به گزارش وقایع نیوزبه نقل از شهرمردم ، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر خبرداد : شناسایی ۱۰۰نقطه بحرانی و گره ترافیکی در شهر شیراز، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار شهر مردم، برای رفع مشکلات ترافیکی شهر شیراز و هر اقدامی که لازم باشد پای کار هستیم.

به گزارش وقایع نیوزبه نقل از شهرمردم ، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر خبرداد : شناسایی ۱۰۰نقطه بحرانی و گره ترافیکی در شهر شیراز، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار شهر مردم، برای رفع مشکلات ترافیکی شهر شیراز و هر اقدامی که لازم باشد پای کار هستیم.

شهردار شیراز در جلسه این هفته کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر شیراز با اعلام مطلب فوق با استقبال از ارایه گزارش و ارایه لیست اجرای مصوبات این کمیسیون گفت:با توجه به اینکه در این کمیسیون بالاترین مقام‌های این حوزه حضور دارند جادارد دیگر از ارایه مباحث کارشناسی جلوگیری و تنها مواردی مطرح شود که تنها نیاز به  تصمیم گیری نهایی دارد ،مسائلی مثل دغدغه اضافه کاری نیروهای پلیس که قرار است در ساعات غیرکاری نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند و این مورد را بیاورند و من در زمان آن را امضا کنم و مشکل برطرف شود.

محمد حسن اسدی گفت:در جنگ۱۲روزه  همه نگاه‌ها عوض شد به عنوان مثال در بحث پارکینگ‌ها با توجه با نیاز به پناهگاه ، امروز پارکینگ‌های ما باید کاربری پناهگاه  را هم داشته باشند. امروز ما۳۵۰۰ پارکینگ در حال ساخت داریم که با توجه به نیاز موجود و در راستای استفاده این پارکینگ‌ها به عنوان پناهگاه به حوزه عمران اعلام کردیم در ساخت پارکینگ‌ها مباحث مربوط به پدافند غیر عامل را هم در نظر بگیرند و در این زمینه بازنگری کنند.

وی با اشاره به توجه به طرح جامع حمل و نقل دراجرای پروژه های حوزه حمل و نقل و لزوم بازنگری در طرح‌های این حوزه و نیز توجه بر اجرای پروژه های سخت افزاری در حوزه حمل و نقل گفت:طی چند روز اخیر شاهد اجرای چند پروژه بزرگ از جمله تقاطع‌های رحمت به قائم و مولوی بودیم اما در این راستا باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که طوری کار نکنیم که پس از اجرای یک پروژه صد متر بالاتر مردم با مشکلات ترافیکی روبرو شوند مثل تقاطع رحمت که باید ۵تا ملک قبلا تملک می‌شد .

اسدی گفت: در این بین گاه ما شاهد هستیم چند پروژه اصلاح هندسی و نرم افزاری در برخی مناطق انجام شده که بازخورد خوبی داشته است مثل اتفاقی که در تقاطع قصردشت رخ داد یا کاری که در تقاطع جام جم انجام شد و علاوه بر چند صد میلیارد صرفه جویی بازخورد خوبی هم داشت و این تجربیات خوب را می‌شود به سایر مناطق هم تسری داد.

وی ادامه داد: امروز مهمترین اقدامی که باید در حوزه حمل و نقل و ترافیک انجام داد بحث نظارت هوشمند بر این حوزه است،در بازدیدی که از حوزه کنترل و نظارت فرماندهی راهنمایی و رانندگی داشتیم ،مسؤلین این حوزه اعلام کردند که برای اعمال جریمه باید ابتدا به تهران برود و بعد بازگردد و سپس جریمه اعمال شود. این در حالی است که اگر در لحظه جریمه اعمال شود بازدارندگی بسیاری دارد .

وی اظهار داشت: معتقدیم نظارت هوشمند باید در گره های ترافیکی افزایش یابد. مانند نقطه ای از بلوار چمران که چند مغازه حضور دارند و باعث ترافیک شده و بسیاری گره‌های دیگر باید قویترین دوربین‌ها و نظارت شدید در آنها اعمال شود.

شهردار شیراز گفت:برای رفع مشکلات ترافیکی شهر در شهرداری ما پای کار هستیم .وی خواستار تسریع در اجرای پارکینگ‌های سطح شهر شد و گفت: در خصوص طرح معاینه فنی این طرح باید اجرا شود اما به دلیل شرایط، موجود نباید استرس ایجاد کنیم. یک مورد دیگر پل شاهد است که باید سریعتر اجرا شود و  به زمستان نخورد چون در زمستان نمی‌شود در بستر رودخانه کار کرد. این پل قرار بود ۱۰۰ روزه اجرا شود که جادارد هر چه سریعتر نسبت به اجرا آن اقدام کرد.

اسدی گفت: با توجه به اینکه پیش از،این اعلام کردیم تا آخرسال هر دو هفته پنج شنبه ها شاهد افتتاح پروژه های شهرداری هستیم در صورت صلاحدید این در کمیسیون هم تصویب شود تا هر ماه دو مرحله افتتاح داشته باشیم .

وی خطاب به مدیران حوزه حمل و نقل شیراز گفت: مسؤلین حوزه حمل و نقل باید وسط میدان و در سطح شهر باشند، گاهی در شهر حرکت کردن و پشت چراغ ایستادن باعث می‌شود بسیاری مشکلات را حل کنند، قرار نیست فقط پلیس‌ها در شهر باشند.

وی گذری هم به حمل ونقل زیر زمینی زد و گفت:در خصوص مترو هم قرار است عملیات روسازی فاز نخست خط دوم انجام شود و باید هر تجهیز کارگاهی در فاز اول خط دوم برچیده شود ،البته این کار انجام شده و فقط در ایستگاه استقلال برخی موارد باقی مانده که در مراحل نهایی است .

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر شیرازهم در این جلسه ضمن گزارشی از دستورات جلسه دو ماه اخیر این کمیسیون گفت: یکی از مواردی که در اولین جلسه دو ماه قبل مطرح شد این بود که در شیراز هفته ای ۲۵۰ هزار تخلف صورت می‌گیرد اما ۲تا۳درصد آن ثبت و اعمال جریمه می‌شود اما این رقم تا هفته قبل به ۱۲۵ هزار اعمال جریمه رسید که این به معنای ثبت تخلف و اعمال جریمه ۸۰ درصد از این تخلفات است .

رضا محمدیان ادامه داد:همچنین در این مدت  ما ۱۰۰ مورد اصلاح ترافیکی داشتیم، البته برخی از مناطق نسبت به رفع گره‌های ترافیکی در یک  ونیمسال اخیر سماجت می‌کردند.

وی ادامه داد : از ۱۰۰ گره ترافیکی شهر ۲۰تا۳۰ مورد آن جز موارد بزرگ‌ است ،مثل  زیر گذر کنارگذر خبرنگار به دانش آموز ،تقاطع زرگری و پل شاهد که اینها باید سریعتر به سرانجام برسد.

وی خواستار بهره گیری از تجربیات شهرهای کشور و خارج کشور در حوزه هوشمندسازی شد و گفت:امروز ۱۰۰نقطه بحرانی و گره ترافیکی در شهر شناسایی شد که اعلام کردیم هر ماه  ۱۰ مورد از آنها حل شود.

محمدیان ادامه داد:یک مورد دیگر نمایشگاه داران و تعمیرکارانی است که خیابان ها و حتی پیاده روها را بسته اند. علاوه بر این جادارد اگر قرار است واحد پلمپ شود باید نیوجرسی به گونه ای در جلو واحد گذاشته شود که به هیچ عنوان فرد امکان کار نداشته باشد .

وی در خصوص کاهش فعالیت پلیس راهنمایی به دلیل قرارگیری درشرایط جنگی گفت:معتقدیم که باید در زمان جنگ‌ فعالیت بیشتر و کنترل بیشتر انجام شود ،چرا که اگر این کار نشود در صورت بروز بحران علاوه بر مشکلات عادی با مشکل و بحران ترافیک هم مواجه نباشیم .

محمدیان در خصوص عدم اجرایی شدن طرح معاینه فنی گفت:معاینه فنی تا کنون ۴بار عقب افتاده نظر جمعی کمیسیون این است که اجرای این طرح  عقب نیافتد. اصلا ما دنبال آن هستیم برخی خودروها وسط،شهر نیایند باید در این زمینه اطلاع رسانی کنید ،اجرای این طرح چیزی نیست که تنش ایجاد شود فقط یک سری خودرو نمی‌توانند به بخش کوچکی حدود ۱۵ درصد از شهر ۲۰ هزار هکتاری شهر وارد شوند .

نائب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر شیراز هم با مثبت ارزیابی کردن جلسه دو ماه اخیر این کمیسیون گفت:طی این مدت مصوبات خوبی داشتیم که برخی انجام شد پروژه هایی که هزینه اجرای و کار عمرانی ان چنانی هم نداشت و در خصوص نظارت هوشمند و  دوربین‌های ثبت پارک دوبل هم اقدامات خوبی شد ،اما با توجه به شرایط پیش آمده برخی از آنها مثل تخلفات پارک دوبل به حالت اول بازگشت.

محمود صفایی ادامه داد:در این راستا جاهایی که ماموران نیاز ایستگاه ثابت داشتیم باید فکری شود چرا که نمی شود مامور دائم حضور داشته باشد.

وی با اشاره به اختصاصی کردن برخی از پیاده روها توسط برخی مشاغل خواستار پیگیری برای رفع این معضل شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در این جلسه با اشاره به وجود ۶۱ دوربین ثبت تخلف ورود خودروهای فاقد معاینه فنی به محدوده ترافیکی شهر گفت:در خصوص طرح معاینه فنی که قرار بود از امروز اجرا شود اما با توجه به نظر مدیریت بحران استان و شورای تامین قرار شد این طرح به عقب بیافتد ،در این راستا باید اطلاع رسانی گسترده ای شود و در کنار آن دربازدیدی که از مراکز معاینه فنی داشتم، تصمیم گرفتیم ساعت کاری آنها طی  یکماه آینده به بعدالظهرها تغییر کندو مقرر شد نشست خبری برای اطلاع رسانی این موضوع نیز انجام شود.

هادی شهدوست با تاکید بر اجرای طرح جامع حمل و نقل گفت:شیراز در مرکز شهر نیازمند روان سازی ترافیک و  گره‌های ترافیکی است و در برخی نقاط نیازمند رفع نقاط حادثه خیز و بحران زاست و تلاش ما برای رفع این مشکلات است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه ریلی شهر کارهای خوبی انجام شده از جمله شده از جمله سرعت گرفتن اجرا خط ۳ گفت:در خصوص پارکینگ‌ها چند بازدید داشتیم  وضعیت پارکینگ‌های شهر از نظر تجهیزات ، نظافت ،آسانسور و…. خوب نیست که ساماندهی این پارکینگ‌ها را از پارکینگ هدایت آغاز کردیم چرا که معتقدیم پارکینگ‌های ما باید در شأن مردم شهر باشد و علاوه بر آن اجرای چند پارکینگ روباز را هم آغاز کردیم .

رئیس پلیس راهور استان فارس نیز بااشاره به اینکه هنوز در خصوص پرداخت اضافه کاری نیروهای پلیس راهور برای فعالیت بعد از ظهرها اقدام نشده خواستار رفع این مشکل شد و گفت:در خصوص مشکل ترافیک میدان پارسه هر کاری که باید انجام‌شد مگر اینکه میدان حذف و تبدیل به بلوار شود.

سرهنگ‌ سلیمی در خصوص کاهش برخورد با تخلفات رانندگی مثل پارک دوبل گفت:با توجه به شروع جنگ و دستورات ابلاغی و اجرای طرح پراکندگی نیروها با کاهش نیرو مواجه بودیم شد اما  الان روزی ۳۰ هزار تخلف در شیراز ثبت می‌شود این  یعنی ثبت هفته ای ۲۰۰هزار تخلف .

وی افزود: اما از همین امروز هم سربازان و هم نیروهای کادر ما عصرها هم در سطح شهر بیشتر فعال هستند و البته برای این کار از نیروهای راهور استان کمک گرفتیم و هر روز عصر ۴تیم خودرویی از پلیس راهور به صورت اضافه کار به کمک‌رفع ترافیک شهر می آیند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز هم با اشاره به بهره گیری از تجربیات حوزه هوشمندسازی در حوزه حمل و نقل با اشاره به برخی اقدامات این حوزه در زمان جنگ‌به ویژه در حوزه مقابله با جنگ سایبری گفت:در این راستا ما مجبور شدیم در این مدت تمرکز زدایی کنیم و در نقاط دیگر شهرداری حضور و اتفاق دیگر عدم استفاده از همه سامانه هایی اینترنت محور بود که نباید کار می‌کرد و به همین دلیل سامانه ثبت تخلف خودکار هم از کار افتاد و کارها فقط به صورت کنترل دستی انجام می‌شد،اما از امروز سامانه ثبت تخلف ساکن مجددا راه اندازی شد.

حیدری افزود: یکی دیگر از کارهای ما افزایش تعداد خودروهای ثبت تخلف پلیس از ۳ خودرو به ۵ خودرو است و در خصوص خرید ده موتورسیکلت ثبت تخلف هم اقدامات لازم انجام شده است.