جلال‌الدین عرفانی - خبرنگار شهر مردم ، قریب به ۸۹ درصد علت آلودگی هوای شیراز، منابع متحرک آلودگی یعنی ماشین‌ها و وسایل نقلیهٔ موتوری هستند.

جلال‌الدین عرفانی – خبرنگار شهر مردم ، قریب به ۸۹ درصد علت آلودگی هوای شیراز، منابع متحرک آلودگی یعنی ماشین‌ها و وسایل نقلیهٔ موتوری هستند.

به گزارش وقایع نیوز به نقل از شهرمردم ، جلسهٔ این هفتهٔ کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز در حالی برگزار شد که مهم‌ترین دستور این جلسه، بررسی وضعیت آلودگی هوا در روزهای اخیر بود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز در پایان این جلسه در گفت‌وگو با «شهر مردم» با اشاره به بررسی چهار دستور در این نشست گفت: با توجه به اینکه در شرایطی قرار داریم که هفتهٔ قبل، دو روز به دلیل ناسالم بودن شرایط هوا مدارس تعطیل شدند، اولین دستور این جلسه نیز به این موضوع اختصاص یافت؛ چراکه شیراز شهری سالم از لحاظ محیط‌زیست بوده و هوای پاک شیراز در سطح کشور زبانزد خاص و عام است.

مسعود زارعی ادامه داد: معتقدیم باید نسبت به سلامت و پاکی هوای شیراز حساسیت ویژه داشته باشیم. در همین راستا، امروز از همهٔ مسئولان مرتبط با هوای شهر شیراز دعوت کردیم تا دربارهٔ این وضعیت توضیح دهند. پیش‌تر نیز در کمیسیون، تکالیفی برای دستگاه‌های مرتبط تعریف کرده بودیم. ۱۵ دستگاه در ارتباط با هوای پاک و این قانون مسئولیت مستقیم دارند، اما محیط‌زیست وظیفهٔ ذاتی دارد که دستگاه‌های پانزده‌گانه را هماهنگ کند.

وی افزود: طبق گزارش محیط‌زیست فارس در خصوص سهم آلودگی در روزهای اخیر که منجر به تعطیلی دو روزهٔ مدارس شد، ۸۹ درصد سهم منابع متحرک یعنی خودروها و مابقی سهم منابع ثابت بود. به همین منظور تصمیماتی اتخاذ و تکالیفی مشخص شد؛ از جمله نوع بنزین، نوع خودروهای سنگین و همچنین تأثیر وارونگی و برودت هوا.

زارعی گفت: به همین منظور قرار شد کارگروهی برای رصد وضعیت هوای شهر تشکیل شود و دقیقاً نوع منابع متحرک آلاینده شناسایی و به دستگاه‌های مرتبط تذکر داده شود. نتایج این اقدامات نیز در گزارشی مجدد به کمیسیون ارسال خواهد شد و ما هم به مردم عزیز شیراز و مسئولانی که با موضوع هوای شهر مرتبط هستند گزارش و تذکرات لازم را ارائه خواهیم داد.

عضو شورای شهر شیراز تصریح کرد: خوشبختانه این میراث ارزشمند یعنی هوای پاک شیراز به ما رسیده و باید با جدیت آن را حفظ کنیم. در خصوص بند ۲۰ مادهٔ ۵۵ که مربوط به انتقال کارخانجات آلاینده است، هم کارخانهٔ سیمان، هم پشم و شیشه و سایر بخش‌ها در مسیر انتقال هستند و ان‌شاءالله این انتقال با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد. خوشبختانه اتفاقات خوبی در این دوره رقم خورده است.

زارعی ادامه داد: امروز بیشترین نگرانی ما در حوزهٔ آلودگی زیست‌محیطی در مسیر ۵۱ کیلومتری رودخانهٔ چنار راهدار است که حدود ۱۹ مرکز آلاینده در طول مسیر آن شناسایی شده است. این‌ها بر اساس حساسیت کمیسیون شناسایی و ثبت شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، تمامی مراکز آلایندهٔ شهر شیراز توسط دستگاه‌های مسئول شناسایی و حساسیت‌های لازم اعمال شده است. اتفاقات هفتهٔ گذشته باعث شد امروز دوباره گرد هم بیاییم و نگاهی دوباره به تکالیفی که دستگاه‌ها به‌طور ذاتی در این زمینه دارند داشته باشیم.

عضو شورای شهر شیراز با اشاره به نصب دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا گفت: در خصوص ایستگاه‌های سنجش آلودگی، هشت دستگاه توسط شهرداری و ۲ دستگاه توسط محیط‌زیست نصب شده و محیط‌زیست نیز قرار شد ۲ دستگاه دیگر در شهر نصب کند تا در مجموع ۱۲ مرکز سنجش آلایندگی در شیراز فعال باشد.

وی افزود: دستور کار دوم تا چهارم امروز مربوط به بیمارستان نمازی، مرکز آموزشی درمانی حضرت زینب (س) و مؤسسهٔ خیریه و بیمارستان حضرت رسول اعظم (ص) بود که هر سه، مورد رسیدگی قرار گرفت. در خصوص بیمارستان نمازی، آنچه مورد توجه کمیسیون بود نیاز جدی بخش اورژانس به توسعه است. در بازدیدها مشاهده شد جمعیت زیادی در فضای کم حضور دارند و افزایش این فضا ضروری است.

زارعی ابراز کرد: رئیس بیمارستان نمازی نیز با ارائهٔ توضیحاتی  طی نامه‌ای فهرستی از نیازهای بیمارستان را به کمیسیون اعلام کرد. یکی از موارد، موضوع تهاتر و مولدسازی بود که می‌تواند مشکلات اصلی بیمارستان را حل کند. این موضوع به شهرداری منطقهٔ یک تکلیف شد تا هرچه سریع‌تر پیگیری شود.

وی ادامه داد: همچنین به شهرداری اجازه داده شد در قالب یک تفاهم‌نامه، در حوزهٔ فضای سبز بیمارستان و خدماتی که می‌تواند ارائه دهد، کمک کند.

عضو شورای شهر شیراز اظهار کرد: در خصوص مرکز آموزشی درمانی حضرت زینب (س) که در حال بازسازی است، قرار شد شهرداری مطابق تفاهم‌نامه خدمات لازم را ارائه دهد؛ از جمله ساخت سرویس بهداشتی عمومی و ایجاد یک دسترسی عمومی در قالب طرح جامع سرویس‌های بهداشتی و مصوبهٔ کمیسیون.

زارعی گفت: در ارتباط با مؤسسهٔ خیریه حضرت رسول اعظم (ص) نیز تقاضا این بود که با توجه به تفاهم‌نامهٔ سال ۹۰ که هشت هکتار را شامل می‌شد و طی این مدت پنج هکتار آن تبدیل به پارک سایه شده، اما در توافق‌نامه هنوز هشت هکتار ثبت است، اصلاح اسناد انجام گیرد. بر این اساس شهردار منطقهٔ ۱۱ موظف شد موضوع را پیگیری و اصلاح توافق‌نامه را انجام دهد تا ۳.۲ هکتار که در اختیار بیمارستان است قید شود و بیمارستان بتواند مراحل توسعهٔ فازهای بعدی را انجام دهد.

معاون پایش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست فارس نیز با اشاره به عبور شیراز از شاخص‌های آلودگی هوا برای نخستین بار و سهم حدود ۹۰ درصدی خودروها گفت: خدا به شیراز لطف داشته که باغات قصردشت را به ما داده، اما همچنان نیاز به توسعهٔ فضای سبز در سطح شهر وجود دارد. با این حال، برخی آلاینده‌ها همچون پشم‌ و شیشه و کارخانهٔ سیمان باید منتقل شوند و کارخانهٔ روغن نباتی نیز باید جابه‌جا شود.

قاسم نهاوندی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دلایل کیفیت هوای شیراز، توپوگرافی طولی شهر و باد غالب از سمت غرب است. اما از مدیریت شهری درخواست داریم از بلندمرتبه‌سازی در مسیر باد غالب در شمال‌غرب خودداری شود؛ چراکه تکرار تجربهٔ تهران و بسته‌شدن مسیر تهویهٔ طبیعی برای شیراز دور از تصور نیست.

وی افزود: یکی دیگر از عوامل مهم آلودگی، کیفیت بنزین است. ما به بنزین یورو نیاز داریم که آلایندگی کمتری دارد، اما اکنون فقط چند جایگاه این نوع سوخت را عرضه می‌کنند. شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی باید موظف شود این سوخت را در تمام جایگاه‌ها عرضه کند، گوگرد گازوئیل خودروهای دیزلی کاهش یابد و توسعهٔ خودروهای هیبریدی جدی گرفته شود.

رئیس بیمارستان نمازی نیز خواستار مساعدت مدیریت شهری شد و گفت: این بیمارستان که ۷۰ سال از عمرش می‌گذرد، با یک‌هزار و یک‌صد تخت فعال ارائهٔ خدمت می‌کند. روزانه ۳۰ هزار تردد در این مجموعه انجام می‌شود و سالانه ۷۰ هزار بستری داریم. مشکل اصلی ما فضای سبز، زیرساخت و مسائل هتلینگ است.

مهدی خان‌سالار ادامه داد: درخواست ما توسعهٔ فضای سبز و نورپردازی بیمارستان است. بسیاری از مراجعه‌کنندگان گردشگر هستند و فضای هتلینگ فرسوده شده است. تنها باغ باقی‌مانده در مرکز شهر، حدود ۱۲۰ هکتار فضای مجموعهٔ نمازی، خلیلی و دانشگاه پرستاری است که سالانه هزینهٔ سنگینی برای نگهداری آن صرف می‌شود و حفظ آن خارج از توان ماست.

وی افزود: حتی آشپزخانهٔ بیمارستان را به بخش تبدیل کرده‌ایم و نیاز به توسعه داریم. طی سال‌های اخیر بیمارستان دولتی جدیدی ساخته نشده و بار سنگین نیازها بر دوش بیمارستان‌های دولتی مانده است. ۳۰ هزار نفری که روزانه به اینجا مراجعه می‌کنند به امکانات اولیه از جمله سرویس بهداشتی نیاز دارند.

خان‌سالار تصریح کرد: ما حتی می‌بینیم که گاه به بیمارستان‌های خصوصی نیز کمک می‌شود؛ بیمارستان‌هایی که خود درآمدزا هستند. امروز خدمات رادیوتراپی در نمازی با صفر ریال ارائه می‌شود، درحالی‌که هزینهٔ آن در بیمارستان خصوصی ۵۰۰ میلیون تومان است. آیا این خدمت به مردم نیست؟

در پایان مقرر شد که شهرداری طی تفاهم‌نامه‌هایی، خدماتی را که در حیطهٔ مدیریت شهری است به این مراکز ارائه دهد