شنیده ها از تکمیل حلقه های هیات عامل بیمه مرکزی در روزهای اخیر گمانه زنی های بسیاری را ایجاد کرده است. به گزارش وقایع نیوز: نهادی که برای احراز صلاحیت حرفه ای مدیران پست های کلیدی شرکتها آئین نامه مرتبط دارد، حالا برای تکمیل حلقه های نظارتی و توسعه ای خود باید قانونی عمل کند. […]

شنیده ها از تکمیل حلقه های هیات عامل بیمه مرکزی در روزهای اخیر گمانه زنی های بسیاری را ایجاد کرده است.

به گزارش وقایع نیوز: نهادی که برای احراز صلاحیت حرفه ای مدیران پست های کلیدی شرکتها آئین نامه مرتبط دارد، حالا برای تکمیل حلقه های نظارتی و توسعه ای خود باید قانونی عمل کند.

اما حالا مراقبت از این انتخاب ها و انتصاب ها حساسیت زیادی را در صنعت بیمه ایجاد کرده ، چرا که عالی ترین مقام این صنعت با نظر و شناخت مساعد رئیس جمهور  به این پست راه یافت. بنابراین حالا صنعت بیمه بیشتر از همیشه با سیاستهای دولت باید هم سو باشد.

هرچند که براساس نقطه نظرات برخی کارشناسان حضور مدیران سفارشی توسط سیاست مداران صنعت را سیاست زده کرده، اما در این برهه حساس انتخاب مدیران خبره صنعت می تواند این رهیافت را به نقطه ثقلی برای صنعتی که بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار ریسک را در زیر چتر خود پوشش داده تبدیل کند.

سابقه حضور مدیران سیاسی در صنعت بیمه به عبدالناصر همتی در دوره اول باز می گردد و با حضور نوروز کهزادی این رویکرد تقویت شد، اما حالا با انتخاب بهزادپور ترکیب باقی اعضای هیات عامل می تواند به توازن این ترکیب و پیشبرد اهداف نظارتی و تخصصی صنعت بیمه کمک شایانی کند.

تجربه محمد ابراهیم امین به عنوان مدیری که نگرش های صرف کارشناسی را مبنای حرکت های خود قرار داده بود ثابت کرد که نیم نگاهی به مباحث سیاسی برای صنعت بیمه مضر نیست، اما اگر قرار باشد سایر اعضای هیات عامل نیز با چنین نگرشی سازماندهی شود و یا از تجربیات غیر مرتبط و افراد فاقد سابقه موثر در صنعت بیمه استفاده شود، زنگ خطری برای کلیه عوامل مرتبط و غیر مرتبط به صدا در می آید.

استهلاک صنایع و احتمال بروز خسارت های بزرگ، تحریم های اقتصادی و حبس ریسک در داخل کشور، تورم داخلی و ظهور و بروز پدیده ای به نام استارتاپ ها در عصر جدید ضرورت هایی را به ارکان تصمیم ساز یادآور می شود که در جغرافیای ریسک پذیر صنعت بیمه افرادی باید به نهاد سیاست گزار راه یابند که به کوچه پس کوچه های آن اشراف داشته باشند تا بتوانند رئیس کل بیمه مرکزی را در اخذ تصمیمات نهایی یاری کنند. صنعت بیمه در این دوره رای اعتماد خود را از رئیس جمهور گرفته است و حساسیت ها در انتخاب اعضای هیات عامل دو چندان است.

هرچند که نظارت های سیستمی و مالی از رویکردهای ناموفق نهاد ناظر در سال های اخیر بوده است اما استقرار کامل آن به نیروی تخصصی و افراد کارآزموده در صنعت بیمه نیاز دارد. این همان ریسکی است که حالا صنعتی که برای کنترل ریسک راه اندازی شده باید در این مقطع آنرا مدیریت کند.

در این میان شنیده ها از مشارکت وزارت اقتصاد برای معرفی برخی گزینه ها برای استقرار در ترکیب هیات عامل بیمه مرکزی جدی تر شده است و این اعمال نظر ها در ترکیب هیات مدیره شرکت های دولتی به وضوح آشکار است.

صنعت بیمه نمی تواند حیات خلوت مدیران تزریقی غیر متخصص باشد. این صنعت مشتری، سهام دار، سرمایه گذار، نماینده، کارگزار، کارمند و ذی نفعان دیگری دارد وباید برای پاسخ گویی به کلیه ذی نفعان حرفه ای حرکت کند.