سخنرانی جوان ترین مدیر مدرسه استان البرز در خطبه های پیش از نماز جمعه/ «فاطمه نجار» جوانترین مدیر مدرسه استان البرز، پنجم خردادماه ۱۴۰۲ بهعنوان سخنران پیش از خطبه نمازجمعه شهرستان فردیس به ایراد سخن پرداخت و ضمن بیان پارهای از مشکلات و آسیبهایی که قشر جوان بهویژه دختران نوجوان سرزمینمان را تهدید میکند، به نقش تأثیرگذار آموزشوپرورش و اهمیت همکاری ارگانهای مختلف برای فرهنگسازی در این زمینه تأکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری
وقایع نیوز به نقل از
ندای البرز، فاطمه نجار کارشناس ارشد مشاوره و مدیر دبیرستان سخنان خویش را با تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر آغاز کرد و گفت: فتح خرمشهر فتح خاک نبود، فتح ارزشها بود.
وی ضمن تشکر از امام جمعه محترم فردیس که این فرصت را طبق بیانیه گام دوم به یک جوان داده که در نماز عبادی – سیاسی جمعه گوشهای از دغدغههای همقطاران خویش را مطرح کند، به مناسبت دهه کرامت یادی کنیم از زحمات زنان در ۸ سال جنگ تحمیلی که بار زینبی بودن را به دوش کشیدند.
فاطمه نجار پیشنهاد مطالعه کتابهای «دا، من زندهام» و… را مطرح کرد تا گوشهای از رنج این بزرگواران از زبان خودشان بهتر شنیده شود.
وی در ادامه باب سخن را با محوریت وضعیت کلی وزارت آموزشوپرورش آغاز کرد و با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری که فرمودند: «فردای ما متوقف به امروزِ آموزشوپرورش است.»، اظهار داشت: امروز جایگاه آموزشوپرورش بهمثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی کجاست؟ آیا آمادهایم رجایی تربیت کنیم؟ باهنر، مطهری تربیت کنیم؟
نجار با ابراز تأسف از مغفول ماندن سند تحول بنیادین
وزارت آموزشوپرورش تصریح کرد: متأسفانه محتوای کتب درسی متناسب با نیاز روز دانشآموزان نیست. کماکان در استان و به ویژه شهرستان فردیس از کمبود معلم، مشاور، نیروی خدماتی و…، تعداد بالای دانشآموزان در کلاس، فضای محدود کلاس در مدارس دولتی و از طرفی هزینههای سرسامآور اجارهبها و نخواندن دخل و خرجها در مدارس غیردولتی، رنج میبریم.
جوانترین مدیر مدرسه در استان البرز، با بیان اینکه حالِ امروز آموزشوپرورش بد است و مطالبات برحق معلمان رسانهای شده اما بر زمینمانده اظهار داشت: مسائل آموزشوپرورش مانند کلاف سردرگمی درهمپیچیده شده، اما گویی همچنان وزارت آموزشوپرورش در نگاه سیاستمداران ما آخرین مسئله است، نگاهی مصرفگرا و کوتاهمدت! درحالیکه ما نیازمند بازمهندسی سیاستها در حوزه آموزشوپرورش هستیم.
وی در ادامه اظهار داشت: متأسفانه به آمالها و آرزوهای بلند ایرانی – اسلامی فقط به حد عاطفی و احساسی دلخوش میکنیم. تا ابد تشکیل جلسه برای تشکیل جلسه، حرفهای شعاری، عکس و گزارشهای تکراری. مرثیهسرایی در حوزه آموزش بیفایده است؛ باید چارهای بیندیشیم، باید عمل کنیم. بهعنوان عضو کوچکی از جامعه معلمان قاطعانه عرض میکنم با این فرمانی که آموزشوپرورش میراند خود مولد انواع مشکلات روحی و روانی خواهیم بود.
فاطمه نجار سخنان خویش را در باب جوانان، آموزشوپرورش و گام دوم انقلاب ادامه داد و با طرح این سؤال که «مگر نمیگوییم ما جنگ را با فرماندهان ۲۰ساله بردیم، پس چرا به جوان امروز فرصت نمیدهیم و اعتماد نمیکنیم؟ به اهمیت کادرسازی و لزوم بهکارگیری جوانان توانمند در تصدی پستهای مدیریتی بهویژه در بدنه آموزشوپرورش تأکید کرد.
وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب که فرمودند «مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه میدانهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بینالمللی و نیز در عرصههای دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانههای خود را به زیر بار مسئولیّت دهند.» از مسئولین خواست از ظرفیت نسل جوان مؤمن، دانا و پرانگیزه و حضور مؤثر پیشکسوتان این عرصه در سمت مشاور و راهنمای کاردان جهت ایجاد تمدن نوین اسلامی بهره بیشتری ببرند.
نجار که بهعنوان سخنران پیش از خطبههای نمازجمعه فردیس در جمع نمازگزاران سخن میگفت، در بخشی از سخنانش اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان شاهراه ورود به وزارتخانه آموزش و پرورش، محلی است که معلم تربیت میشود. دانشجومعلمان نخبه برای نسلسازی در این دانشگاه تربیت میشوند. دانشگاه فرهنگیان بازوی تربیت نیروی انقلابی است اما متاسفانه پردیسهای آن بهویژه پردیس خواهران از امکانات حداقلی برخوردار است. اگر مسئولین، آینده این شهر و فرزندان این شهر برایشان مهم است باید مشکلات دانشگاه فرهنگیان را احصا و برای رفع آنها اقدام کنند. جنس کار فرهنگی بلندمدت و عمیق است
فاطمه نجار در ادامه به بیان دیدگاه خویش در برگزاری مراسم مختلف بزرگداشت روز دختر در دهه کرامت پرداخت و اظهار داشت: بهراستی در طول این سالها در این دهههای کرامت برای دختران این شهر چهکار فرهنگی انجام دادیم؟ کارفرهنگی این نیست که مراسمی بگیریم، چند تا عکس بیندازیم، رزومه پر کنیم و برویم تا سال بعد! آیا در روز دختر ما صدای دختران این شهر را شنیدیم؟ با آنها به گفتوگو نشستیم؟
وی با بیان این مهم که جنس کارفرهنگی بلندمدت و عمیق است، تصریح کرد: گاهی از رفتار دختران شهرمان ناراحت میشویم. اما بهواقع برای آنان چه کردیم؟ چه امکاناتی برایشان فراهم کردیم؟ چه محتوایی، چه خوراک فکری در اختیارشان قرار دادیم؟ که امروز برخی رفتار آنان را برنمیتابیم. بهعنوانمثال، به دلیل کمبود آزمایشگاههای مدارس حداقل یک پژوهشسرای بسیار قوی نیاز است تا مدارسی که امکانات لازم را ندارند از آن استفاده کنند. اما پژوهشسرای کوثر با وجود تمام زحماتی که همکاران میکشند، از حداقلیترین امکانات برخوردار است. در این جنگِ تمدنی کار باید تشکیلاتی باشد.
فاطمه نجار ضمن تأکید ویژه بر همکاری ارگانهای مختلف برای فرهنگسازی بیشتر در این زمینه اظهار داشت: آموزشوپرورش تنها متولی تربیت نیست باید همه ارگانها و سازمانها در این مسیر دستبهدست هم دهند. با اوضاع فرهنگی امروز باید سازمانها و تشکلهای سازنده فرهنگی همگام و هماهنگ باشند. چرا که در این جنگِ تمدنی کار باید تشکیلاتی باشد و از کار جزیرهای پرهیز شود. مگر نه اینکه خداوند فرمود: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا. بر ریسمان الهی چنگ بزنید.»
نجار در پایان ابراز امیدواری کرد با خرد جمعی و همکاری مسئولان دلسوز، مردم، ارگانها و سازمانهای مردمنهاد برای مشکلات شهرستان فردیس و استان البرز در کنار هم دوشادوش هم حرکت کنیم و قدم برداریم.
Sunday, 24 November , 2024