به گزارش وقایع نیوز به نقل از شهرمردم ، ۳ شب سفر اقتصادی از شیراز به مشهد ۳۰ تا ۷۵ میلیون تومان آب می خورد! رئیس انجمن دفاتر مسافرتی استان فارس در گفتوگو با «شهر مردم»:رونق تورهای زمینی تنها راه فوری افزایش سفر داخلی است . به گزارش فاطمه مقدم – خبرنگار شهرمردم، ، سیدرضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در سفر اخیر خود به شیراز در جمع خبرنگاران راهبرد وزارتخانه متبوع خود را «تحریک گردشگری داخلی» پس از وقفه ناشی از جنگ خواند. اما حالا که دولت در مهار تورم ناتوان تر از پیش است و در آمد سالانه مردم در تاراج تورم دود می شود ومردم برای حفظ ارزش اندوخته هایشان که در روزگار صلح و ثبات بخشی مهمی از ان صرف سفرهای داخلی و خارجی می کردند ناچارند صرف خرید طلا و ارز و رمز ارز کنند تا اگر خدای ناکرده جنگ شد سرمایه شان دود هوا نشود؛ تحریک گردشگری داخلی به چه شکل می تواند اتفاق بیفتد؟! همانطور که روشن است فعال شدن گردشگری داخلی مستلزم تبلیغات و اطلاعرسانی از طریق تورهای تبلیغاتی، تسهیل شرایط سفر با کاهش هزینهها، ارائه بستههای سفر مقرون به صرفه و تسهیلات مختلف مثل بیمه سفر و ارائه تخفیف در اجاره اقامتگاه ها ممکن است. این درحال است که فروش تورهای داخلی محدود به سفرهای یک روزه بدون اقامت شده چرا که مردم توان خرید تورهای گران قیمت همراه با اقامت را ندارند. انجمن صنفی دفاتر مسافرتی استان فارس خطاب به رییس جمهوری هشدار داده است که «بخش خصوصی گردشگری فارس در آستانه فرسایش کامل قرار دارد و دفاتر خدمات مسافرتی یکی پس از دیگری تعطیل میشوند. نیروهای متخصص خانهنشین شدهاند و امید در حال فروکش است.» که خود نشاندهنده چالشهای عمیق در این حوزه است.
فراموش نمیکنیم که دولت سیزدهم روزگاری ادعای بزرگی در زمینه توسعه گردشگری داخلی داشت، از جمله تسهیل سیاستهای حمایتی برای ارتقای سفرهای خانوادگی و ارائه انواع مشوقها در قیمتگذاری سفرها را داشت با این حال، حجم پایین گردشگری داخلی همچنان بهعنوان چالشهای جدی صنعت گردشگری کشور باقی مانده است.
*سه شب سفر اقتصادی برای خانواده ۴ نفره از شیراز به مشهد: ۳۰ تا ۷۵ میلیون تومان هزینه دارد!
اکنون در شرایطی وزیر میراث با حرف از «تحریک گردشگری داخلی» ایده راهبردی دولت می زند که تورم و وضعیت اقتصادی بغرنج خانوادهها را از سفر رفتن بازمیدارد. برای روشن شدن موضوع نگاهی به هزینه های سفر معمولی به شهر مشهد از مبدا شیراز می تواند روشنگر باشد. سفری که همواره جز زیارت فرصتی بود برای گریز از روزمرگی و بازسازی روح و جان خانوادهها و شیرازی ها با هر وسع و توان مالی دو تا سه سالی یکبار به این سفر می رفتند، تا بدانید برای یک سفر اقتصادی به این شهر زیارتی که به دلیل سبقه گردشگری آن امکان انواع سفر ارزان تا لوکس را دارد، باید چه میزان هزینه کنید.
* تفاوت هزینه سفرهوایی و زمینی، از زمین تا آسمان!
برای سفر هوایی از شیراز به مشهد، بلیت رفتوبرگشت اکونومی بیش از ۱۰ میلیون تومان برای هر نفر هزینه دارد که با این حساب برای یک خانواده ۴ نفره ۴۰ میلیون تومان فقط فقط هزینه پرواز در می آید.
اگر به دنبال تجربهای متفاوت و بهصرفهتر از سفر هوایی هستید، سفر با قطار میتواند گزینهای مناسب باشد. بلیط قطار رجا در مسیر رفت از شیراز به مشهد برای یک نفر در یک کوپه چهارنفره در قطارهای چهار ستاره ۱ میلیون ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد. این قیمت برای یک سفر رفت و برگشت برای یک خانواده چهار نفره، مجموعاً ۱۰ میلیون ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود. البته باید بگویم بلیت قطار مشهد به صورت آنی گیر نمی آید مگر آنکه برای رزرو بلیط قطار، از قبل اقدام کرده باشید زیرا ظرفیتها محدود است و در صورت عدم پیشخرید، ممکن است بلیت مورد نظر در دسترس نباشد.
فاصله شیراز تا مشهد با اتوبوس حدود ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر است و معمولاً سفر بین ۱۵ تا ۱۸ ساعت طول میکشد. قیمت بلیت اتوبوس شیراز به مشهد تقریباً برابر با بلیت قطار، یعنی حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. برای یک خانواده چهار نفره، هزینه رفت و برگشت با اتوبوس، که شامل حدود ۴۰ ساعت نشستن روی صندلیهای خشک و تاشوی اتوبوس است، در مجموع به حدود ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان میرسد. صندلیهایی که تکان نمیخورند و تنها هنرشان این است که کمی عقب بروند!
در نهایت، اگر تصمیم به سفر با خودرو شخصی بگیرید، هزینه سوخت خودرو (و نه استهلاک)برای مسیر شیراز به مشهد زیاد نیست وبنزین برای این سفر ۳۰ ساعته حدود ۵۰۰ هزارتومانی بیشتر در نمی آید اما باید بدانید که جادههای ایران بهویژه در مسیرهای طولانی، از نظر ایمنی وضعیت مطلوبی ندارند. بنابراین، اگر قصد دارید با خودروی شخصی سفر کنید، باید علاوه بر آمادگی جسمی و روانی، به وضعیت ناایمن جادهها نیز توجه ویژهای داشته باشید.
*سفر اقتصادی یک خانوار ۴ نفره شیرازی به مشهد بین ۳۰ تا ۷۵ میلیون تومان آب می خورد
اقامت اما شوخی بردار نیست و بخش بزرگی از هزینه سفر را ا به خود اختصاص میدهد بعد از۱۵۰۰ کیلومتر طی کردن جاده و رسیدن به شهر مشهد کمتر از ۳ شب و ۴ روز اقامت نمی ارزد!
نگاهی به هزینه به اقامت در هتل ۳ ستاره و کمتر روشن می کند باید منتظر چه مقدار هزینه اقامتی در سفر باشید. حداقل هزینه اقامت در هتل ۲ تا ۳ ستاره برای یک خانواده چهار نفره (سه بزرگسال و یک کودک) در هتلهای ۱ تا ۳ ستاره به مدت ۳ شب و ۴ روز، به شرح زیر است:
هتلهای ۱ تا ۲ ستاره: هزینه اقامت در این هتلها برای یک خانواده چهار نفره به مدت ۳ شب و ۴ روز، بین ۷ تا ۱۲ میلیون تومان متغیر است. این هتلها امکانات پایهای مانند نظافت روزانه و اتاقهایی با فضای حدود ۹ تا ۱۲ متر مربع را ارائه میدهند. اما از این نظر که مسافت بسیار کمی با حرم امام رضا (ع) دارد گزینه های مناسبی برای سفرهای اقتصادی به شمار می رود.
هتلهای ۳ ستاره: هزینه اقامت در هتلهای ۳ ستاره برای همان مدت، بین ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان خواهد بود. این هتلها علاوه بر امکانات پایه، خدماتی مانند رستوران، اینترنت پرسرعت و گاهی استخر یا سالن ورزشی را نیز ارائه میدهند.
از هتل های ۵ ستاره می گذریم چرا که مال از ما بهتران است! خب تا اینجا اگر کف هزینه را هم در نظر بگیریم مجموع هزینه حمل ونقل و اقامت یک خانواده ۴ نفره در مشهد برابر با بیش از ۲۰ میلیون تومان است از سوی دیگر، اگر در سطح متوسط، با بلیت هواپیما و هتل سهستاره مناسب برنامهریزی کنیم، مجموع هزینهها به حدود ۶۵ میلیون تومان میرسد.
در سفری خانوادگی علاوه بر حمل و نقل و اقامت، هزینههای خورد و خوراک و سایر مخارج جانبی مانند حملونقل درونشهری و ورود به جاذبهها استفاده از امکانات تفریحی، سهم بسزایی از بودجه سفر را در بر میگیرد. اگر مجموع این هزینهها را بین ۷ تا ۱۰ میلیون تومان برای یک خانواده ۴ نفره در نظر بگیریم، کل بودجه سفر در حد اقتصادی به محدودهای بین ۳۰ تا ۷۵ میلیون تومان میرسد.
*سفر با تور مسافرتی چقدر خرج دارد؟
اگر قصد دارید رنج سفر را با خرید تور مسافرتی از آژانسهای شیراز کاهش دهید، باید بدانید که قیمت تور ۳ شب و ۴ روز شیراز به مشهد با پرواز برای هر نفر از حدود ۱۳ میلیون تومان برای هتلهای ۳ ستاره آغاز میشود و تا ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هتلهای ۵ ستاره افزایش مییابد. این هزینهها برای هر نفر محاسبه شده است و تنها ممکن است هزینه کودک بالای ۵ سال در پرواز تا یک میلیون تومان ارزانتر شود. با این حساب، خرید تور ۳ شب و ۴ روزه مشهد برای خانوادهای چهار نفره از کف ۴۶ میلیون تومانی تا سقف ۸۰ میلیون تومانی هزینه بر می دارد که پرداخت آن علاوه بر اینکه از عهده حداقل بگیران خارج است گاهی دل کارمندان عالی رتبه را نیز به لرزه میاندازد.
* دولت دست از حرفهای قشنگ برداشته و قدمی عملی برای رونق گردشگری بردارد
درحالی سید رضا صالحی امیری وزیر گردشگری از عبارت «تحریک سفر داخلی» برای توسعه گردشگری استفاده می کند که به کار بردن خود این عبارت نشان از ناامیدی وزیر به توسعه سفرهای داخلی در این اوضاع تاخت وتاز تورم وبی ثباتی اقتصادی دارد. بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران، در ۷ سال گذشته تعداد سفرهای داخلی خانوارهای ایرانی حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است. گزارشهای مرکز پژوهشهای مجلس نشان میدهد که دریک سال گذشته نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت کشور اصلاً به مسافرت نرفتهاند. بنا بر همین گزارش مرکز پژوهشها مجلس اگر سیاستگذاری مشخصی برای کاهش هزینههای سفر، ایجاد مشوقهای گردشگری، و حمایت از گردشگران داخلی در دستور کار قرار نگیرد، این روند میتواند در سالهای آینده به فراموشی تدریجی فرهنگ سفر و کاهش سرمایه اجتماعی حاصل از گردشگری بینجامد.
رئیس انجمن دفاتر مسافرتی استان فارس در گفتوگو با «شهر مردم» در پاسخ به این سوال که چقدر به تحقق راهبرد وزیر میراث برای تحریک سفر داخلی امیدوار است، گفت: تخصص واقعی در حوزه گردشگری متعلق به بخش خصوصی است که با تمامی جوانب گردشگری درگیر است و وزیر باید قبل از انجام هر کاری با این بخش مشورت کند.
محمود فخری ادامه داد: با وجود همه مشکلات و تورم شدید که سفر را از اولویت مردم خارج کرده، بخش خصوصی هنوز توانایی ایجاد گردش مالی و رونق در گردشگری داخلی را دارد. اما تحریک سفر داخلی در شرایط فعلی که گردشگری آسیب دیده، فقط با همکاری دولت و بخش خصوصی امکانپذیر است تا با توسعه تورهای استانی و ایرانگردی، چرخ گردشگری به حرکت درآید.
وی با اشاره به فرسودگی ناوگان هوایی، کمبود پروازها و افزایش چند برابری قیمت بلیت هواپیما گفت: این مسائل باعث شده هزینه سفر هوایی چند برابر شود. اگر بخواهیم واقعبین باشیم و وضعیت مالی مردم را در نظر بگیریم، باید بتوانیم سفرهای داخلی ارزان اما با کیفیت را فراهم کنیم.
رئیس انجمن دفاتر مسافرتی استان فارس افزود: رونق تورهای زمینی با کیفیت و قیمت مناسب، تنها راه فوری و مؤثر برای افزایش انگیزه سفر داخلی و حمایت از فعالان گردشگری است. بخش خصوصی به دولت پیشنهاد داده اجازه دهد ونهای گردشگری با پلاک مخصوص و معاف از حقوق گمرکی وارد شوند. این ونها که غیرقابل فروش یا انتقال هستند، هزینههای حملونقل را کاهش میدهند و آژانسها نیز موظف به ارائه گزارش ماهانه درآمدزایی این ونها خواهند بود. ورود این ونها باعث بهبود ناوگان حملونقل زمینی گردشگری، افزایش کیفیت خدمات و توسعه پایدار صنعت گردشگری میشود. هرچند وزیر در فروردین امسال اعلام کرد واردات تجهیزات گردشگری از جمله ماشینآلات معاف از حقوق گمرکی شده، اما هنوز این مصوبه اجرا و تایید نشده تا دفاتر مسافرتی بتوانند با هزینه خود ون وارد کنند؛ در حالی که ناوگان حملونقل گردشگری با مشکلات جدی روبرو است و این اقدام میتواند کیفیت خدمات و توسعه صنعت گردشگری را بهبود بخشد.
*وزیر خصوصی که محرک اصلی سفر است را نادیده میگیرد و بعد از تحریک سفر داخلی صحبت میکند
فخری با تأکید بر اینکه حرف زدن در حوزه گردشگری دیگر کافی نیست، گفت: این حرفهای قشنگ نه برای بخش خصوصی گردشگری نان میشود و نه برای مردم سفر و تفریح سالم فراهم میکند. اگر بخواهیم کار عملیاتی انجام دهیم، باید بخش خصوصی را تقویت کنیم و بس. ما خودمان میتوانیم تورهای داخلی استانگردی و ایرانگردی را با همکاری هتلها راهاندازی کنیم، اما مسئله اصلی این است که بخش مهمی از سفر یعنی حملونقل باید ارزانتر شود.
رئیس انجمن دفاتر مسافرتی استان فارس ادامه داد: دولت راهبردهای خوبی در حوزه گردشگری، بهویژه سفرهای استانی مطرح میکند، اما این راهبردها در تمامی دولت ها در حد ایده باقی میماند و هیچ بسته تسهیلاتی یا تسهیلگری حمایتی برای آژانسها ارائه نمیشود. بارها در رسانهها از بسته حمایتی دولت برای آژانسها صحبت شده اما پس از کرونا، سقوط هواپیمای اوکراینی و جنگ ۱۲ روزه که سفرها لغو شد، هیچ حمایتی به بخش خصوصی داده نشده است. آقایان باید بدانند ایدهپردازی کافی نیست و حداقل قدمی به سمت بخش خصوصی بردارند.
فخری با اشاره به وضعیت مالی مردم گفت: شرایط مالی مردم به گونهای است که اولویت هر سرپرست خانوار سیر کردن شکم خانواده است، پس از آن نیازهای ضروری و سفر آخرین اولویت است. به همین دلیل فقط باید سفر ارزان باشد، تا مردم آنهم عده ای از آنها قادر به انتخاب آن باشند.
وی در پایان با گلایه از وزیر میراث فرهنگی گفت: وزیر به شیراز میآید اما حتی یک جلسه با بخش خصوصی نمیگذارد و اساساً بخش خصوصی را نمیبیند. چطور میتوان انتظار داشت به نیازهای این بخش رسیدگی کند؟ بخش خصوصی که محرک اصلی سفر داخلی است را نادیده میگیرد و بعد از تحریک سفر داخلی صحبت میکند. این کاملاً مغایرت دارد و روشن است که همان رویه وزرای قبلی را ادامه میدهند که به کاهش سفرهای داخلی و کندی چرخ گردشگری منجر میشود.
Wednesday, 20 August , 2025