افتتاح بزرگ‌ترین مرکز تولید رادیو دارو ایران در خاورمیانه اسلامی در رادیو گفت‌وگو از افتتاح بزرگ‌ترین مرکز تولید رادیو دارو در خاورمیانه تا کمتر از دو سال آینده خبر داد و گفت:اولین بیمارستان یون درمانی کشور که پنجمین بیمارستان مجهز و پیشرفته یون درمانی جهان است را طی دو سال آینده به اتمام خواهیم رساند.

رئیس سازمان انرژی اتمی خبرداد:

افتتاح بزرگ‌ترین مرکز تولید رادیو دارو ایران در خاورمیانه
اسلامی در رادیو گفت‌وگو از افتتاح بزرگ‌ترین مرکز تولید رادیو دارو در خاورمیانه تا کمتر از دو سال آینده خبر داد و گفت:اولین بیمارستان یون درمانی کشور که پنجمین بیمارستان مجهز و پیشرفته یون درمانی جهان است را طی دو سال آینده به اتمام خواهیم رساند.

برنامه «گفتگوی ویژه» رادیو گفت‌وگو به مناسبت «روز ملی فناوری هسته‌ای» به گفت و گوی زنده و مستقیم با مهندس محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، اختصاص داشت. اسلامی با اشاره به شانزدهمین دوره برگزاری روز ملی فناوری هسته‌ای با حضور مقامات عالی‌رتبه کشور و مهمانان خارجی، گفت: مراسم امروز مراسم مفتخر و باشکوهی بود که طی آن از دست‌اندرکاران تجلیل به عمل آمد و با رونمایی از دستاوردها و هدفگذاری های صنعت هسته ای، میثاقی هم در حضور خداوند متعال با ملت شریف ایران بسته شد.
وی با بیان اینکه ما امسال ۷۷ دستاورد داشتیم که نسبت به سال‌های قبل فوق‌العاده جهشی و پرظرفیت بود، افزود: ما در آغاز قرن جدید باید برای اعتلای صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشورمان در آینده، تصویرسازی و برنامه‌ریزی انجام می‌دادیم، ازاین‌رو یک کار فشرده و سند راهبردی و توسعه سازمان که یک ضرورت است را باید در آغاز سده پانزدهم هجری شمسی در دستور کار سازمان قرار دهیم.

  • رونمایی از سند توسعه سازمان انرژی اتمی
    رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به رونمایی از سند توسعه سازمان و چند سند ارزشمند دیگر در این روز گفت: در حال حاضر دو واحد تولید برق در دست ساخت است که شرایط خوبی را طی نکرده است اما امروز از سندی مبتنی بر لزوم هدف‌گذاری تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته ای رونمایی کردیم.
    اسلامی همچنین از طراحی و رونمایی اطلس پرتودهی در ۱۲ منطقه با تجهیزات کاملاً ایرانی به‌منظور توسعه کاربرد پرتوها در این روز خبر داد و گفت: با استفاده از پرتودهی می‌توان به صنایع کشور به‌ویژه کشاورزی و صنعت غذایی خدماتی ارائه داد که هم بر معیشت کشاورز و هم بر اقتصاد خانوار تأثیرگذار باشد و از ورود آفات به سفره خانوارها نیز جلوگیری کند. وی با بیان اینکه ساختار اجرایی این سند نیز طراحی شده افزود: اقتصاد آن هم بر اساس اقتصادِ خود صنعت هسته‌ای و متکی بر بخش غیردولتی و منابع مردمی است که با استفاده از مزیت‌های رقابتی و بدون وابستگی به بودجه‌های دولتی، می‌تواند خودش را توسعه دهد.
  • ساخت نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی تمام ایرانی

اسلامی اضافه کرد: گام مهم دیگری که قرار است برداریم ساخت یک نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی تمام ایرانی است. این طرح از حدود ۱۰ سال قبل به دلیل عدم همکاری خارجی‌ها متوقف شده بود، اما باتوجه‌به ظرفیت صنعتی و تکنولوژی و قابلیت امروز سازمان، این طرح را در دستور کار قرار دادیم تا کاملاً ایرانی کار کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به دشمنی دشمنان از همان روز اول ورود ایران به برنامه‌های هسته‌ای گفت: دشمن دائماً به مردم القا می‌کند که ایران به دنبال بمب اتمی است و با این فشار و تهمت می‌خواهد از تجهیز ایران به فناوری هسته‌ای جلوگیری کند.
وی افزود: طبق اساسنامه، آژانس مکلف به تشویق، هدایت، حمایت، پشتیبانی و وساطت است تا فناوری هسته‌ای در بخش قدرت (تولید نیرو و پرتودهی) به‌صورت سهل و آسان در اختیار همه ملت‌ها قرار گیرد.
اسلامی با بیان اینکه همه مزاحمت‌ها و ممانعت‌ها بر سر راه پیشرفت کشورمان با تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری و اراده مصمم سازمان، خنثی شده و کشورمان در مسیر هسته‌ای قرار گرفت، گفت: کل چرخه فناوری هسته‌ای که از معدن شروع می‌شود تماماً ایرانی است بدون اینکه کسی به ما کمک کند.

  • افتتاح بزرگ‌ترین مرکز تولید رادیو دارو در خاورمیانه تا کمتر از دو سال آینده

این مقام مسئول از افتتاح بزرگ‌ترین مرکز تولید رادیو دارو در خاورمیانه تا کمتر از دو سال آینده خبر داد و گفت: اولین بیمارستان یون درمانی در کشور که پنجمین بیمارستان مجهز و پیشرفته جهان محسوب می شود را طی دو سال آینده به اتمام خواهیم رساند که برای درمان سرطان از طریق فناوری هسته‌ای کاربرد دارد.
وی با بیان اینکه فناوری هسته‌ای رابطه مستقیمی با زندگی مردم کشورمان دارد و کشورها به ما تجهیزات پیشرفته و دارو نمی‌دهند افزود: ما در حال حاضر در مسیر گسترش و برداشتن گام‌های بزرگ‌تری برای پیشبرد برنامه‌هایمان هستیم.
اسلامی تصریح کرد: اگر علوم و فنون پیشرفته را از طریق کار پژوهشی و تحقیقاتِ نتیجه‌گرا دنبال نکنیم، قطعاً کسی آن را به ما نخواهد فروخت لذا سازمان از نظر رویکردی یک سازمان دانش‌بنیان است و هرچه که به دست آورده نیز از نتایج پژوهش‌ها و تحقیقات خودش است.

  • فناوری هسته‌ای را ازاین‌پس تصاعدی رشد می‌دهیم

رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: یکی از تعهدات ممتاز ما در سال جاری به‌عنوان سال «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» این خواهد بود که فناوری هسته‌ای را ازاین‌پس به‌صورت تصاعدی رشد دهیم و این مهم با لطف الهی و همت دانشمندان و جوانان متعهد و مستعد، دست‌یافتنی است.

*ایجاد ۱۲ سایت بزرگ پرتودهی تا دو سال آینده

وی با اشاره به فعال‌کردن جوانان مستعد در پروژه‌های مرتبط با حوزه هسته‌ای گفت: قرار است که با همکاری بخش خصوصی ۱۲ سایت بزرگ و کارآمد پرتودهی را طی دو سال آینده ایجاد کنیم که این امر اشتغال‌آفرینی زیادی ایجاد خواهد کرد.
اسلامی سرمایه‌گذاری در حوزه برق هسته‌ای به‌عنوان یک انرژی پایدار، بدون آلایندگی و ارزان‌ را از الزامات دانست و گفت: ما به سهم خودمان و باتوجه‌به نیاز کشور ورود خواهیم کرد و گستره‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان را به خدمت می‌گیریم.
رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: یکی از دلایل امضای سند برجام، اتهام انحراف ایران به سمت تسلیحات هسته‌ای بود که البته ایران برای نشان‌دادن حسن‌نیت خود و لغو شدن تحریم‌ها، روند فعالیت های هسته‌ای را کند کرد اما طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکردند و در نهایت تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری و همت سازمان انرژی اتمی باعث شد که گام بسیار بزرگی را در حوزه فناوری هسته‌ای برداریم.
اسلامی در پاسخ به سؤال مجری که آیا مسئولیت وزارت راه و شهرسازی سخت‌تر است یا ریاست سازمان انرژی اتمی گفت: هر مسئولیتی اقتضائات خاص خودش را دارد و من هم سرباز هستم و هرچقدر که سنگر مسئولیت سخت‌تر باشد برایم افتخار است.