به گزارش پایگاه خبری وقایعنیوز به نقل از اکوپرشین: قبل از آن در دوره ایران و روم هر دوکشور در مسیر کاروانهای تجاری یعنی جاده ابریشم قرار داشتند و پیله ورانی با هم کالا با هم مبادله میکردند و هم اجناس محلی را با کالای تجاری مبادله مینمودند (تجارتی که هنوز هم مرسوم است که وقتی مشکل پولی، ارزی ، بانکی و یا موانع پرداخت پولی وجود داشته باشد تجارت به صورت کالا به کالا صورت میگیرد .
اقتصاد اردوغان اقتصاد تجملگرایی است نه رفاهگرایی، تجارت در دوره امپراطوری عثمانی چهارچوب شریعت حرکت میکرد تقریبا شبیه اقتصاد بازار ایران در آن دوره بود و مشابهات بازرگانی زیادی با هم داشتند و اقتصاد بازار مبتنی بر سنت و عرف متاثر بودند با این تفاوت که ترکیه به سبب نزدیکی به اروپا یا هم مرزی با آن از اقتصاد بازار اروپا نیز متاثر بود.
به گزارش پایگاه خبری وقایعنیوز به نقل از اکوپرشین: قبل از آن در دوره ایران و روم هر دوکشور در مسیر کاروانهای تجاری یعنی جاده ابریشم قرار داشتند و پیله ورانی با هم کالا با هم مبادله میکردند و هم اجناس محلی را با کالای تجاری مبادله مینمودند (تجارتی که هنوز هم مرسوم است که وقتی مشکل پولی، ارزی ، بانکی و یا موانع پرداخت پولی وجود داشته باشد تجارت به صورت کالا به کالا صورت میگیرد .
اقتصاد ترکیه و ایران از طرفی به موفولوژی یا چهره زمین و مناطق جغرافیایی بستگی دارد و از طرفی به دوری و نزدیکی به دریا و یا جلگهها و دشتها و کوهها که بسیار با هم شباهت دارند.
دکتر سید جلال ابراهیمی مدیر مرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه گفت:
* من نمیدانم چرا ترکیه زده شده ایم ، قبلا غرب زده حالا ترکیه زده
* ما داریم ترکیه را خیلی بزرگ میکنیم کشوری که با تورم شدید مواجه است
* امان از دست تبلیغات بزک کرده سریالهای ترک
* از ترکیه فقط باید به صادرات اندیشید
*ترکیه حتی یکسال فشار تحریم که بر ما وارد شده نمیتواند تحمل کند
* اقتصاد دوره اردوغان اقتصاد تجملگرایی است نه رفاهگرایی
* تشکیل اتحادیههای صادراتی استانها و کلان شهرها باید در اولویت باشد
* صادرات زعفران ایرانی ، پسته ایرانی با بسته بندی و برند ترک
* حال ترکیه در یک ماه اخیر خوب نیست
* ۷۵ درصد مواد اولیه تولیدات صادراتی ترکیه از خارج وارد میشود
تراکم و تمرکز جماعات در هر دو کشور یا در کنار دریاها و رودها و یا در جلگههای پای کوهها است.
دیدگاه و روش اقتصاد ترکیه در ۱۹ سال حکومت AKP (آک پارتی) با حزب عدالت و توسعه، ورود به بازار مشترک اروپا و گسترش صادرات به حوزه کشورهای اروپایی همزمان با کشورهای همسایه است .
اقتصاد ترکیه به صدور ماشین آلات و قطعات و مواد شیمیایی و توریسم گره خورده است ترکیه سعی در حفظ بازار مشترک اروپا و ایجاد بازار در آفریقا و آمریکای لاتین و جنوب شرق آسیا است و صادرات به خصوص پوشاک ( از همه نوع) و همچنین صادرات مواد غذایی و شیمیایی برای ترکیه اهمیت خاصی دارد.
از زمانی که اردوغان روی کار آمد سیاست وارد اقتصاد ترکیه شد درست است که سیاست باید راه گشای مسیر اقتصادی باشد و تمامی دولتها از دیپلماسی برای رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی بهره میگیرند ولی حزب AKP سیاست را وارد اقتصاد کرد و با تفکر اردوغان در مجلس یک دست حزب حاکم بیشترین مصوبهها و خواستهها دکترین و برنامههای حزب حاکم است مثلا ساخت فرودگاهی در کوتاهیه که قرار بود یک میلیون و ششصد هزار نفر مسافر داشته باشد و مقرر بود که اگر کمتر از این تعداد مسافر داشت نفری یک دلار خسارت به پیمان کار داده شود که امسال ۶۰۰ هزار مسافر داشت، یا کشیدن دیوار مرزی در مرز ایران و ترکیه و مرزهای بین سوریه و ترکیه که دیوار مرزی سوریه و ترکیه ۸۰۰ کیلومتر است واینها خواستههای حرب حاکم است که هزینههای آن بر مردم ترک تحمیل میشود و نتایج آن بحرانهای اقتصادی و ارزی است.
هم اکنون کارخانجات ترکیه مواد اولیه ندارند و افزایش قیمت دلار و یا پایین آمدن ارزش لیر که کارخانجات کوچک را مجبور به توقف تولید کرده است. ترکیه هم اکنون بالاتر از ۶۰۰ میلیارد دلار به بانک جهانی بدهی دارد.
صادرات به اروپا با یورو صورت میگیرد و پرداخت به بانک جهانی با دلار
رقم توریست بعد از کرونا به نصف رسید و هتلها در بعضی مناطق با ۱/۳ گنجایش کار میکنند و این روسیه بود که در صنعت توریسم بداد ترکیه رسید.
من نمیدانم چرا ترکیه زده شدهایم به خصوص در طبقات متوسط و کم درآمد جامعه قبلا غرب زده حالا باید بگوییم ترکیه زده .
ما داریم ترکیه را خیلی بزرگ میکنیم ۲۶۰۰ کمی بیشتر رقم خرید خانه توسط ایرانیان در ترکیه با میانگین ۳۰۰ هزار دلار هر واحد رقم سرسام آوری است.
برای اخذ اقامت ۲۰۰ هزار دلار برای وطن داش ( هم وطنی یا سیتیزن )۵۰۰ هزار دلار باید در ترکیه هزینه کنند یا در بانک سپرده کنند یا اموال غیرمنقول بخرند.
بهره بانکی پول خوابیده را حساب کنید با هزینههای حضور در ترکیه یعنی هزینه زندگی روزمره و هزینههای خدماتی که نصیب ترکیه میشود .
در روزنامههای ترکیه میخوانیم که ایرانیان در خرید ملک ( اموال غیر منقول) در ترکیه اول شدند قبل از آن عراق اول و آلمان دوم و ایران سوم بود حالا ما اول شدیم آنهم نه سرمایه گذاری در یک تولید بلکه سرمایهگذاری در خرید خانه که تا ۵ سال نمیتوانیم بفروشیم و اگر در این بخواهم بفروشیم باید به لیر و به یک فرد ترک فروخته شود (البته بعد از اتمام دوره سپرده گزاری میتوانیم به هرکس بفروشیم یعنی ۵ سال پول خوابیده).
من به عنوان یک کارشناس ترکیه و مدیر مرکز مطالعات ایران و ترکیه میگویم: در ترکیه بنزین هفت تا هشت برابر (بر حسب شهرها قیمت متفاوت است)، گازوئیل ۷ گویند مرغ آنجا رود که دانه بود در ترکیه نه دانه است نه لانه حداقل هزینه ماهانه بدون اجاره بها ۴ الی ۵ هزار لیر آنهم در حد طبقات متوسط رو به پایین جامعه.
امان از دست این تبلیغات بزک کرده سریالهای ترکیه ( البته بگذریم از زیباییهای طبیعی و آثار تاریخی که ما خود از آنها بیشتر هم داریم فقط هتل کم داریم) وامان از این تحریم ظالمانه که ترکیه نمیتوانست و نمیتواند حتی یکسال آن را تحمل کند چون بسیاری از بانکها با سرمایه خارجی کار میکنند به جز ۱۰ الی ۱۲ بانک مثل خالق بانک، عثمانلی بانکاسی ، ایش بانکاسی ، زراعت بانک و بانک اوقاف (واقف بانک) و یکی دوبانک دیگر.
میگویند ترکیه در صادرات ارزش افزوده دارد ولی من میگویم برای ما ندارد در بسیاری از مواقع ترکیه در صادراتش ارزش افزوده نداره از ایران یا کشورهای دیگر کالا و اجناس تولیدی را میخرد و بستهبندی استفاده می کند و شکل عوض میکند، صادر میکند از نیروی گاز ما، برق ما، آب و کارگر ارزان ما، ترکها کالاهای خریداری شده از ما و یا دیگران را بعد از بستهبندی در لیست صادرات کشاورزی خود قرار دهد مثل زعفران، پسته، که مال ایران هست خرما را یا از عراق میخرد یا از ایران، خشکبار، هندونه و کیوی از یعنی ترکیه فقط به صادرات میاندیشه به هر نحو ممکن و میخواهد آمار صادرات را در اتحادیه اروپا بالا ببرد تبلیغات رسانهای برای گرفتن چهره جهانی و جذب سرمایه خارجی در ترکیه بسیار مهم است.
در شبکههای تجاری ترکیه هر جا کلیک کنید انجمنهای صادراتی در هر استان و در هر شهر به تعداد وجود دارد ما باید انجمنها ،گروههای صادراتی ایجاد کنیم و داشتههای استانی و منطقه ای خود را در سایتها دو زبانه نشان دهیم .
من میگویم در ترکیه اگر خانه می خرید اگر شرکت میزنید از آن پایگاه پرتاب برای صادرات کالای ایرانی ایجاد کنید و به امید اینکه میتوانید در داخل ترکیه چیزی بفروشید نباشید چون آنها برندساز شدهاند مگر اینکه کالای شما جنسی باشد که در ترکیه تولید نشده است یا اگر هست خیلی کم است آنها هرچقد تولیداتشان را بیشتر بکنند تعرفه گمرکی را هم بالا میبرند.
ترکیه بهترین جا برای ارتباط با کشورهای دیگر و حوزه دریای مدیترانه است ارتباط با آفریقا و کشورهای جنوب دریای مدیترانه است کشورهای آنجا بازار بزرگی برای مصرف هستند ترکیه همه نیرویش را برای ورود به بازارهای بکر آفریقا گذاشته و همه روز درهای تجاری را در آفریقا می کوبد تا باز کنند.
اگر میخواهید در ترکیه شرکت ثبت کنید هدفتان صادرات به کشورهای بیرون مرز ترکیه، اروپا، حوزه دریای مدیترانه، آفریقا باید باشد و قبلا هم در ایران حریف شناسی، بازارشناسی کرده و مخاطب و طرف تجاری را پیدا کنید و بعد اقدام نمایید.
در مورد اقتصاد اجتماعی که در دوره حکومت آک پارتی بوجود آمد تجملگرایی خیلی شدید یعنی ترکیه از برون زیباسازی شد، سریالهایی با خانههای مجلل ساخته میشود.
رفاهگرایی اشکال ندارد مرفه زندگی کردن با مجلل زندگی کردن فرق دارد.
به طورکلی ترکیه امروز در یک ماه اخیر حال خوشی نداره سقوط دولتها با تجملگرایی آغاز میشود کتاب سحر حکومت و افسانه دولت رو بخوانید ببینید دولتها چطور سقوط میکنند تجمل گرایی رفته رفته به افراط در عیش تبدیل میشوند و سقوط به دنبال آن ترکیه و دولت اردوغان امروز با مسائل زیر روبه رو است :
۱- اپوزیسیون فتح الله گولن (نوریها) که بازار ترکیه را پشت سر خود دارند و روشن فکرهای مذهبی
۲-مسائل مناطق کرد نشین در شرق ترکیه، حکاری ، شرناک ، مرک و دیاربکر
۳- درگیری با PYD و PKK در شرق عراق و مرز سوریه
۴-اختلاف نظر با روسیه در مورد اوکراین
۵-فشار با پوتین در موضوع در عقب کشی نیروی ترک از مرز سوریه
همه این مسائل و تورم شدید و افت ارزش پول ملی که به سیاست اقتصادی را تبدیل کرده به اقتصاد سیاسی
- منبع خبر : https://ecopersian.ir
Thursday, 28 November , 2024