اظهارات مهدی خطیبی در پرونده خودروی ری را‌ نیز نادرست بود، درحالیکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان بازوی اجرایی حاکمیت در صنعت خودرو، تخلف شرکت ایران خودرو در پرونده واگذاری خودروهای‌هایما s8 به مدیرانش‌ را تائید کرده و از ابطال این معامله خبر داده بود؛ مهدی خطیبی مدیرعامل این شرکت روز گذشته (یکشنبه) در نشست خبری اظهار کرد که در ماجرای خودروهای‌هایما هیچ تخلفی رخ نداده و درمقابل رسانه‌ها را به حاشیه سازی در این رابطه متهم کرد.

اظهارات مهدی خطیبی در پرونده خودروی ری را‌ نیز نادرست بود، درحالیکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان بازوی اجرایی حاکمیت در صنعت خودرو، تخلف شرکت ایران خودرو در پرونده واگذاری خودروهای‌هایما s8 به مدیرانش‌ را تائید کرده و از ابطال این معامله خبر داده بود؛ مهدی خطیبی مدیرعامل این شرکت روز گذشته (یکشنبه) در نشست خبری اظهار کرد که در ماجرای خودروهای‌هایما هیچ تخلفی رخ نداده و درمقابل رسانه‌ها را به حاشیه سازی در این رابطه متهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری وقایع نیوز به نقل از اقتصاد سالم‌، این وضعیت در حالی ست که مدیرعامل ایران خودرو پیش از این نیز اظهارات دروغ دیگری را در پرونده‌خودروی ری را‌ به زبان آورده بود.

این دومین باری است که اظهاراتی خلاف واقع و دروغ از مدیرعامل بزرگترین خودروسازی خاورمیانه شنیده می‌شود…

دوران ۱ ساله‌مدیریت مهدی خطیبی بر گروه صنعتی ایران خودرو مملو از حاشیه‌ بوده است
دوران ۱ ساله‌مدیریت مهدی خطیبی بر گروه صنعتی ایران خودرو مملو از حاشیه‌ بوده است

به نکات زیر توجه بفرمایید:

۱_ چندی پیش رسانه‌ها فاش کردند که شرکت ایران خودرو به تعدادی از معاونان و مدیران ارشد خود خودروی‌ هایما S۸‌ را به قیمت کارخانه (۱ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان) داده است.

این اقدام در حالی صورت گرفت که قیمت این خودرو در بازار بیش از ۲ میلیارد تومان است.

۲_ افشا شدن این موضوع انتقاد شدید افکار عمومی و کارشناسان را به دنبال داشت و البته با برخورد صریح و قاطع مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به عنوان بازوی اجرایی و نظارتی حاکمیت در صنعت خودرو؛ نیز روبرو شد به گونه‌ای که امید قالیباف‌، سخنگوی وزارت صمت در این رابطه تاکید کرد که تخصیص خودرو با قیمت کارخانه به مدیران ایران‌ خودرو اقدامی رانت گونه و اشتباه بوده و بایستی این معامله سریعا ابطال شود.

متن کامل اظهارات وی به شرح زیر است:

امروز (سه‌شنبه) برابر اخبار واصله و بررسی‌های اولیه، مشخص شد شرکت ایران‌خودرو تعدادی خودروی‌هایما S۸ را با قیمت کارخانه به مدیران خود اختصاص داده است؛ این اقدام نه‌ تنها در شرایط کنونی بازار خودرو ناپسند است، بلکه با سیاست‌های مبارزه با رانت دولت و وزارت صمت نیز در تعارض قرار دارد.

از این‌رو از شرکت ایران‌خودرو خواسته شده تا ضمن ابطال تخصیص این خودروها توجه بیشتری نسبت به تبعات اینگونه تصمیم‌ها داشته باشند.

مشاور وزیر صمت ضمن تاکید بر اینکه به محض دریافت این خبر وزارت صمت وارد صحت سنجی موضوع شد، خاطرنشان کرد:‌ پس از بررسی‌های اولیه و اثبات قضیه، اقدامات لازم در جهت استیفای منافع مردم و حذف رانت شکل گرفته انجام شد.

وزارت صمت هیچگونه رانتی را در هیچ زمینه‌ای برنمی‌تابد و به محض اطلاع، قاطعانه برخوردهای لازم را انجام خواهد داد‌.

۱/۲_ در مقابل این انتقادات اما شرکت ایران خودرو با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ واگذاری نخستین سری خودروهای تولیدی‌هایما ۸S به مدیران این شرکت که پس از فرآیند تولید در مرحله آزمایشی، قابلیت واگذاری به مشتریان را نداشته، مطابق مجوز هیات مدیره این شرکت صورت گرفته است…

این خودروها در فرآیند شناسایی ایرادات کیفی و مونتاژی دارای برخی مغایرت‌های کیفی در بخش‌های موتور، بدنه، رنگ، تزیینات داخلی و… بوده است. عرضه نخستین سری خودروهای جدید در اکثر شرکت‌های خودروسازی به منظور ارزیابی‌های فنی و کارشناسی و اجرای برنامه توسعه بازار، با قیمت متعارف امری معمول است‌.

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد که واگذاری خودروهای‌هایماS۸ به مدیران شرکت ایران خودرو رانت‌ بوده و این معامله باید ابطال شود
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد که واگذاری خودروهای‌هایماS۸ به مدیران شرکت ایران خودرو رانت‌ بوده و این معامله باید ابطال شود

۳_ در چنین شرایطی مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو روز گذشته (یکشنبه) روایت دیگری از پرونده‌خودروهای‌هایما S۸ ارائه و در این رابطه اظهار کرد:‌ برخی رسانه‌ها به یک باره اعلام می‌کنند که ایران خودرو‌هایما‌‌های اهدایی به مدیران خود را پس گرفته است، این در حالی است که‌هایمایی اهدا نشده بود بلکه قصد فروش این خودرو به برخی کارشناسان و مدیران را داشتیم تا از تحمیل زیان به ایران خودرو جلوگیری کنیم و در نهایت نیز این خودروها واگذار نشد. چرا باید ۸۰ درصد ذهن من مدیر عامل ایران خودرو درگیر این حاشیه‌ها باشد؟‌.

۳/۱_ متاسفانه اما در همین یک پاراگراف از اظهارات مدیرعامل ایران خودرو چند دروغ و روایت نادرست از واقعیت‌ وجود دارد که به آن اشاره می‌شود:

الف_ برخلاف ادعای مهدی خطیبی، رسانه‌ها اعلام نکردند که ایران خودرو خودروهای‌هایما را به مدیرانش اهدا‌ کرده است؛ بلکه افشا کردند که ایران خودرو این خودروها را به قیمتی حدود نصف قیمت بازار به مدیرانش فروخته‌ است.

ب: همچنین مدیرعامل ایران خودرو در سخنانش مدعی شده که قصد فروش این خودرو (هایما S۸) به برخی کارشناسان و مدیران را داشتیم تا از تحمیل زیان به ایران خودرو جلوگیری کنیم‌.

این بخش از سخنان مدیرعامل ایران خودرو نیز نادرست است زیرا چگونه خودرویی که قیمتش در بازار بیش از ۲ میلیارد تومان است را می‌توان به قیمت حدود ۱ میلیارد تومان به مدیران ایران خودرو، واگذار کرد و بعد ادعای حفظ منافع شرکت ایران خودرو در این معامله را هم داشت!؟ حتی اگر این خودروها طبق ادعای ایران خودرو دارای عیوبی در فرایند مونتاژ نیز بوده باشند…

در این رابطه مدیرعامل ایران خودرو اگر واقعا دغدغه‌حفظ منافع بیت المال و شرکت ایران خودرو را داشته است‌؛ باید طبق عرف و روال جاری، از طریق کارشناسان دادگستری قیمت کارشناسی خودروهای‌هایما S۸ مورد مناقشه را تعیین می‌کرد و آنگاه اگر واقعا مدیران مورد اشاره‌ آنقدر فداکار بودند که می‌خواستند برای جلوگیری از ضرر ایران خودرو، خودروهای‌هایما را به قیمتی بیشتر از ارزش واقعی بخرند، این خودروها را به آنها واگذار می‌کرد، نه اینکه هیات مدیره‌ایران خودرو (یک شرکت دولتی و متعلق به بیت المال) به خود اجازه دهد که خودروهایی که در بازار قیمتش بیش از ۲ میلیارد تومان است را به قیمت ۱ میلیارد تومان به مدیران ارشدش واگذار کند!

ج: در همین رابطه اطلاعات و مستندات باور نکردنی‌ دیگری به این پایگاه خبری رسیده، که فعلا از انتشار آن خودداری می‌کنیم.

هایما S۸، خودرویی که قیمتش در بازار بیش از ۲ میلیارد تومان است را به قیمت ۱ میلیارد به خودشان‌ دادند
هایما S۸، خودرویی که قیمتش در بازار بیش از ۲ میلیارد تومان است را به قیمت ۱ میلیارد به خودشان‌ دادند

علاوه بر واقعیت‌های یاد شده، این بخش از سخنان مدیرعامل شرکت ایران خودرو با اظهارات صریح امید قالیباف‌ سخنگوی وزارت صمت نیز در‌تضاد‌ است که اعلام کرده است تخصیص خودروهای‌هایما S۸ به مدیران ایران خودرو رانت بوده و با سیاست‌های مبارزه با رانت دولت و وزارت صمت در تعارض است و از ایران خودرو خواسته شده این معامله را باطل کند‌.

بنابراین در این زمینه اگر بخواهیم صحت سخنان مدیرعامل ایران خودرو را بپذیریم، الزاما صحت سخنان سخنگوی وزارت صمت که یک دستگاه حاکمیتی‌ است؛ زیر سوال می‌رود و بدیهی ست که اعتبار‌ اظهارات سخنگوی یک وزارتخانه و دستگاه حاکمیتی به مراتب بیشتر از سخنان مدیرعامل یک شرکت دولتی است، آن هم با در نظر گرفتن این واقعیت که مهدی خطیبی _ مدیرعامل ایران خودرو _ پیش از این هم اظهارات دروغ و خلاف واقع دیگری را بر زبان رانده است و سابقه‌خوبی در این رابطه ندارد!

دروغ پشت دروغ

ماجرا اما به چند ماه پیش و رونمایی خودروی ری را‌ بر می‌گردد که مدیرعامل ایران خودرو آن را با تبلیغاتی وسیع و گسترده و به عنوان خودروی ملی و اولین کراس اوور ملی ایران‌ رونمایی کرد، اما تحقیقات نشان داد که واقعیت چیز دیگری است…

 

گزارش کامل در این رابطه را با کلیک بر روی تیتر زیر بخوانید:

ایران خودرو به مردم و مسئولانِ کشور دروغ گفت:
« ری را » خودرویِ ملی نیست / کراس اووِر ایرانی وجود ندارد

بررسی‌ها نشان می‌دهد که خودروی ری را‌ بر روی پلت فرم وارداتی خودروی پژو ۲۰۰۸‌ ساخته شده است و درواقع همان نسخه‌فیس لیفت شده‌پژو ۲۰۰۸ است نه آنگونه که ایران خودرو مدعی ست خودرویی ملی!

طبق تعاریف و استانداردهای علمی، دانشگاهی، فنی و صنعتی؛ خودروی ملی‌ به خودرویی می‌گویند که تمام مراحل طراحی و تولید تمام اجزا و قطعات آن خودرو به ویژه پلت فرم‌ خودرو، در داخل کشور صورت بگیرد… درحالیکه خودروی ری را‌ فاقد این ویژگی است.

تغییراتی درحدّ جلوداشبورد و صندلی‌های پژو ۲۰۰۸ در خودروی ری را

درواقع تفاوت‌های خودروی ری را‌ نسبت به خودروی پژو ۲۰۰۸‌ فعلی؛ محدود به بخش‌هایی از اتاق و بدنه خودرو بوده و بخش‌هایی همچون اتاق خودرو و جلوداشبورد و صندلی‌ها و… در این خودرو نسبت به پژو ۲۰۰۸ فعلی، تغییر کرده است.

آیا به خودرویی با مشخصات ری را‌ که بر روی پلت فرم خودروی پژو ۲۰۰۸ ساخته شده و تنها تغییراتی در حدّ بدنه‌خودرو داشته است، خودروی ملی‌ می‌گویند!؟

ایران خودرو به مردم و مسئولان کشور دروغ گفت: « ری را » خودروی ملی نیست / کراس اوور ایرانی وجود ندارد

مدیریت ایران خودرو از رسانه افشاگر شکایت کرد، قاضی شکایت را وارد ندانست!

به دنبال انتشار گزارش یاد شده در بالا، مدیریت شرکت ایران خودرو از پایگاه خبری اقتصاد سالم‌، به اتهاماتی همچون افترا و نشر اکاذیب‌ در دستگاه قضایی شکایت کرد که این پرونده بررسی شده و درنهایت رسانه‌ضدّفساد و افشاگر از این اتهامات در این پرونده تبرئه و شکایت ایران خودرو ناوارد تشخیص داده شد.

دولت تکلیف مدیر دروغ گو را روشن کند

در چنین شرایطی و با این کارنامه و عملکرد مهدی خطیبی‌ که تنها وصف بخشی از آن‌ در بالا رفت؛ از دولت می‌خواهیم تکلیف این مدیر دروغ گو را روشن کند…

گروه صنعتی ایران خودرو بزرگترین خودروسازی خاورمیانه است که اداره‌آن به رسم امانت‌ به مهدی خطیبی سپرده شده است و شرعا، اخلاقا و قانونا فردی که چنین راحت در رسانه‌ها و میان مردم و مسئولان درباره‌عملکرد خود در ۱ شرکت بزرگ دولتی دروغ‌ می‌گوید؛ صلاحیت در دست داشتن مدیریت این مجموعه را ندارد.

در مکتب سلیمانی عذر خطیبی‌ها را می‌خواهند

این وضعیت در حالی ست که ایران زمین‌ میراث سترگ بهترین فرزندان این آب و خاک ست که خون مقدس آنها برای پاسداری از جان و مال و ناموس ایران و ایرانی؛ بر این کهن سرزمین ریخته شده است.

اینجا سرزمین سلیمانی‌هاست و میراث و مکتب سلیمانی‌ که تمسک و عمل به آن؛ مهمترین توصیه‌بزرگان کشور به دولتمردان است، هیچ سنخیتی با مدیرانی همچون مهدی خطیبی‌ ندارد…

بنابراین ما فرزندان مردم ایران یادآور می‌شویم که نیروهای دلسوز و وطن پرست اطلاعات و اسناد دیگری از عملکرد و وضعیت‌ مهدی خطیبی و اطرافیانش! را در اختیار این پایگاه خبری قرار داده‌اند که اگر آنچه تاکنون گفته شد برای برکناری وی کفایت نکند! و در صورت ادامه‌ مدیریت وی بر بزرگترین خودروسازی دولتی کشور‌، در راستای عمل به وظیفه‌شرعی، حرفه‌ای و اخلاقی خود آنها را منتشر خواهیم کرد…

ما در دفاع از ایران، حرم شیعه و مردم ایران با کسی تعارف و شوخی نداریم.