به گزارش وقایع نیوز به نقل از شهرمردم، از گذر قائم از رحمت، تا باز شدن گره بزرگراه شهید استوار از زیرگذر مولوی، به گزارش جلالالدین عرفانی خبرنگار شهر مردم، چهلوهشتمین جهش عمرانی شهرداری شیراز در حالی پایان هفته گذشته برگزار شد که در این مراسم چند پروژه بزرگ شهرداری شیراز از جمله پل قائم-رحمت-احمدی جنوبی، زیرگذر مولوی در بزرگراه شهید استوار و ساختمان منطقه ویژه باغات قصردشت با حضور جمعی از مسئولین به بهرهبرداری رسید و این نشان از آن داشت که بهرغم جنگ ۱۲ روزه و مشکلات آن اما چرخ اجرای پروژههای عمرانی شهرداری شیراز هیچگاه از حرکت نایستاده است تا در گام چهلوهشتم جهش عمرانی شاهد افتتاح چنین پروژههایی باشیم.
نماینده ولیفقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در آیین افتتاح تقاطع غیر همسطح شهیدان «جعفر و حسن سرانجام» با اشاره به نقش تأثیرگذار این تقاطع در دسترسی راحتتر به حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) از رینگ کمربندی جنوبی شیراز گفت: اهمیت این مسیر در تسهیل دسترسی مردم به حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) بسیار زیاد است و امیدواریم هر چه سریعتر طرحهای مکمل در حوزه حملونقل، پارکینگ و زیباسازی این محور نیز انجام شود.
آیتالله لطفالله دژکام با تقدیر از تلاشهای مجموعه مدیریت شهری شیراز، تصریح کرد: اجرای این مسیر برای مردم شهر، زائرین و نمازگزاران جمعه اهمیت ویژهای دارد چرا که بسیاری برای حضور در نماز جمعه و نیز حضور در حرم مطهر با مشکل رفتوآمد روبرو هستند که اجرای این پل روگذر و پروژههایی از این دست در مسیر دسترسی حرم میتواند موجب کاهش این مشکلات شود و صد البته در کنار آن زائرین حرم نیز با مشکلات کمتری برای رسیدن به حرم مواجه هستند.
امام جمعه شیراز گذری هم به مشکل کمبود پارکینگ در مسیرهای منتهی به حرم زد و گفت: با توجه به این مشکل احداث پارکینگ مناسب و طراحی پایانه در حوالی خیابان شهید فعال ضروری به نظر میرسد و توقع ما تنها به افتتاح این پروژه محدود نمیشود.
وی تصریح کرد: مردم برای رسیدن به حرم مطهر نیازمندند در کنار چنین پروژههایی که قطعاً تأثیرگذار است، وسایل حملونقل عمومی ارزان، سریع و امن نیز در این مسیر تأمین و در اختیارقرار گیرد تا دسترسی به حرم نیز تسهیل شود.
وی افزود: یکی دیگر از پروژههایی که باید با جدیت دنبال شود طرح احداث زیرگذر خیابان زند و اتوبوسبر ویژه حرم در حال پیگیری است و باید با جدیت بیشتری دنبال شود.
امامجمعه شیراز با تأکید بر نقش نمادهای شهری در ارتقای معنویت و هویت مذهبی شهر گفت: از بالای همین پل، گنبد حرم مطهر دیده میشود اما جلوهای ویژه ندارد، به همین دلیل طراحی نمادی برجسته و درخور شأن حرم، بهویژه در میدان شهید فهمیده و ابتدای خیابان حضرتی، باید در اولویت زیباسازی شهر قرار گیرد تا زائر از همان ابتدا احساس حضور در جوار بارگاه نورانی حضرت شاهچراغ (ع) را داشته باشد.
وی ادامه داد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اعطای عنوان سومین حرم اهلبیت (ع) در ایران اسلامی به شیراز، جا دارد مجموعه شهرداری شیراز با همافزایی بینبخشی نسبت به زیباسازی، تسهیل ترافیک و ارتقا کمی و کیفی حملونقل عمومی در این مسیر معنوی اقدام کنند.
آیتا… دژکام ادامه داد: امیدواریم با تداوم تلاشها، مسیرهای منتهی به حرم مطهر، بهویژه از جنوب و جنوبغرب شهر، بهطور کامل ساماندهی شود.
* برخی ملاحظات و هماهنگیها با دستگاههای نظارتی روند اجرای طرحها را کند کرده است
شهردار شیراز نیز در مراسم افتتاح این پروژه با اشاره به گذر از جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و اینکه بهرغم مشکلات ناشی از جنگ هیچکدام از پروژههای شهرداری تعطیل نشده است با گرامیداشت شهدای جنگ ۱۲ روزه گفت: در همین راستا چند پروژه مهم از جمله زیرگذر و دوربرگردان واقع در شرقیترین نقطه منطقه هفت نیز به بهرهبرداری رسید که تکمیل رینگهای ترافیکی جدید شاهد تحولی بزرگ در دسترسی جنوب و شرق شهر به مرکز شیراز خواهیم بود.
محمد حسن اسدی ادامه داد: ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای پروژه تقاطع غیر همسطح شهیدان سرانجام ادامه داد: این طرح بهطور کامل توسط سازمان عمران و بازآفرینی شهری و با تلاش شبانهروزی مجموعهای از مهندسان، تکنسینها و کارگران اجرا و حاصل تلاش بیوقفه حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز است.
وی با تقدیر از نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز بهدلیل حمایتهای وی ادامه داد: این قول را میدهم تا همه نکات و دستورات مطرحشده از سوی امام جمعه شیراز بهصورت کامل اجرایی شود.
وی با ابراز امیدواری از آینده عمرانی شهر گفت: اگر روند فعلی ادامه یابد، شهرداری شیراز قادر است از امروز تا پایان سال، هر روز یک پروژه عمرانی افتتاح کند.
اسدی گفت: این موفقیتها نتیجه تلاشهای بیوقفه مدیران، معاونان، مناطق شهرداری و حمایتهای شورای شهر است. شعار ما پیشتر این بود که شیراز ۱۴۰۴ متفاوتتر از همیشه است اما این حتی قبل از آغاز سال شد و پایان امسال قطعاً وضعیت خیلی متفاوتتر خواهد بود.
شهردار شیراز ادامه داد: مردم باید تغییر را در عمل ببینند، نه در شعار؛ شهرداری شیراز ثابت کرده است که با وجود همه سختیها، متوقف نشده و به مسیر خدمت ادامه میدهد.
* زیرگذر مولوی نقش مؤثری در اتصال محور شرقی و غربی شیراز دارد
شهردار شیراز همچنین در آیین بهرهبرداری زیرگذر مولوی در بزرگراه شهید استوار نیز گفت: این پروژه یکی از مهمترین اقدامات مؤثر در اتصال شرق و غرب شهر و پاسخی به نیازهای ترافیکی مناطق جنوبی بود.
وی با قدردانی از اصحاب رسانه و مسئولان شهری در همراهی با شهرداری شیراز گفت: بسیار خوشحالیم که پس از هفتههایی سخت و پرتنش، فرصتی فراهم شد تا بار دیگر در کنار شما شاهد بهرهبرداری از یکی دیگر از پروژههای مهم شهری باشیم.
اسدی افزود: پروژه کنارگذر استوار به طور کامل توسط سازمان عمران شهرداری شیراز از مرحله طراحی تا اجرا انجام شده و در اختیار شهروندان قرار گرفته است. این مسیر یکی از نقاط کلیدی در شرق شهر است و نقش مؤثری در اتصال محور شرقی و غربی شیراز ایفا میکند.
وی ادامه داد: در یک سال اخیر چندین پروژه در همین محدوده شهری به بهرهبرداری رسیده که نشاندهنده توجه مدیریت شهری به توسعه متوازن و عدالت عمرانی است.
شهردار شیراز گفت: امروز همه شهروندان شیرازی بدون هیچگونه تمایزی در اولویت ارائه خدمات قرار دارند، ما شهروند درجه یک و برتر نداریم، هیچ منطقهای و هیچ درجهبندی برای ارائه خدمات وجود ندارد و نگاه ما به همه شهروندان برابر و بدون درجهبندی است.
شهردار شیراز همچنین با تشریح نقش این زیرگذر در بهبود ساختار ترافیکی و حملونقل شهری در این منطقه گفت: این پروژه بخشی از کمربندی و دورگرد شهری را تشکیل میدهد و در ادامه آن شاهد اجرای یک پل روگذر، یک تقاطع غیرهمسطح و دیگر طرحهای زیرساختی خواهیم بود که در دستور کار قرار دارند.
*عملکرد مثبت مدیریت شهری در جریان جنگ ۱۲ روزه اخیر
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز هم در مراسم افتتاح ساختمان منطقه ویژه باغات گفت: همه مدیران شهری در ایام دفاع مقدس ۱۲ روزه پایکار بودند و شهرداری نهتنها از امکانات خود بهخوبی محافظت کرد، بلکه بهصورت جدی به وظایفش در تأمین امنیت، پشتیبانی و حفظ آرامش شهروندان عمل کرد و عملکرد شهرداری در این ایام شایسته نمره ممتاز است.
سید ابراهیم حسینی، با اشاره به عملکرد مثبت مدیریت شهری در جریان جنگ ۱۲ روزه اخیر، با تقدیر از زحمات شهردار، معاونان و کارکنان شهرداری شیراز تصریح کرد: شهرداری در این ایام دشوار، آبروی شهر را خرید.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، با اشاره به آمادگی و حضور میدانی مجموعه شهرداری در روزهای نخست جنگ، اظهار داشت: از همان ساعات اولیه، تیم مدیریت شهری با مسئولیتپذیری و درایت، امور شهر را در دست گرفت و با تشکیل جلسات اضطراری، هماهنگی لازم برای مدیریت بحران را ایجاد کرد.
*باید بهتر از گذشته به مردم خدمت کنیم
نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در مراسم افتتاح تقاطع غیر همسطح شهیدان سرانجام با اشاره به جنگ۱۲ روزه گفت: دفاع نیاز به مجوز شرعی ندارد، چرا که همیشه مقدس است و امروز افتتاح پروژهها نشان میدهد ایران زنده است و برای مقابله با هر تهاجمی مهیاست.
محمدتقی تذروی با گرامیداشت یاد شهدا جنگ های تحمیلی و تبیین نقش مقاومت مردم و خدمترسانی در شرایط بحرانی اظهار داشت: مقاومت مردم ایران با هدایت مقام معظم رهبری نمادی از قدرت نظام است،پیام روشن این ایستادگی به ما این است که باید بهتر از گذشته به مردم خدمت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه افتتاح این پروژهها نماد زندهبودن شهر است، با اشاره به ادامه فعالیتهای عمرانی در شیراز گفت: افتتاح این پروژهها در شرایط بحرانی نشاندهنده صلابت و توان ایران اسلامی است. شهر زنده است و ما به کار خود ادامه میدهیم.
تذروی با اشاره به تسهیل دسترسی زائران به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با اجرای این تقاطع اضافه کرد:با اجرای این پروژه و نیز اجرای تقاطع قائم به کمربندی که البته روند اجرای آن متوقف شده مدت زمان سفر مسافرانی که از سمت کمربندی میخواهند به شاهزاده قاسم بروند کاهش زیادی خواهد یافت.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با تقدیر از تلاشهای مجموعه شهرداری و شورا گفت: همه پروژهها با برنامهریزی دقیق و برای کاهش ترافیک و بهبود خدمات شهری اجرا شدهاندو از شهروندان شیرازی هم سپاسگزاریم که در این مسیر ما را همراهی میکنند.
* ناحیه ویژه باغات با ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار وار خانه جدید شد
معاون عمرانی شهرداری شیراز هم در حاشیه افتتاح زیرگذر مولوی در گفتگو با خبرنگار «شهرمردم» گفت: این طرح با هدف ارتقای ایمنی، کاهش تصادفات و بهبود جریان ترافیک در یکی از پررفتوآمدترین و پرحادثهترین نقاط شهری به بهرهبرداری رسید.
محمد امین با اشاره به پیشینه ترافیکی و حادثهخیز بودن محل تلاقی بلوارهای مولوی، صادقیه و تخت جمشید، از این نقطه بهعنوان یکی از پرمخاطرهترین تقاطعهای شهری یاد کرد و افزود: در زمان اجرای بزرگراه شهید استوار، دوربرگردان شمالی این مسیر حذف شده بود، این حذف باعث میشد شهروندان برای عبور از شرق به غرب، ناچار به طی مسیر دو و نیم کیلومتری شوند که این امر نهتنها موجب نارضایتی شهروندان بود بلکه خطرات ترافیکی قابل توجهی را نیز بهدنبال داشت.
امین اظهار داشت: به همین منظور با هدف رفع این مشکل و بهبود وضعیت عبور و مرور، پروژه زیرگذر مولوی طراحی و اجرا شد، این پروژه در مدت زمانی کمتر از یک سال توسط سازمان عمران و بازآفرینی فضای شهری، بازوی اجرایی شهرداری، با اعتباری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان به سرانجام رسید.
امین اضافه کرد: طرح اجرایی این پروژه شامل کنارگذری به طول ۸۰۰ متر و عرض ۸ متر و زیرگذری به طول ۴۰ متر با دهانهای به عرض ۱۴ متر است که در فرآیند ساخت آن حدود ۳۰ هزار مترمکعب عملیات خاکبرداری و چهار هزار و ۴۰۰ مترمکعب عملیات بنای سنگی صورت گرفته است.
وی همچنین با اشاره به اهمیت اجرای طرحهای هویتی و فرهنگی از جمله پروژه المانسازی مسیر حرم، با اشاره به آغاز فاز نخست مترو خط یک به چهار از چهارراه زند تا حرم مطهر احمد بن موسی (ع) گفت: شهرداری با تمام توان در حال پیشبرد اجرای خطوط مترو از سه جبهه مختلف است و بنا داریم سال ۱۴۰۵ نیز این مسیر را آماده بهرهبرداری کنیم.
شهردار شیراز گفت: در این بین برخی ملاحظات و هماهنگیها با دستگاههای نظارتی روند اجرای طرحها را کند کرده، اما قابل مدیریت است.
اسدی گفت: از نماینده ولی فقیه درخواست داریم نسبت به پیگیری اجرای تقاطع نیمهتمام در کمربندی شیراز که پیشتر توسط وزارت راه کلنگزنی شده اما متوقف مانده نیز حمایتهای لازم را به عمل آورند تا شاهد تکمیل این پروژه نیز باشیم، اگر این پروژه تکمیل شود، شاهد دسترسی سریع و ایمن به حرم مطهر در کمتر از ۱۰ دقیقه خواهیم بود.
وی با تأکید بر عزم مدیریت شهری برای تداوم حرکت عمرانی در سطح شهر گفت: طبق برنامهریزی صورتگرفته، تا پایان سال جاری هر ۲ هفته یک پروژه عمرانی در شهر افتتاح خواهد شد.
* جنگ تحمیلی جلو خدماتدهی شهرداری به شهروندان را نگرفت
شهردار شیراز در مراسم افتتاح ساختمان ناحیه ویژه باغهای شیراز نیز با اشاره به برخی تغییر و تحولات اخیر و تأثیر آن بر مدیریت شهری گفت: بهرغم این مشکلات در حال حاضر، هیچ پروژهای در سطح شهر تعطیل یا حتی نیمهتعطیل نیست و همه فعالیتهای عمرانی با قدرت ادامه دارد.
اسدی تصریح کرد: جنگ تحمیلی اخیر گرچه فشارهایی بر دستگاههای اجرایی وارد کرد، اما انسجام ملی و حمایت بینظیر مردم داخل و خارج کشور شد و نشان داد که وقتی پای وطن در میان است همه اختلافنظرها کنار میرود و همه با یکدیگر متحد میشوند.
وی اظهار داشت: حتی در همان روزهای بحرانی نیز تلاش شد تا روند اجرایی پروژهها مختل نشود و اکنون با اطمینان میگوییم همه طرحها در حال اجرا هستند.
اسدی با اشاره بهرهبرداری پروژههایی در جنوب شهر، از جمله تقاطعهای اجرا شده در کمربندی گفت: این پروژهها از صفر تا صد توسط شهرداری شیراز اجرا شدهاند و نقش مهمی در بهبود ارتباطات شریانی در مناطق محروم دارند.
وی با تقدیر از تلاش معاونت فنی و عمرانی، و سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری شیراز در اجرا این پروژهها و نیز تلاش سایر بخشها و به ویژه همراهی شورای شهر در اجرای پروژههای عمرانی گفت: امروز نیز این ساختمان بهعنوان مرکز ناحیه ویژه باغات افتتاح شد، ساختمانی که در قلب بافت سبز شیراز قرار گرفته رونمایی شد تا موجب تسهیل در ارتباط میان شهرداری و باغداران شود، ناحیه ویژه باغات به دلیل اهمیت آن از نظر ما مانند یک منطقه جدید شهرداری است.
وی ادامه داد: البته بخشی از این ساختمان نیز به کمیسیونهای ماده ۱۰۰ اختصاص یافته است که در چند مرحله بهصورت متمرکز تجمیع خواهند شد.
شهردار شیراز با توجه به تأثیر جنگ تحمیلی بر درآمدزایی شهرداری گفت: بیتعارف میگویم جنگ قطعا تأثیراتی را روی شهرداری گذاشت و مهمترین آن تأثیر منفی بر نگاه مردم در ساخت و ساز و تصمیم مردم برای دریافت پروانه و پرداخت هزینه پروانه بود.
وی اضافه کرد: این در حالی است که طی مدت جنگ همه مدیران و کارکنان شهرداری در میدان بودند، در این ۱۲ روز بهرغم اینکه ۳۸ درصد مسافران اتوبوس و ۵۰ درصد مسافران مترو کاهش یافت اما نه اتوبوسی کم شد و نه ساعت کار مترو کاهش یافت و در کنار آن پاکبانان، سبزبانان و همه کارکنان حوزههای مختلف شهرداری در حال کار بودند و خللی در خدماترسانی به شهروندان به وجود نیامد.
اسدی گفت: امروز بعد از چندین روز که ساختمان شهید سلیمانی بنا به اعلام شورا تأمین و مدیریت بحران تخلیه شده بود و همه کارکنان در ساختمانهای دیگر مستقر بودند، کار و فعالیت شروع شده تا این تأخیر را جبران کنیم.
اسدی با مثبت ارزیابی کردن وضعیت مالی شهرداری شیراز گفت: امروز شهرداری یک اسب زینشده و آماده است و در حالی که در ابتدا این دوره مدیریت شهرداری با هشتهزار میلیارد تومان بدهی مواجه بود اما هم اکنون این بدهی تقریباً به صفر رسیده و شهرداری طی این مدت بیش از ۸۵ هزار میلیارد تومان درآمد محقق کرده و به همان میزان نیز پروژه اجرا کرده است.
شهردار شیراز گفت: البته اینکه شهرداری بدهی داشته باشد اتفاقاً خوب است چون این نشان میدهد که اگر بدهی دارد رفته و کار کرده و تخلفی نداشته، این در حالی است که معتقدم اگر دستگاهی مثل شهرداری شیراز اگر ۲ یا ۳ هزار میلیارد تومان بدهی داشته باشد مانند این است که بدهیاش صفر است.
معاون عمرانی شهرداری شیراز نیز با قدردانی از تلاشهای شبانهروزی نیروهای اجرایی و پشتیبانی، از این پروژه بهعنوان گامی مؤثر در مسیر ایمنسازی معابر شهری یاد کرد و بر تداوم برنامههای توسعهای شهرداری در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان تأکید کرد.
محمد امین همچنین در مراسم افتتاح مجتمع خدمات اداری، ساختمان ناحیه ویژه باغها و کمیسیونهای ماده ۱۰۰ نیز گفت: این ساختمان که سالها به دلیل مشکلات حقوقی و قضایی نیمهکاره رها شده بود، سرانجام پس از پیگیریهای مستمر و رفع موانع قانونی، در مدت ۱۵ ماه عملیات عمرانی به مرحله بهرهبرداری رسید.
امین با تقدیر از مدیرکل حقوقی شهرداری شیراز و مدیر حقوقی معاونت فنی عمرانی گفت: با پیگیریهای صورتگرفته، تمام پروندههای حقوقی مرتبط با این پروژه تعیین تکلیف شد و امکان ازسرگیری عملیات عمرانی فراهم آمد.
وی با اشاره به اینکه این پروژه که با ارزش روز ۲۷۰ میلیارد تومان اجرا شده که شامل چهار هزار و ۲۰۰ متر مربع زیربنا و ۸۴ اتاق اداری، سالنهای جلسات، دفاتر کاری و فضاهای خدماترسانی به شهروندان است، تصریح کرد: این مجموعه در ۲ فاز طراحی شده است که فاز نخست آن پنج شنبه ۱۹ تیر افتتاح شد و عملیات اجرایی فاز دوم آن، شامل مجتمع خدماتی و رفاهی ویژه کارکنان و شهروندان، طی هفتههای آینده آغاز خواهد شد.
* طراحی خاص پل شهیدان سرانجام نتیجه تجربه داخلی است.
رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز هم در مراسم افتتاح تقاطع شهیدان سرانجام گفت: طراحی خاص پل «شهیدان سرانجام» نتیجه تجربه داخلی است.
علی حسین عباسی با اشاره به برخی از ویژگیهای فنی این پروژه، با تقدیر از حمایتهای مدیریت شهری در اجرای سریع و مؤثر این پروژهها بر مشارکت مجموعههای مختلف شهرداری در تحقق این پروژه تأکید کرد و گفت: من و همکارانم در سازمانهای مختلف شهرداری شیراز به اجرای این پروژه افتخار میکنیم؛ پروژهای که با تصمیمگیری سریع و بهموقع، به بهرهبرداری رسید.
عباسی با تشکر از اعضای شورای اسلامی شهر، بهویژه ریاست شورا که در کنار شهردار کلانشهر شیراز حمایتهای لازم را برای اجرای پروژه انجام دادند با اشاره به ابعاد و طراحی خاص پل ادامه داد: این پل با طول تقریباً یکهزار و ۲۰۰ متر، شامل ۲ عرشه مستقل است و یکی از نکات کلیدی آن، طراحی ۴۰ متر از عرشه بهگونهای است که در صورت بروز شرایط خاص یا افزایش حجم ترافیک بزرگراههای اطراف، امکان انحراف یا مدیریت اضطراری مسیر وجود دارد.
رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز تصریح کرد: این طراحی حاصل تجربه و تخصص همکاران ما در حوزه فناوری و معاونت فنی شهرداری است، پروژهای که به برکت اهلبیت (ع)، بهویژه حضرت احمد بن موسی (ع)، و با تلاش جمعی به سرانجام رسید.
Tuesday, 5 August , 2025