رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: برای ساماندهی مراتع کشور قرار شد با دستور وزیر جهاد کشاورزی پروانه چرای دامداران و عشایر فعال باطل و دراختیار واجدان شرایط قرار بگیرد.

به گزارش وقایع نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، امروز شاهپور علایی مقدم در نشست خبری در پاسخ به این سؤال که نتیجه تشکیل کارگروه‌ تعیین تکلیف اختلافات عشایر و دامداران سایر استان‌ها در خصوص مراتع دماوند به کجا رسید گفت: یکماه پیش جلسه‌ای با وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد و قرار شد با محوریت سازمان جنگلها و نمایندگان عشایر موضوع پیگیری شود و اگر چنانچه هر نهاد و مؤسسه و یا دامداری دام نداشته باشد مراتع از آنها گرفته شده و پروانه چرای دامداران و عشایر غیرفعال باطل ‌شود.

از سال گذشته دامداران منطقه سمنان گلایه دارند زمانی که دام آنها برای چرا به منطقه دماوند گسیل می‌شود با اعتراض مردم و نهادهای نظامی که مراتع دراختیار آنها است مواجه می‌شوند و برای تعلیف دامهای خود با مشکلات زیادی مواجه هستند حال آنکه بسیاری از کسانی که پروانه چرا در استان دماوند دارند اصلا دامداری نمی‌کنند.

رئیس سازمان امور عشایر کشور اضافه کرد: ۴۳ هزار هکتار مرغوبترین مراتع در اطراف قله دماوند وجود دارد. حنکی هوا در وسط تابستان و ارقام مناسب گیاهی که در این منطقه روئیده باعث می‌شود تا امکان تعلیف دام وجود داشته باشد. دامها از سالیان دور به این منطقه می‌آیند و چرای دام را انجام می‌دهند. محل بحث این بود که عشایر می‌گفتند این مراتع باید به دامداران و عشایر داده شود.

وی گفت: وظیفه سازمان جنگلها است که ممیزی را در این مناطق انجام دهد و همه ساله این کار را اجرا می‌کند و البته برخی مناطق دراختیار ارگانها است و اجازه ورود دام به آنجا داده نمی‌شود.

وی افزود: مثلا بانک ملت در سالهای گذشته بخشی از این مراتع را به عنوان مطالبات خود برداشته است و دراختیار آنها است و در برخی جاها هم ارگانهای نظامی این مراتع تملک کرده‌اند. 

*یک گام دیگر تا خودکفایی گوشت/تولید عشایر ۱۰۰ هزار تن افزایش یافت

رئیس سازمان امور عشایر ایران در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس که سازمان بسیج عشایر معتقد است ظرفیت خودکفایی در گوشت قرمز بین جامعه عشایری وجود دارد آیا جنابعالی هم چنین دیدگاهی دارید؟ گفت: تولید گوشت قرمز در جامعه عشایری طی سالهای گذشته به ۲۰۰ هزار تن رسیده  و امکان افزایش تا ۱۰۰ هزار تن دیگر هم وجود دارد. 

وی افزود: این افزایش تولید از طریق دوقلوزایی با روش اصلاح تغذیه بدون فشار آوردن بر منابع صورت گرفته است. 

علایی مقدم گفت: تولیدات گوشت قرمز از ۱۶۳ هزار تن به ۲۰۰ هزار تن رسیده و در ادامه تلاش می‌کنیم با افزایش بهره‌وری ۱۰۰ هزار تن دیگر نیز به تولیدات گوشت قرمز بخش عشایر کشور اضافه کنیم. 

وی در پاسخ به اینکه اصلاحات تغذیه‌ای که در این بخش انجام دادید چه بوده است؟ گفت: مثلا ضریب تبدیل از ۱۲ به ۷ کیلوگرم کاهش دادیم یعنی اکنون دام با مصرف ۷ کیلوگرم کنستانتره یک کیلوگرم گوشت تولید می کند. از سوی دیگر از جدیدترین یافته‌های تحقیقاتی هم استفاده می‌کنیم.

کشور سالانه ۸۵۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کند و ۱۵۰ هزار تن واردات دارد در صورتی که تولید گوشت قرمز ۱۰۰ هزار تن دیگر افزایش یابد در حقیقت کشور به خودکفایی گوشت بسیار نزدیک خواهد شد. 

*طرح بهداشت دام عشایر در کشور اجرا می‌شود

پروانه چرای عشایر و دامداران غیرفعال باطل می‌شود

علایی مقدم با اشاره به تفاهم‌نامه با سازمان دامپزشکی کشور گفت: کارگروه فنی تشکیل شده که با تربیت ۲۳ هزار بهداشتیار و آموزش دیده ترویج بهداشت دام توسط آنها در بین جامعه عشایر اجرا می‌شود. 

وی ابراز امیدواری کرد که نقش این بهداشتیاران در کاهش بیماری و تلفات بسیار زیاد خواهد بود. 

*اختصاص ۲۵۰۰ میلیارد تومان به خودکفایی در گوشت قرمز

رئیس سازمان امور عشایر ایران به برخی اقدامات و طرح‌ها که در دهه فجر معرفی می‌شود اشاره کرد و گفت: ۲۸۸ پروژه آبرسانی با ۱۳۵ میلیارد تومان در ایام دهه فجر در کشور به بهره‌برداری می‌رسد. 

وی افزود: اعتبارات تأمین آب سالم و پایدار با اذن رهبری و با تصویب مجلس در سال ۹۸ به میزان ۲۵۴ میلیارد تومان و در سال ۹۹ به میزان ۱۳۵ میلیارد تومان اختصاص یافت که شاخص برخورداری از آب سالم در جامعه عشایر از ۴۳ به ۶۳ درصد رسید. 

وی گفت: براساس برنامه ششم توسعه سالانه ۵ درصد شاخص برخورداری جامعه عشایر باید افزایش یابد.

وی افزود: در دهه فجر ۱۳ هزار و ۵۰۰ پنل خورشیدی هم با اعتبار ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان با همکاری وزارت نیرو در بین جامعه عشایر توزیع می‌شود.

به گفته علایی مقدم برای ارتقای شاخص بهداشت ۴۰۰ خانه بهداشت در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین یک و نیم میلیون نفر از روستائیان عشایر از بیمه رایگان برخوردار خواهند شد که سهم جامعه عشایر ۱۰۰ هزار نفر است. 

وی با بیان اینکه ۲۵۰۰ میلیارد تومان به خودکفایی گوشت قرمز اختصاص یافته است، گفت: تولید سالانه گوشت به ۲۰۰ هزار تن افزایش یافته است و ظرفیت افزایش ۱۰۰ هزار تن دیگر هم وجود دارد.