سود، تنها نشانه موفقیت نیست، در فضای کسب وکار امروزی، تغییرات پیچیده پیش بینی آینده را تا اندازه زیادی ناممکن کرده است. سازمانها مجبورند با امواج خروشان تغییر منطبق شوند.
الهه زارعی/ سود، تنها نشانه موفقیت نیست، در فضای کسب وکار امروزی، تغییرات پیچیده پیش بینی آینده را تا اندازه زیادی ناممکن کرده است. سازمانها مجبورند با امواج خروشان تغییر منطبق شوند.
به گزارش پایگاه خبری وقایعنیوز در این شرایط داشتن رویکرد استراتژیک، توجه به ظرفیت جذب سازمان، نوآوری و رسیدن به رشد پایدار ضروری است.
۱٫رویکرد استراتژیک
رویکرد استراتژیک در کسب وکارها به برنامه ریزی، تعیین اهداف و تخصیص منابع مربوط است. برای موفقیت کسب وکارها، رویکرد استراتژیک یک ضرورت است.
کارکنان با این رویکرد براساس انتظارات مدیریت عالی جهت دهی می شوند. چشم اندازها و ماموریت ها تعیین می شود و کیفیت و انتظارات مشتری در چنین سازمانی تضمین میشود.
بنابراین می توان گفت کیفیت محصولات و خدمات یک سازمان بیش از هرچیز به رویکرد استراتژیک در آن سازمان وابسته است.
۲٫ظرفیت جذب
در کنار رویکرد استراتژیک، نباید از ظرفیت جذب گذشت که به معنای توانایی اقتصادها برای بهرهگیری و جذب اطلاعات و منابع خارجی است.
در واقع ظرفیت جذب، همان ظرفیت یادگیری سازمان از محیط است.
زمانی که سازمانی ارزش اطلاعات جدید از منابع بیرونی را جدی بگیرد، درواقع به حیطه ظرفیت جذب وارد شده است.
پس از کسب اطلاعات، شبیه سازی، انتقال و استخراج دانش به قدرت رقابت سازمان می افزاید.
۳٫نوآوری
نوآوری ایده تازه ای است که می توان با اجرای آن منافع بیشتری را برای سازمان تامین کرد. درک انواع مختلف نوآوری برای سازمانها برای برنامه ریزی در این زمینه ضروری است.
نوآوری در بسیاری از تحقیقات به عنوان نوآوری اکتشافی و نوآوری بهرهبرداری دسته بندی شده است.
نوآوری اکتشافی به اختراعات موفقیت آمیزی مربوط است که خدمات را متحول میکند.
نوآوری بهرهبرداری به بهبود و اصلاح محصولات و خدمات باز میگردد.
۴٫رشد پایدار کسب وکار
با افزایش رقابت در بازار، تنها سود اقتصادی نمی تواند موفقیت طولانی مدت را تضمین کند.
این پایداری در عوامل اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی است که اهمیت دارد.
بنابراین نرخ رشد پایدار کسب وکار در اقتصادها مطرح شده که بدون مصرف منابع مالی سرعت رشد یک کسب وکار را در نظر می گیرد.
پایداری در کسب وکارها به معنای ارتقای وضعیت فعلی اقتصادی بدون تخریب منابع طبیعی است.
کاهش استفاده از این منابع و انرژی های تجدید ناپذیر، جلوگیری از اتلاف منابع انرژی، کاهش تولید پسماندها و تاکید بر استفاده مجدد و بازیافت پسماندها، استفاده از مواد قابل بازگشت به طبیعت و کاهش تولید و آلودگی ها در صنایع در این نرخ رشد در کسب وکارها مورد نظر است.
هم چنین در توسعه اجتماعی اهداف فرهنگی مثل همبستگی اجتماعی، مشارکت شهروندان و توانمند سازی انسانها مورد تاکید قرار می گیرد.
هدف توسعه پایدار دستیابی به جامعه ای پویا و ماندگار است و این امر جز با حفظ محیط زیست ممکن نیست.
برای مطالعه بیشتر مقاله «تاثیر رویکرد استراتژیک به کیفیت و ظرفیت جذب بر رشد پایدار کسب وکار» را بخوانید.
این مقاله در پاییز سال جاری در نشریه مدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی منتشر شده است.
Tuesday, 3 December , 2024