جهانگیر پورهنگ، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، با حضور در یارد خرمشهر از مراحل ساخت جکت پروژه توسعه میدان گازی «فرزاد B» بازدید کرد و در نشست مشترک با مجریان طرح، بر تسریع عملیات ساخت و بارگیری این سازه دریایی تأکید نمود.

عملیات پایانی ساخت و بارگیری جکت پروژه توسعه ميدان گازي «فرزاد ب» بررسی شد

به گزارش وقایع نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران جهانگیر پورهنگ، مدیر عامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، در سفر به یارد خرمشهر از مراحل ساخت جکت و مخازن پروژه توسعه ميدان گازي «فرزاد ب» بازدید کرد.

در طی این سفر، جلسه پیگیری عملیات پایانی ساخت جکت پروژه توسعه ميدان گازي «فرزاد ب»، با حضور مجريان طرح شركت نفت و گاز پارس و پتروپارس، نمایندگان شرکت آزمون پارس، مدیر پروژه و مدیر ساخت روز چهارشنبه مورخ ۲۶ آذر ماه در محل یارد خرمشهر برگزار شد.

مدیرعامل شرکت پس از این جلسه در سخنانی تأکید کرد: با توجه به اهمیت افزایش ظرفیت تولید گاز جهت کمک به رفع ناترازی انرژی در کشور و همچنین تأکید وزارت نفت در اولویت‌بخشی به طرح‌های توسعه میادین مشترک گازی، طرح توسعه ميدان گازي «فرزاد ب» نیز در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای قرار دارد و امروز با تلاش متخصصان داخلی گام مهمی در روند عملیات اجرایی آن برداشته شد.

دکتر پورهنگ بیان داشت: کلیه مشکلات، موانع و نکاتی که باعث می‌شد این طرح با تأخیر انجام شود ابتدا با پیمانکار و تیم پروژه به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفت و لذا راهکار مناسب برای حل مسائل انتخاب شد.

 

ساخت و عملیات بارگیری جکت «فرزاد ب» تا اواخر ماه آینده انجام می‌شود

مدیر عامل درخصوص تسریع در عملیات ساخت و بارگیری جکت «فرزاد ب» افزود: در جلسه با کارفرما به صورت جامع کلیه نیازمندی‌ها، پیش نیازهای عملیات بارگیری جکت و نیازهای اتمام ساخت جکت مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد تا اواخر ماه آینده ساخت جکت به اتمام برسد، عملیات بارگیری جکت «فرزاد ب» انجام شود و در ادامه مراحل مهاربندی و انتقال به دریا، جهت نصب در موقعیت پیش بینی شده، صورت گیرد.

وی ادامه داد: همچنین شیفت کاری ۱۲ ساعته، استفاده از سوله‌های یارد ۱ و ۳ برای کار در بارندگی، تهیه و تأمین امکانات روشنایی جهت کار در شیفت شب، اصلاح نقشه‌ها با توجه به تغییر شناور نصاب Lead section Pile ها، انجام مخازن شناوری بارج ابوذر ۱۱۰ و اخذ گواهینامه، پیگیری انجام بیمه تمام خطر بابت بارگیری و نصب جکت، ارائه برنامه زمانبندی دقیق تا عملیات بارگیری با در نظر گرفتن محدودیت‌های محیطی و هواشناسی برخی از تصمیمات این جلسه بود.

 

هدف نهایی توسعه میدان گازی «فرزاد ب»، تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز خشک است

دکتر پورهنگ در پایان اظهار داشت: پروژه ساخت عرشه و متعلقات «فرزاد ب» به عنوان یکی از مهمترین طرح‌ها به شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران واگذار شد که ساخت، نصب و راه اندازی به‌موقع این سکو نقش بسزایی در بهره‌برداری هرچه بهتر از این میدان مشترک ایفا می‌کند.

مصمم هستیم تمامی تلاش خود را در راستای تکمیل نمودن هرچه سریعتر پروژه انجام داده تا با اتمام عملیات اجرایی آن، جکت در محل خود استقرار پیدا کند و این مهم با موفقیت به سرانجام برسد.

یادآور می‌شود میدان گازی «فرزاد ب» داراي دو بخش اصلي الف و ب واقع در مجاورت جزيره فارسي مي‌باشد. ميدان فرزاد الف در فاصله تقريبي۱۰۰ کیلومتری بوشهر واقع شده و میدان «فرزاد ب» نيز حدوداً در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی ميدان فرزاد الف قرار گرفته است.

هدف نهایی توسعه میدان گازی «فرزاد ب»، تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز خشک می‌باشد. ساختار پيچيده زمين‌شناسي منطقه، ميزان سولفور بالاي گاز مخزن (۳۶۰۰۰ PPM)، دما و فشار بالاي مخزن (دما ۱۳۰ درجه سانتيگراد و فشار ۹۰۰۰ PSI)؛ مخاطرات حفاري و بهره برداري بسياري داشته و اين ميادين را به پرچالش‌ترين ميادين گازي دريايي ايران تبديل کرده است.