طرح خط لوله جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی روزانه ۸ تا ۹ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده است
به گزارش وقایع نیوز: محمدرضا عاطفهپور، مدیر پروژه خط لوله جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی، در جریان سفر به عسلویه ضمن تشریح روند اجرا و وضعیت فعلی این پروژه به روابط عمومی شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران گفت: پروژه خط لوله فاز ۱۶ پارس جنوبی در ابتدای سال ۱۴۰۱ از سوی شرکت نفت و گاز پارس بهعنوان کارفرما ابلاغ شد و در تاریخ ۲۰ مهر ۱۴۰۲ به بهرهبرداری زودهنگام رسید که در نتیجه آن، ظرفیت تولید گاز سکوی فاز ۱۶ از ۷۰۰ میلیون فوت مکعب در روز به بیش از یک میلیارد فوت مکعب افزایش یافت.
وي افزود: با تکمیل خط لوله خشکی در شهریور سال جاری و با ورود همزمان خط لوله دریایی و خط لوله خشکی به مدار بهرهبرداری، شرح کار اصلی پروژه به پایان رسید و در حال حاضر مراحل پایانی آن شامل عملیات رفع پانچها با پيشرفت بالاي ۹۵ درصد در دست اجراست.
عاطفهپور در ادامه «پیگرانی هوشمند»، «مطالعات خوردگی»، «رویکرد دقیق مهندسی»، «کنترل ریسک»، «پایش مستمر فنی» و «ثبت عملکرد ایمن» را به عنوان ویژگیهای فنی شاخص این پروژه برشمرد.
اجرای طرح خط لوله جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی منجر به رفع محدودیتهای موجود و دستیابی به تولید پایدار گاز شد
مدیر پروژه احداث خط لوله فاز ۱۶ پارس جنوبی با بیان ضرورت اجرای طرح گفت: خط لوله قدیمی فاز ۱۶ طی سالهای گذشته دچار مشکلات عملیاتی شده بود که در مقاطع ناترازی گاز کشور، موجبات ناپایداری تولید را فراهم میکرد. بر همین اساس، احداث خط لوله جدید، حدفاصل سکوی فاز ۱۶ تا پالایشگاه ششم در دستور کار قرار گرفت. اجرای این طرح منجر به رفع محدودیتهای موجود و دستیابی به تولید پایدار شد.
عاطفهپور یادآور شد: پس از پوششدهی لولهها در کارخانه کوتینگ و انتقال آنها از خرمشهر به عسلویه، عملیات دریافت لوله و لولهگذاری توسط شناور سیمستر در نیمه دوم ۱۴۰۱ به طول ۱۱۰.۵ کیلومتر انجام شد.
وی اضافه کرد: در آن مقطع به دلیل نیاز کشور به گاز زمستانی و عدم آمادگی خط لوله خشکی، تصمیم به بهرهبرداری زودهنگام از خط لوله دریایی گرفته شد. فرآیند خروج از مدار، تخلیه و ایمنسازی خط لوله قدیمی آغاز شد و اطمینان کامل از عدم وجود گاز ترش در آن حاصل شد. اتصال خط لوله جدید دریایی به خط لوله قدیمی خشکی برقرار گردید و خط لوله در روز ۲۰ مهر ۱۴۰۲، بدون بروز مشکل عملیاتی وارد مدار بهرهبرداری شد.
عاطفهپور با اشاره به دستاوردهای مهم اجرایی و رویهای این پروژه، ابراز امیدواری کرد: امروز دانش و تجربه اجرای ایمنسازی خطوط لوله بهصورت ایمن سازی کامل یا ایمن سازی بخشی (Partial Isolation) در اختیار مجموعه قرار دارد و این تجربه در رزومهIOEC ثبت شده که با توجه به اینکه اغلب پروژههای حوزه نفت و گاز در حوزه برانفیلد تعریف میشوند، این تجربه نقش مهمی در موفقیت پروژههای آینده دارد.
وی تأکید کرد: از تاریخ ۲۰ مهر ۱۴۰۲، این پروژه بهطور مستمر روزانه حدود ۸ تا ۹ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده است که ارزش افزوده قابلتوجهی برای صنعت گاز کشور ایجاد کرده است.
با اجرای خط ایپی به تولید گاز حداکثری دست یافتیم
صادق مولایی، سرپرست کارگاه IOEC در پروژه خط لوله جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی در عسلویه به روابط عمومی شرکت اعلام کرد: این پروژه در سال ۱۴۰۱ با حضور چندین پیمانکار در جبهههای مختلف وارد فاز اجرایی گردید. در این میان، شرکتهای سامکاوپینفت، آبشکنساز و فورس از جمله پیمانکارانی بودند که ما را در اجرای این پروژه یاری میدادند.
سرپرست کارگاه عسلویه اذعان کرد: از مهمترین اقداماتی که در سال ۱۴۰۲ صورت گرفت، اجرای خط ایپی بود. یکی از مهمترین دلایل آن نبود لوله در کشور و بحث تحریمهای ظالمانه بود؛ لوله بهموقع به پروژه نرسید. به همین دلیل با کارفرما بر سر طرحی به توافق رسیدیم به نام طرح تولید زودهنگام (early production) که از طریق آن، خط لوله دریا که تا شیرگاه ساحلی آمده بود به خط قدیم فاز ۱۶ در خشکی وصل میشد و خط دریایی جدید وارد سرویس میگردید.
مولایی بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ با انجام ایپی، توانستیم به تولید حداکثری گاز دست پیدا کنیم؛ یعنی ما به تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز در روز رسیدیم.
وی ادامه داد: در سال گذشته با پیگیریهای مدیر محترم پروژه، مشکلات مالی مدیریت و هزینههای لازم برای تأمین متریال فراهم شد و توانستیم لولهها را تهیه کنیم. اما تنها وجود متریال کافی نبود، کار ما جدید بود و کسی شناختی از این روند نداشت. به همین دلیل سختگیریها، بسیار بیشتر از موارد عادی بود. باید از منطقه ویژه اقتصادی، با ملاحظات گسترده نسبت به مناطق مسکونی و خطوط دیگر و تأسیسات مجاور مجوز اخذ میکردیم و این، کار را پیچیده میکرد.
میبایست پشتیبانی بهگونهای انجام وظیفه کند که خللی در روند اجرای پروژه ایجاد نشود
افشین روشنایی رئیس یارد عسلویه و بوشهر در گفتگو با روابط عمومی شرکت توضیح داد: لجستیک و پشتیبانی، تمامی امور اجرایی و عملیاتی است که همکاران تیم پروژه در صف نیاز دارند تا عملیات خود را انجام بدهند؛ از کوچکترین نیازمندیهایی که یک پروژه میتواند داشته باشد، از جمله بحث تغذیه یا ترنسفر پرسنل و تأمین بوک پروازی تا تأمین متریالهایی که باید یک واحد پشتیبانی و لجستیک آنها را هماهنگ و همسو با پروژه فراهم کند. هدف این است که پشتیبانی بهگونهای انجام وظیفه کند که کوچکترین خللی در روند اجرای پروژه ایجاد نشود.
روشنایی ادامه داد: یارد عسلویه در سنوات گذشته در دو حوزه فراساحل و خشکی انجام وظیفه میکرد. مجموعهای از اقدامات وجود دارد که باید در خشکی انجام گیرد؛ اقداماتی نیز در بخش فراساحل انجام میشود. موضوع باراندازی، ترنسفر و جابهجایی پرسنلی که قرار است به شناورها اضافه شوند یا از آنها پیاده شوند، از جمله مواردی است که دفتر لجستیک عسلویه و بوشهر باید آن را تأمین و پشتیبانی کند. از آن مهمتر، تأمین سوخت شناورهاست که از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. دفتر عسلویه موظف است تمامی امور مربوط به تدارک اداری، تأمین و انتقال سوخت مورد نیاز را بر عهده داشته باشد؛ سوختی که در بخش دریا توسط شناور عملیاتی مصرف میشود.
وی افزود: پروژههایی که در دست اجراست به صورت نسبی است، ما نیز به فراخور، نیروها را کم یا زیاد میکنیم و تجهیزات را با هماهنگی مدیر پروژه، وفق زمانبندی که برای ما تعریف میشود، در کمترین زمان ممکن این منابع چه از لحاظ تجهیزات یا منابع انسانی را به صورت نسبی تدارک ببینیم، تا بتوانیم وفق برنامه زمانبندی پروژه، پشتیبانی را به نحو احسن انجام دهیم.
























Monday, 15 December , 2025