گفت‌وگو رمز موفقیت متخصصان آموزش زبان سازمانی؛ در جایی که کلمه، قدرت ساختن و فروپاشیدن دارد برای مدرسان متخصص سازمانی ضرورت دارد در آموزش بزرگسالان به اهمیت قدرت کلام خود توجه شایسته‌ای داشته باشند.

گفت‌وگو رمز موفقیت متخصصان آموزش زبان سازمانی؛ در جایی که کلمه، قدرت ساختن و فروپاشیدن دارد برای مدرسان متخصص سازمانی ضرورت دارد در آموزش بزرگسالان به اهمیت قدرت کلام خود توجه شایسته‌ای داشته باشند.

به گزارش وقایع نیوز، به نقل از صنعت‌صنف، غلامرضا حاجی حسین‌نژاد، استاد برجسته دانشگاه خوارزمی در مراسم رونمایی از «سکوی جامع آموزشی زبان وارش» که روز جمعه ۱۰ مرداد ۱۴۰۴ توسط مؤسسه باران در ایستگاه نوآوری دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، پیامی روشن به جمع مدرسان، طراحان آموزشی و مربیان آموزش زبان سازمانی ارائه کرد.

او در این‌باره اظهار داشت: سخن گفتن یک مهارت است که با ظرافت‌هایی که در بر می‌گیرد نه قابل برون‌سپاری و نه قابل جایگزینی با فناوری‌های هوشمند است.

حاجی حسین‌نژاد در ادامه افزود: کلام فاصله می‌سازد، همان‌گونه که می‌تواند فاصله را از میان بردارد. بنابراین در جایی که کلمه، قدرت ساختن و فروپاشیدن دارد برای مدرسان متخصص سازمانی ضرورت دارد در آموزش بزرگسالان به اهمیت قدرت کلام خود توجه شایسته‌ای داشته باشند.

وی آرامش را سرمایه پنهان در دنیای آموزش بزرگسالان نامید و اضافه کرد: بزرگترین سرمایه یک مدرس در نقش رهبری محیط یادگیری، آرامش است چرا که آرامش رفتار را تنظیم می‌کند هم برای مدرس و هم برای فراگیر. بنابراین در دنیای یادگیری بزرگسالان به ویژه آموزش به مدیران سازمان‌ها، آرامش یک شایستگی کلیدی تلقی می‌شود.

این استاد ارتباطات در صحبت‌های خود تاکید کرد که انتقال محتوای آموزشی کافی نیست و نحوه انتقال محتوای آموزش در ایجاد فضای امن و اثربخش یادگیری نقشی تعیین‌کننده دارد.

به گفته وی، سخن گفتن، اندیشیدن و سکوت کردن ابزاری هستند که در هدایتگری مسیر آموزشی فراگیران نقشی راهبردی ایفا می‌کنند.

حاجی حسین‌نژاد با اشاره به چندین نمونه عملی، مدرسان را دعوت به بازاندیشی درباره اهمیت مهارت سخن‌گفتن در فرآیند آموزش در فضای آموزش‌های مجازی و هوشمند کرد و گفت: اگرچه حوزه فناوری توانسته است تغییراتی در قالب ارتباطی شما و فراگیران ایجاد کند، هنر اندیشیدن به آنچه به ذهن متبادر می‌شود پیش از آن‌که بر زبان جاری شود حکم کیمیا برای یک متخصص تدریس حرفه‌ای دارد.

این استاد دانشگاه در ادامه تاکید کرد: چه تلخ است آدمی حرفی برای گفتن داشته باشد، اما نتواند آن را بیان کند چه در زبان مادری و چه در زبان خارجی. این دقیقا همان مشکلی است که سکوی وارش تلاش کرده است حل کند ولی شما به عنوان سکانداران و هدایتگران این مسیر ضروریست که درک روشنی از این موضوع داشته باشید و به فراگیران خود که مدیرانی پرمشغله هستند کمک کنید تا بتوانند اندیشه‌های پیچیده خود را با بیانی روشن و اثرگذار به زبان بیاورند. یقینا این امر در زبان خارجی دشواری و پیچیدگی‌های بیشتری نسبت به زبان مادری دارد.

او همچنین یادآور شد: آنچه در این رویداد فناورانه به چشم می‌خورد این بود که اگرچه این رویداد با محوریت فناوری و ابزارهای نوین آموزشی برگزار شده اما هیچ‌گاه از هدف بنیادی تقویت ارتباط انسانی بین مربی و فراگیر فاصله نگرفته است. «سکوی هوشمند آموزشی وارش» که توانسته شرایط مساعد برای یادگیری زبان با به کار‌گیری فناوری و طراحی مدرن فراهم سازد، اما هدفش ساده و روشن است و آن هم کمک به مدیران پرمشغله برای بهتر سخن گفتن.

حاجی حسین‌نژاد در ادامه از مدرسان خواست تا همانگونه که در چارچوب آموزشی KLS موسسه باران تاکید شده است از آموزش صرف زبان فاصله بگیرند و به آموزش «توان اقناع» توجه کنند. به بیان دیگر در فضای یادگیری اثربخش به ویژه بازخورد به پیشرفت زبان‌آموزان بزرگسال به خاطر داشته باشند چه هدفی را دنبال می‌کنند.

وی در این باره تصریح کرد: محکوم کردن آسان است پس بیایید یاد بگیریم چطور قانع کنیم.

به گفته حاجی حسین‌نژاد، برای مدرسانی که در حوزه آموزش مدیران ارشد فعالیت دارند، این یادآوری مهمی بود که فراگیران آن‌ها تنها به دنبال محتوا نیستند بلکه آن‌ها به دنبال معنا، تجربه و ارتباط‌اند.

این استاد برجسته دانشگاه سپس عناوین چند کتاب را برای مطالعه عمیق و حرفه‌ای مدرسان پیشنهاد و تاکید کرد این کتاب‌ها منابع مطالعاتی برای درک لازم در طراحی یادگیری بزرگسالانند. بزرگسالانی که در سازمان‌های پیچیده فعالیت می‌کنند و تصمیم می‌گیرند نیاز دارند چرایی یادگیری را بدانند،‌ در مسیر آموزشی خود احساس مالکیت داشته باشند، مسیر آموزشی را یکتا و مخصوص خود بدانند، پاسخ نیازهای آموزشی خود را در لحظه دریافت کنند و با انگیزه درونی خود مسیر آموزشی را طی کنند. این چکیده‌ای است از علم یادگیری بزرگسالان یا همان آندراگوژی که از اصول بنیادی KLS در به‌کارگیری فناوری‌های نوین آموزشی تلقی می‌شود.

غلامرضا حاجی حسین‌نژاد در پایان گفت در عصر هوشمند ماشینی همچنان وضوح کلام قدرت می‌آفریند. آرامش سرمایه است و کلام اگر درست انتخاب شود هنوز هم مؤثرترین ابزار رهبری در محیط آموزشی است. سخن گفتن یک مهارت است. آن را جدی بگیریم.