از قیاس مع‌الفارق تا نبود بلیت پروازهای داخلی، بخش حمل‌ونقل هوایی کشور سال‌های متمادی است که به دلایلی آن‌چنان‌که باید به مردم خدمات‌رسانی به‌موقع و با کیفیتی را نداشته است. این وضعیت از سال ۱۳۹۴ به این‌سو بدتر شده و شرکت‌های هواپیمایی داخلی به بهانه‌های مختلف نخواسته‌اند خدمات این بخش را ارتقا دهند.

از قیاس مع‌الفارق تا نبود بلیت پروازهای داخلی، بخش حمل‌ونقل هوایی کشور سال‌های متمادی است که به دلایلی آن‌چنان‌که باید به مردم خدمات‌رسانی به‌موقع و با کیفیتی را نداشته است. این وضعیت از سال ۱۳۹۴ به این‌سو بدتر شده و شرکت‌های هواپیمایی داخلی به بهانه‌های مختلف نخواسته‌اند خدمات این بخش را ارتقا دهند.

به گزارش وقایع نیوز: آذرماه هشت سال قبل با دستور وزیر وقت راه و شهرسازی آزادسازی قیمت بلیت هواپیما آغاز شد تا به‌این‌ترتیب دوران یکه‌تازی ایرلاین‌ها نیز شروع شود.

دولت یازدهم و شخص عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی از همان روزهای ابتدای شروع به کار، «آزادسازی قیمت بلیت هواپیما» را پیگیری کردند.

کمی قبل از این اتفاق یعنی اوایل تابستان سال ۱۳۹۲ رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی که همچنان تا امروز در این جایگاه باقی‌مانده است با انتقاد از دخالت دولت در قیمت‌گذاری بلیت هواپیما، گفته بود: قیمت بلیت هواپیما با قیمت یک پرس چلوکباب برابری نمی‌کند و به همین دلیل قیمت بلیت هنوز جذابیت دارد.

وقتی قیمت یک پرس چلوکباب در برخی نقاط تهران ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان است، قطعاً ۱۰۰ هزارتومانی هنوز جذابیت دارد.

بروید یک عکس از لیست قیمت رستوران‌ها بگیرید و آن‌ها با نرخ بلیت هواپیما مقایسه کنید.

آیا قیمت بلیت یک هواپیما که یک نفر را هزار کیلومتر ظرف یک ساعت جابه‌جا می‌کند با یکدست چلوکباب واقعاً برابری می‌کند.

این ضعفی است که در سیستم داریم و تا زمانی که قیمت تعیین می‌شود وضعیت ایرلاین‌ها همین است.

قطعاً باید آزاد شود و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده نرخ بلیت باشد.

بر اساس برنامه پنجم باید از اول قیمت بلیت هواپیما شناور می‌شد.

اما متأسفانه به این بند قانونی توجه نمی‌شود و قیمت‌ها هنوز در اختیار دولت است، اگر یک سری آزادسازی صورت گیرد هم به نفع ایرلاین‌ها ست و هم مردم.

در ادامه مدیرعامل وقت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اوایل مهرماه سال ۱۳۹۲ از ارائه گزارش مربوط به آزادسازی قیمت به وزیر راه و شهرسازی خبر داده و گفته بود: آزادسازی لزوماً به معنی افزایش قیمت نیست.

فرهاد پرورش با یادآوری نظر مساعد وزیر وقت راه و شهرسازی درباره آزادسازی قیمت بلیت و اجرای ماده ۱۶۱ برنامه پنجم توسعه افزود: دولت مکلف به انجام آزادسازی قیمت‌ها از سال سوم برنامه پنجم توسعه است.

البته برای انجام این تکلیف قانونی باید بسترسازی‌های لازم صورت گیرد، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با همکاری شمار از کارشناسان صنعت هوایی روی این موضوع کارکرد و گزارش جامعی در این رابطه تهیه شد.

همکاران ما روی این مسئله کار کردند و در گزارشی که تقدیم وزیر راه و شهرسازی شد زمینه‌ها و شرایط آزادسازی قیمت‌ها در ایران بررسی شد و پیش‌بینی‌های لازم درباره آن‌ها صورت گرفته است.

وی تأکید کرد: اگر قرار است آزادسازی قیمت بلیت هواپیما انجام شود بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده که این کار طی چه مراحلی باید انجام شود.

آزادسازی قیمت بلیت به‌طور حتم به معنای افزایش قیمت نیست. ممکن است در یک مسیر پروازی در شرایطی خاص افزایش قیمت داشته باشیم، اما در شرایط دیگر نرخ بلیت مسیرهایی دیگر به‌طورقطع کاهش خواهد یافت.

یکی از مزیت‌های آزادسازی قیمت‌ها، ایجاد بازار رقابتی بین ایرلاین‌ها ی داخلی است و در چنین بازاری ایرلاین‌ها نرخ‌های متفاوتی در مسیرهای پروازی ارائه می‌دهند.

مدیرعامل اسبق ایران ایر با تأکید بر اینکه آزادسازی قیمت‌ها باید زیر نظر مرجعی انجام شود، اظهار کرد: ناظر یا همان رگلاتوری باید وجود داشته باشد تا بر کیفیت خدمات ارائه‌شده نظارت کامل و جامعی صورت گیرد.

این رگلاتوری باعث می‌شود تا با آزادسازی قیمت‌ها کیفیت خدمات کاهش نیابد بلکه افزایش کیفی خدمات پروازی را به دنبال داشته باشد.

کار رگلاتوری این است که شبکه توزیع را کنترل می‌کند تا همه ایرلاین‌ها بتوانند خدمات پروازی را در سطح کشور توزیع کنند، مانند همان کاری که در شبکه حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی انجام شده است.

به گزارش بندر و دریا؛ هشت سال از آزادسازی مدنظر ایرلاین‌ها ی داخلی می‌گذرد اما در این مدت هیچ‌کدام از پیش‌بینی‌های فعالان و دست‌اندرکاران این بخش محقق نشده و در عمل هیچ سودی نصیب مردم نشده است؛ نه خبری از متعادل شدن قیمت‌هاست و نه ارتقای خدمات هوایی. یکی از مهم‌ترین مواردی که قرار بود با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما اجرایی شود، حذف سوخت یارانه‌ای بود که تا امروز خبری از آن نیست.

درواقع تحویل سوخت تقریباً رایگان به شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌شود و در این شرایط بازهم ایرلاین‌ها از وضعیت درآمدهای خود ناراضی هستند! این نارضایتی در شرایطی علنی می‌شود که قرار بود شرکت‌های هواپیمایی که همواره از زیانده بودن خود گلایه دارند صورت‌های مالی خود را از اواخر سال ۱۳۹۹ منتشر کنند که تا امروز این کار انجام نشده است.

اواخر خردادماه امسال رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی که مقایسه بلیت هواپیما با قیمت چلوکباب وی همچنان از خاطرات باقیمانده، با طرح این ادعا که با جریمه ایرلاین‌های گرانفروش، ۳۰ هزار مسافر سرگردان می‌شوند، گفته بود: با تعیین قیمت، مردمی را که تا الآن با ماشین، قطار و اتوبوس مسافرت می‌کردند، به سمت هواپیما می‌آوریم.

موسوی در واکنش به ابطال مجوز پرواز برخی ایرلاین‌های متخلف در مسیرهای داخلی، اظهار کرد: با این تصمیم سازمان هواپیمایی، حدود ۳۰ هزار نفر از هم‌وطنان در مسیرهای داخلی ابطال و مسافران سرگردان می‌شوند.

این اقدام سازمان هواپیمایی کشوری غیرقانونی است.، انجام دستور سازمان هواپیمایی برای شرکت‌های هواپیمایی امکان‌پذیر نیست.

وی در واکنش به تحویل سوخت با قیمت ۶۰۰ تومان به شرکت‌های هواپیمایی داخلی بیان کرد: آماده‌ایم عین قانون اجرا بشود یعنی سوخت را هم بیاوریم به همان قیمت‌هایی که الآن به شرکت‌های هواپیمایی خارجی با نرخ ۷۰ تا ۸۰ درصد فوب خلیج‌فارس تحویل می‌دهند، به ایرلاین‌ها ی داخلی سوخت بدهند.

وی افزود: مصرف سوخت به ازای هر ساعت صندلی پرواز ۴۰ لیتر است و بخش کوچکی از هزینه مسافر می‌شود. اگر الآن بیاییم با نرخ ۲۰ هزار تومان محاسبه کنیم به‌جز هزینه سوخت ما سوبسیدی از دولت نمی‌گیریم.

بیشتر ارز موردنیاز را از بازار آزاد و قرض تأمین می‌کنیم. در ایام کرونا چون مردم به سفر نمی‌رفتند، برای تأمین نقدینگی و پرداخت حقوق و مزایا پرسنل، ارزان‌فروشی کردیم. به اضطرار و برای زنده ماندن و ادامه جریان حیات پرسنل مجبور شدیم ارزان‌فروشی کنیم.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: جذابیتی که صنعت هواپیمایی برای مردم دارد این است که خیلی سریع‌تر می‌رسند.

الآن با فشار غیرقانونی به قیمت خیلی از مردمی را که تا الآن با ماشین، قطار و اتوبوس مسافرت می‌کردند به سمت هواپیما می‌آوریم، یعنی تقاضای کاذب برای این صنعت ایجاد کردیم. الآن حدود ۳۵۰ فروند هواپیمای ثبت شده داریم، اما امروز کمتر از یک‌سوم این هواپیماها فعال است.

به گزارش بندر و دریا؛ حدود شش ماه از این اظهارات می‌گذرد و شرکت‌های هواپیمایی داخلی برنامه نبود بلیت پروازهای داخلی را جایگزین کمبود بلیت کرده‌اند. مدت‌هاست خرید بلیت پروازهای داخلی با قیمت‌های مصوب به یک رویا تبدیل شده و شرکت‌های هواپیمایی در هماهنگی با مراکز بلیت‌فروش ازجمله آژانس‌ها، قیمت بلیت‌ها را بر اساس آنچه می‌خواهند، تعیین می‌کنند.

این مسئله البته از نگاه تیزبین وزیر راه و شهرسازی دور نمانده است؛ مهرداد بذرپاش اوایل آبان ماه در مراسم آغاز عملیات اجرایی فاز توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: تا پایان سال تعداد هواپیماهای فعال کشور دو برابر می‌شود.

سیاست وزارت راه و شهرسازی تأمین هواپیما و توسعه ناوگان توسط بخش خصوصی است. برنامه دولت توسعه ناوگان هوایی کشور است و وقتی بستر توسعه پروازها مهیا می‌شود، دولت ایران به ایرلاین‌ها ی خارجی با دادن آزادی‌ها، پروازها را افزایش می‌دهد.

لازم به ذکر است مطابق پیمان شیکاگو «حق آزادی پنجم هوایی» امتیازی است که ایرلاین‌ها با استناد به آن حق سوار کردن و جابه‌جایی مسافر، بار و محموله‌های پستی بر سر راه کشور مقصد و مبدأ را دارند. کارشناسان و فعالان بازار حمل‌ونقل هوایی بر این باورند با اعطای آزادی به شرکت‌های هواپیمایی، علاوه بر پروازهای بین‌المللی، نرخ حمل‌ونقل هوایی داخلی کاهش چشمگیری خواهد یافت.