به گزارش پایگاه خبری وقایعنیوز به نقل از گویای خبر، در چند سال اخیر جهش و رشد تولید علم در کشورمان در زمینههای مختلف پزشکی، صنعتی، هستهای و … موجب شده است، راه و مسیر تولید محصولات داخلی با همان کیفیت محصولات خارجی و در برخی مواقع برتر از آن، هموارتر شود.
لزوم فرهنگ سازی برای مصرف محصولات داخلی، در شرایط کنونی جهان و با توجه به بحران اقتصادی به وجود آمده در اکثر کشورهای غربی به خصوص اروپا و ایالات متحده آمریکا، لزوم فرهنگ سازی و سرمایهگذاری در تولید محصولات داخلی و ملی لازم و ضروری مینماید.
به گزارش پایگاه خبری وقایعنیوز به نقل از گویای خبر، در چند سال اخیر جهش و رشد تولید علم در کشورمان در زمینههای مختلف پزشکی، صنعتی، هستهای و … موجب شده است، راه و مسیر تولید محصولات داخلی با همان کیفیت محصولات خارجی و در برخی مواقع برتر از آن، هموارتر شود.
بنابراین قسمت اصلی و مهم کار که همانا ایجاد انگیزه برای ارایه ایده و تولید محصولات داخلی است، در داخل کشورمان آغاز شده است.
پیشرفت تولید علم بومی در سالهای اخیر موجب گشته است که کشورمان در سطح منطقه از لحاظ تولید علم به جایگاه مناسبی دست یابد و بتواند طرح و ایدههای خود را به دیگر کشورهای جهان ارایه نماید و زمینه صادرات با برند داخلی و ملی را نیز فراهم کند؛ که این موضوع میتواند منشاء تحول در اقتصاد بوده و زمینه ریشهکن شدن فقر و بیکاری در کشورمان باشد.
از مزایایی تولید کالا و محصولات داخلی بر کسی از افراد جامعه پوشیده نیست و همگی به این موضوع ایمان دارند که راه نجات کشور در شرایط کنونی، حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی است.
چرا که در صورت تحقق این امر، تمامی حوزههای مختلف از جمله حوزههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دستخوش تغییرات مثبت شده و موجب رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال و به طبع با ایجاد بازار کار و سرمایه، مشکلات عدیده جوانان برای تشکیل خانواده نیز از بین میرود.
به هر حال تمامی این حوزهها به مانند حلقههای زنجیر به یکدیگر متصلاند و چنانچه یکی از این حلقه ها ناکارآمد شود، بر دیگر حلقهها نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت.
حال که شرایط و زیرساختهای لازم برای تولید ملی فراهم است، میبایست تمامی دستگاهها (قوای سه گانه) به خصوص قوه مقننه و مجریه، دست به دست هم داده و با همراهی و همکاری هم، زمینه تحقق تولید ملی را فراهم سازند تا انشاءالله شاهد رشد صنعت و در کنار آن بالا رفتن کیفیت کالاهای داخلی باشیم.
در این بین علاوه بر جایگاه مجلس در روند حرکت رو به جلو تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، نقش دولت نیز به عنوان بازوی اجرایی نظام از همه مهمتر است. قوه مقننه میبایستی با تدوین و تصویب لوایح و قوانین مناسب و همچنین رفع هر گونه موانع و مقررات دست و پا گیر جهت سرمایهگذاری، دست تولیدکنندگان را برای تولید کالا و محصولات ایرانی باز بگذارد و قوه مجریه نیز از آنان حمایتهای لازم را به عمل آورد. در این صورت است که علاوه بر رفع نیاز داخلی کشور از واردات بیرویه کالا و و محصولات خارجی، میتوان با ارتقای کیفیت تولید محصولات داخلی، زمینه صادرات آن را به دیگر کشورها فراهم کرد.
یکی دیگر از کارهای مهم جلوگیری از قاچاق کالا به عنوان مانع بزرگ در حمایت از تولید ملی است. در این میان هر چه قاچاق کالا محدود و کنترل شدهتر شود، تولید محصولات داخلی رونق بیشتری مییابند و بایستی ساز و کارهایی مناسب در نظام بانکی و پولی صادرات و واردات لحاظ گردد تا قاچاق کالا برای افراد سودجو و قاچاقچی به صرفه نباشد. از سوی دیگر باید ارایه تسهیلات در بانکها به سمت بخشهای مختلف تولیدی و تولیدکنندگانی که کارآفرینی و سرمایهگذاری سالم دارند، هدایت شود.
از دیگر موارد مهم در این سال، تغییر ذائقه مردم برای خرید کالا و مایحتایج زندگیشان است. با توجه به فرهنگ ناصحیح استفاده از کالاهای خارجی در جامعه، میبایست فرهنگ سازی برای مصرف محصولات داخلی در جامعه ترویج و نهادینه شود. این کار نیازمند مطالعه، تحقیق، پژوهش و برنامهریزی بلند مدت است.
این وظیفه مهم بر عهده دستگاههای فرهنگی و تبلیغی منجمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیماست که با فرهنگ سازی و تولید و ساخت برنامههای عمیق، متنوع و جذاب، مصرف کالاهای داخلی را در جامعه نهادینه کنند. از سوی میبایست تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی به یک باور و فرهنگ عمومی تبدیل شود. در این خصوص نقش شورای فرهنگ عمومی که از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی است، بسیار تعیین کننده است. شورای فرهنگ عمومی وظیفه سیاستگذاری، هدایت و نظارت بر فرهنگ عمومی کشور را بر عهده دارد و در تمامی استانها نیز فعال و دایر میباشد. این شورا دارای جایگاه مناسبی در سراسر کشور به منظور فرهنگ سازی و تعمیق و گسترش فرهنگ استفاده از کالا و محصولات داخلی در جامعه میباشد.
از سوی دیگر، رسانهها به ویژه مطبوعات و خبرگزاریها، باید پیشرو در تولید محتوای سودمند و آگاهیبخش جهت دانشافزایی و پیشرفت کشور باشند و محوریت اطلاعرسانی، تحلیل و نقدهای خود را بر اساس تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی پایهگذاری نمایند.
نقش خانوادهها نیز به خصوص زنان در مصرف کالاهای ایرانی بسیار مهم و حائز اهمیت است. زنان میتوانند با انتخاب محصولات داخلی از تولید ملی حمایت کنند و الگوی مصرف خانوار را اصلاح نمایند. در صورت تداوم این امر، کودکان و نوجوانان هم با الگوبرداری از خانوادههای خود به مصرف کالا و محصولات داخلی رو میآورند و این همان برنامهریزی بلند مدت برای فرهنگ سازی استفاده از تولیدات ملی است که میتواند بسیار تأثیرگذار باشد.
- منبع خبر : https://gooyaekhabar.ir/
Friday, 22 November , 2024