زیرساخت های لازم برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاهای آذربایجان شرقی فراهم شده است.

 زیرساخت های لازم برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاهای آذربایجان شرقی فراهم شده است.   معاون سرمایه گذاری دفتر روستایی استان آذربایجان شرقی که در نمایشگاه روستاآباد حضور داشت در نشستی  با مسئولان صندوق مشترک استان ها سازمان نظام ی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با بیان این مطلب گفت: برای توانمندسازی و پویایی اقتصاد جامعه روستایی  در سال‌های اخیر در استان آذربایجان شرقی، ۶۵۹ میلیارد  تومان تسهیلات در قالب قانون اشتغال پایدار به مناطق روستایی و مناطق  محروم پرداخت شده    که از این میزان   ۸۲ میلیارد تومان فقط به  دهیاری‌ها اختصاص یافته است .

به گزارش وقایع نیوز به نقل از روابط عمومی صندوق مشترک استان ها سازمان نظام ی کشاورزی و منابع طبیعی کشور،  جعفر شیخی  با تاکید بر ضرورت اشتغال برای روستاییان،گفت: آذربایجان شرقی بیش از  ۳۰۰۰   روستا دارد  که ۲۷۲۷ روستای آن  جمعیت ساکن دارد همچنین ۱۹۰۰ دهیار در استان فعال هستند ؛ خوشبختانه  به کمک نظام  بسیاری از زیرساخت‌ها در روستاها فراهم شده و روستاییان می توانند در روستاها ماندگار شوند . باوجود این، باید  برای روستاییان درآمد ایجاد  بکنیم تا در روستاها ماندنی شوند .

معاون سرمایه گذاری دفتر روستایی  استان آذربایجان شرقی با تاکید براینکه  آنچه جوان روستایی را در روستا نگه می‌دارد درآمد است ، افزود: برای ایجاد درآمد باید  از واحدهای  تولیدی  موجود در روستاها یا واحدهایی که می خواهند راه اندازی کنند حمایت کنیم.

امسال نهضت احیا از سوی  معاونت توسعه روستایی دنبال می شود و ما در این زمینه   تفاهم‌نامه‌های متعددی داریم و بر همین اساس سراغ  واحدهایی می رویم  که الان در روستاها هستند  و هم از نظر مدیریتی و هم  از نظر مالی به آنها کمک می کنیم. البته این به معنای این نیست که صددرصد مشکلات  حل شده باشد.

وی در باره توانمندسازی جامعه عشایری در استان آذربایجان شرقی گفت: در این زمینه برنامه‌ای   به نام تکام که  ۱۶ نظام دارد طراحی شده و در حال اجراست.  در این برنامه برای رفع  نیازها و مشکلاتی که در جامعه عشایری وجود دارد برنامه ریزی شده و دستگاه های اجرایی ذیربط هم  درگیر این مسئله هستند به گفته وی،برای رفع مشکلات روستاییان و عشایر برنامه ریزی های لازم صورت گرفته و جلساتی هم  برگزار شده که انشاالله اگر دستگاه های اجرایی و  استانداری این مسائل را دنبال کنند   نتیجه خوبی حاصل می شود.

شیخی در پایان با اشاره به توانمندی های صندوق مشترک استان ها گفت: از خدمات صندوق مشترک استان ها برای انتقال دانش به جامعه روستایی وعشایر استان استقبال می کنیم و امیدواریم با کمک این صندوق بتوانیم با اشتغالزایی و  توانمندسازی روستاییان، شاهد رونق اقتصادی در روستاها و کاهش مهاجرت آنها باشیم.

 ورود صندوق مشترک استان ها به جامعه روستایی باهدف تسهیل گری و کمک به کشاورزان

آقایارزاده مشاور ویژه صندوق مشترک استان ها سازمان نظام ی کشاورزی و منابع طبیعی درباره ارائه خدمات صندوق مشترک استان هابه عشایر و روستاییان گفت:صندوق مشترک استان ها با هدف تسهیل گری و کمک به روستاییان و عشایر در تمام زمینه ها اعم از کشاورزی ، دامپروری ، دامداری و آبزیان ورود کرده است. در حال حاضر،صندوق مشترک بیشتر پیگیر اجرای  تسهیل گری  است تا از این طریق به روستاییان کمک کند.

آقایارزاده افزود: در همین نمایشگاه  در گفت وگو  با روستاییان و عشایر با مشکلات و معضلات آنها آشنا شدیم و با در نظر گرفتن این ،صندوق مشترک با مدیریت  مقدم ورود کرده و بخش تسهیل گری را با هدف برطرف کردن مشکلات موجود انجام می دهد .

بدیهی است   که در این زمینه   صندوق مشترک از تمام ظرفیت های خود برای رفع مشکلات روستاییان و عشایر از جمله روستاییان و عشایر استان اذربایجان شرقی استفاده خواهد کرد.

بدیهی است   که در این زمینه   صندوق مشترک از تمام ظرفیت های خود برای رفع مشکلات روستاییان و عشایر از جمله روستاییان و عشایر استان اذربایجان شرقی استفاده خواهد کرد.

   انتقال دانش به کشاورزان 

ودود حیدری مقدم، مدیر عامل صندوق مشترک استان ها سازمان نظام ی کشاورزی و منابع طبیعی کشور هم در باره چگونگی خدمات رسانی به عشایر و روستاییان گفت: تلاش صندوق این است که مباحث مطرح شده اجرایی شود.  اگر ما  بتوانیم این هدف را عملیاتی کنیم و نتیجه  آن را  در سفره   روستایی ببریم بهتر از صدها طرحی  است  که در حد حرف و شعار باقی مطرح می شود اما هرگز به مرحله اجرا نمی رسد.

با همین رویکرد دوم مردادماه امسال   تفاهمنامه ای به امضای سازمان امور شهرداری ها و دهیاری های  کشور و صندوق مشترک استان ها رسید که یکی از مفاد آن انتقال دانش متخصصان کشاورزی به کشاورزان است. براین اساس، تجارب کشاورزان با دانش و تخصص دانش آموختگان کشاورزی تلفیق می شود .

وی گفت: امروز کشاورز یک تجربه ای دارد اما از دانش لازم برخوردار نیست و در نتیجه به طور پراکنده یک روز به او گفته می شود مثلا از سم استفاده کن و روز دیگر مسئله دیگری با او مطرح می شود درحالی که  اگر یک سامانه مشخصی وجود داشته باشد این مسایل به طور هدفمند مطرح می شود و بسیاری از مشکلات کشاورز برطرف می گردد.

در حال حاضر  در مواردی    با   کمک دهیاری ها  کارگزاری صندوق مشترک استان ها  زیر نظام ی خدمات غیردولتی کشاورزی ایجاد شده و کارگزار مورد نظر هم روستایی است یا از همان شهرستان انتخاب می شود تا به مشکلات کشاورز اشراف داشته باشد وحرف او را بفهمد.  از دهیاری ها هم  انتظار داریم  برای کشاورز  ارزش افزوده  ایجاد کند که نتیجه آن ارتقای معیشت کشاورز و اقتصاد روستا خواهد بود.