخصصی و غیر کارشناسی در امر یک کار تخصصی باعث شده با انبوهی از مشکلات مواجه شویم که حل کردن بسیاری از آنها غیر ممکن است،گفت: با حجم زیادی داروخانه با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در داروسازی روبروخواهیم شد.

کلانتری یادآور شد:در بخش های مختلف دچار دخالت افراد غیر کارشناس در حوزه دارو بودیم و تولیت نظام سلامت را به چالش کشیده اند و امیدواریم با حضور دولت جدید این مشکل برای همیشه یکبار حل شود و نگذارند افراد غیر متخصص در این حوزه دخالت کنند.

وی خاطرنشان کرد:از سال ۸۰ به بعد ژنریک به معنای مطلق نداریم و موضوع برند ژنریک را داریم؛در نتیجه با برند ژنریک توان رقابت بین شرکت های دولتی ایجاد شود.

رئیس انجمن داروسازی ایران تصریح کرد:نوسازی خطوط تولید طی چهار سال گذشته متوقف شده است.

احمدی ،روابط عمومی انجمن داروسازان با بیان اینکه نقدینگی صنعت دارو را تهدید می کند،ابراز داشت:اکنون ۲۰ درصد نقدینگی در صنعت دارو اختصاص داده شده است.

وی افزود: اکنون تامین اجتماعی در سال جاری یک ریال مطالبات داروخانه ها را پرداخت نکرده است و متاسفانه برای اولین بار چک سه شرکت دارویی دولتی هم برگشت خورده است.

منفرد،دبیر انجمن داروسازی بیان کرد:داروخانه های دولتی می توانند یک سال تا ۱۵ ماه برای پرداخت بدهی خود فرصت بگیرند اما در خصوص داروخانه های بخش خصوصی این طور نیست.

وی با اشاره به نقش موثر داروخانه های خصوصی در ارایه دارو به مردم،اظهار کرد:در دوران کمبود شرخشک این داروخانه ها نقش خوبی ایفا کردند ام الان در خصوص دریافت طلب خود با مشکل روبرو هستند.

ابراهیم هاشمی،رئیس انجمن پخش مکمل های دارویی گفت:اگر طرح دارویار اجرا نمیشد صنعت دارو ورشکست می شد.در سال ۱۴۰۲ رشد بسیار بزرگی در حوزه خصوصی داشتیم.

وی ادامه داد: چک های برگشتی داروخانه ها اکنون به سه همت رسیده است که صدردرصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته ایم اما پولی که از سازمانهای دولتی باید پرداخت شود پرداخت نمی شود؛در حالی نمی دانیم دانشگاههای پزشکی پول دارو را کجا می برند؟

هاشمی خاطرنشان کرد: در حدود بیش از ۲۰۰ قلم دارو با کمبود روبرو هستیم و روند نقدینگی آنقدر فاجعه بار است که تازمانی که پول نرسد هیچ اتفاقی نمی افتاد.

وی هشدار داد: گر برای کمبود نقدینگی فکری نشود در مهر و آبان با مشکل بزرگی روبرو خواهیم شد.

سازمان تامین اجتماعی هنوز یک ریال از مطالبات مربوط به دارو را پرداخت نکرده است؛ در حالی که این سازمان باید ۲.۵ همت ماهانه پرداخت کند.