غذای مصرفی مردم سالم است ،‌ ندا کنجکاونیک-رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم ایران با اشاره به این‌که هدف از برگزاری نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران از ۱۴ لغایت ۱۷دی در بوستان گفت‌وگو کاهش فاصله بین تولیدکننده و مصرف‌کننده است، گفت: هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی با هدف ارج نهادن به تولید با حضور ۹۴شرکت در فضایی به مساحت ۱۱هزار مترمربع در شش سالن برگزار می‌شود.

غذای مصرفی مردم سالم است ،‌ ندا کنجکاونیک-رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم ایران با اشاره به این‌که هدف از برگزاری نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران از ۱۴ لغایت ۱۷دی در بوستان گفت‌وگو کاهش فاصله بین تولیدکننده و مصرف‌کننده است، گفت: هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی با هدف ارج نهادن به تولید با حضور ۹۴شرکت در فضایی به مساحت ۱۱هزار مترمربع در شش سالن برگزار می‌شود.

به‌گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز به نقل از تولیدگران کارآفرین، مسعود گیل‌آبادی در نشست خبری هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران اظهار داشت: طی دوسال گذشته این نمایشگاه به سبب شیوع کرونا برگزار نشد، اما امسال به سبب شرایط بهتر این نمایشگاه با هدف حمایت از تولید و نشان‌دادن قدرت آن در کشور و برقراری ارتباط با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برگزار می‌شود و در حاشیه آن کارگاه‌های آموزشی نیز با کمک سازمان حفظ نباتات، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و… تدارک دیده شده است.

گیل‌آبادی با اشاره به حواشی ناشی از برگشت خوردن برخی محصولات کشاورزی از مقاصد صادراتی تصریح کرد: علت برگشت‌خوردن سیب‌زمینی از ازبکستان وجود خاک بوده است. همچنین سیب‌زمینی بار شده به مقصد ترکمنستان هم با دستور قرنطینه سازمان حفظ نباتات برگشت خورد. علت برگشت خوردن کیوی نیز شپشک توت بوده که ربطی به باقی‌مانده سموم در آن ندارد.

غذای مصرفی مردم سالم است

وی در مورد برگشت خوردن فلفل دلمه‌ای از روسیه نیز گفت: در گلخانه‌های ما از سمومی استفاده می‌شود که مورد تأیید اتحادیه اروپا است، اما در بین این سموم چهار سم وجود که توسط روسیه رجیستر نشده بود؛ لذا روسیه درخواست داشت که به خاطر عدم تعریف این سموم در این کشور، شیوه‌نامه‌های جدیدی بین دو کشور اعمال شود و به همین دلیل صادرات فلفل دلمه‌ای به روسیه متوقف شده است.

گیل‌آبادی گفت: در چند روز اخیر مسأله بازگشت محصولات کشاورزی به کشور سر و صداهای زیادی به پا کرد، در حالی که این اطمینان را به مردم می‌دهیم که غذای مصرفی سالم است.

این مقام مسئول با تأکید بر مبارزه به موقع با آفات گفت: اگر کشاورزان سموم مورد نیاز را به موقع تأمین و تدارک نکنند، محصولات کشاورزی ۳۰ تا ۴۰درصد دچار خسارت می‌شود.

او ضریب مصرف سموم در کشور را کم‌تر از اروپا اعلام کرد و گفت: البته مصرف سموم را نمی‌توان نادیده گرفت و از آن به عنوان آفتکش باید استفاده کرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم ایران سم تولیدی را مطابق با استاندارد فائو خواند و گفت: هر سمی که وارد کشور می‌شود، ابتدا باید به ثبت برسد، هر چند دوره ثبت چند سال طول می‌کشد، اما به ثبت می‌رسد. همچنین سموم وارداتی به ثبت رسیده است.

او درباره مشکل سموم تقلبی گفت: مراجع ذی صلاح باید برخورد جدی با تقلب داشته باشند، چرا که با تغییر نرخ ارز، قیمت سموم افزایش چشمگیری داشته که این امر جاذبه‌های زیادی برای تقلب ایجاد کرده است.

کشاورزان باید به دوره کارنس روی بطری سموم توجه کنند

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم ایران ادامه داد: با توجه به تنوع خاک در کشور، در مزارع مختلف باید آنالیز صورت گیرد و همواره اطلاع رسانی مناسب باید انجام شود.

او با تأکید بر توجه به دوره کارنس گفت: کشاورزان باید به دوره کارنس روی بطری سموم توجه کنند، به طوری که اگر قرار است ۱۰روز بعد محصول برداشت شود، نباید سم با دوره کارنس بالاتر خریداری شود.

گیل‌آبادی با تأکید بر این موضوع که ۹۰درصد ماده موثره سموم دنیا در چین و هند تولید می‌شود، گفت: اگر سموم وارداتی و داخلی طبق ضوابط تولید شده باشد، در تمام جای دنیا می‌تواناز آن‌ها استفاده کرد.

به گفته او، سم‌محصولی استراتژیک و تخصصی است و اگر به موقع استفاده نشود، مبارزه با آفات معنا نخواهد داشت.

مصرف کود به سبب افزایش بی‌رویه قیمت کاهش یافته است

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان کود‌های کشاورزیهم در این نشست گفت: در دو سال گذشته قیمت کود پنج برابر افزایشیافت که مصرف به علت افزایش بی‌رویه قیمت کاهش یافته است.

صیاد فرهادی اظهار داشت: برخی افراد عنوان می‌کنند که اگر واردات کود انجام نشود، امنیت غذایی به خطر می‌افتد، در حالی که طبق آمار گمرک کم‌تر از دو تا سه درصد کود مصرفی طیچهار تا پنج سال اخیر وارد شده است.

فرهادی درباره عرضه کود‌های زیرپله‌ای گفت: آمریکا کشوری است که داروی سرطان به ما نمی‌دهد، پس چطور امکان دارد که به ما کود دهد؛ بنابراین کود‌های داخلی در بسته‌بندی‌های مختلف  به اسم اسپانیا و آمریکا عرضه می‌شود.

به گفته او، عرضه کود‌های بدون شناسنامه و زیرپله‌ای به تولیدکنندهآسیب می‌رساند.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان کود‌های کشاورزی گفت: آفتکش‌ها همانند دارو هستند و اگر به درستیاز آن‌ها استفاده نشود، می‌توانند به ابزاری خطرناک تبدیل شوند.

  • منبع خبر : https://tolidgarankarafarin.ir/