به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز، الهام صادقی: بهای هر کیلو گوشت قرمز در بازه زمانی حدود دو هفته اخیر رقمی‌در حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان افزایش را تجربه کرده است، آنچه که بسیاری از کارشناسان علتش قرنطینه شدن گوسفندانی دانسته اند که قرار بوده به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عمان صادر شوند.

افزایش قیمت گوشت قرمز به دلیل صادرات یا شکست طرح خرید حمایتی دام؟، افزایش بهای گوشت قرمز در بازار موضوعی بوده که سرانجام موجب شد تا متولیان امر در شرایطی که مجوز صادرات دام سبک را پیش تر صادر کرده بودند، آن را متوقف کنند، اما به واقع آیا دلیل گران شدن گوشت گوسفندی در بازار صادرات بوده یا عوامل دیگری نیز در این زمینه اثرگذار بوده اند.

به گزارش پایگاه خبری وقایع‌نیوز، الهام صادقی: بهای هر کیلو گوشت قرمز در بازه زمانی حدود دو هفته اخیر رقمی‌در حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان افزایش را تجربه کرده است، آنچه که بسیاری از کارشناسان علتش قرنطینه شدن گوسفندانی دانسته اند که قرار بوده به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عمان صادر شوند.

تفاوت۲۸هزار تومانی در هر کیلوگرم فروش صادراتی و داخلی

موضوعی که علی اصغر ملکی، رییس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی هم هفته گذشته از آن خبر داده بود.

با این توضیح که دامداران چون می‌توانند به بهای بالاتر دام خود را به فروشندگانی که قصد صادرات دارند، بفروشند دیگرتمایلی به فروش دام‌هایشان به فروشندگان داخلی ندارند، زیرا قیمت دام صادراتی به ازای هر کیلوگرم ۹۰ هزار تومان بوده به عبارتی سه دلار در حالی که این قیمت برای فروش دام در داخل کشور هر کیلوگرم ۶۲ هزار تومان است.

براین اساس تفاوت۲۸ هزار تومانی به ازای هر کیلوگرم عاملی بوده که موجب شده دام داران از فروش گوسفندان شان به خریداران داخلی خودداری کنند، آنچه که پیامدش افزایش بهای گوشت قرمز در بازار داخلی بوده است.

دلیلی که افشین صدردادرس، مدیرعامل اتحادیه سراسری دام سبک کشور نیز به آن اشاره کرده است، اینکه برای مدیریت بازار داخل و جلوگیری از این افزایش بها ممنوعیت صادرات گوشت اجرایی شده است.

براین اساس حتی روند صدور دو هزار راس دام زنده سبک غیرمولد که قرار بود از منطقه فسا در استان فارس راهی هرمزگان شوند و از آنجا به عمان صادر شود، هم متوقف شده است.

این در حالی بوده که پیش از این به عبارتی در آبان ماه گذشته مجوز مورد نیاز برای صادرات ۳۵۰ هزار راس صادر شده بود که برای اساس صادرات دو هزار راس دام به خارج از کشور در دستورکار قرار گرفته بود.

طرحی حمایتی که به نتیجه نرسید

با این وجود اما به نظر می‌رسد، این افزایش قیمت در بازار دلیل دیگری غیر از آنچه که اشاره شد داشته است.

به طور مثال می‌توان به طرح خرید حمایتی دام اشاره کرد که اگر چه قرار براین بود که از خردادماه امسال شکل عملیاتی به خود بگیرد تا شرایط اقتصادی و بازار دام را بهبود بخشد، هم موجب کاهش و البته حذف زیاد دامداران شود، همچنین بسترهای لازم برای مدیریت گوشت قرمز را در بازارهای داخلی فراهم آورد، ولی کشتار دام‌‌‌‌های مولد به وضوح نشان داد طرح مذکور نتوانسته موفق عمل کند.

کمبود نهاده‌‌‌های دامی‌در بازار

ضمن اینکه گفته می‌شود افزایش بهای نهاده‌‌‌های دامی‌و کمبود آن در بازار موجب شده تا در کنار دلایل دیگری مانند خشکسالی شرایط را برای دامداران روز به روز سخت تر و سخت تر شود و به این ترتیب آنها با مشکلات قابل توجهی برای تامین هزینه‌‌‌‌های مربوط به نگهداری و خوراک و دام‌هایشان مواجه شده اند.

اما چرا طرح خرید حمایتی دام نتوانست به اهدافش دست یابد؟ در این باره می‌توان به اظهارات منصور پوریان، رئیس شورای تامین‌ کنندگان دام کشور اشاره کرد.

به گفته وی قیمت مدنظر برای خرید دام از مهمترین دلایل در این زمینه بوده است، آنچه که موجب شده تا دامداران استقبالی از طرح مذکور نداشته باشند.

به عبارتی با توجه به اینکه قیمت مدنظر از سوی شورای قیمت گذاری به ازای هر کیلوگرم دام زنده سبک ۴۵ هزار تومان بوده است، در شرایطی که قیمت تمام شده برای دامداران عشایری کیلوگرمی‌بالاتر از ۵۵ هزار تومان بوده است.

با این وجود ولی دادرس معتقد است، وقتی که جلوی صادرات گرفته شود و دامداران نتوانند دام خود را صادر کنند و اقدامات حمایتی هم شامل حالشان نشود، دام روی دست آنها می‌ماند و براین اساس دلالان هم از این شرایط سوء استفاده کرده و به هر قیمتی که خود می‌خواهند دامداران را وادار به فروش می‌کنند.

به هرحال سیاست ممنوعیت صادرات دام در شرایطی اعمال شده است که گفته می‌شود، تعداد دام مازاد در کشور به ۱۰ میلیون راس می‌رسد، اما اینکه این چند ضلعی کمبود نهاده‌‌‌های دامی، گرانی گوشت، آمار بالای دام‌‌‌های مازاد و بحث طرح حمایتی که به سرانجام نرسیده است را چگونه باید به یکدیگر ارتباط داد؟ خود موضوع مهمی‌است که به طور قطع می‌تواند بررسی آن گره گشای شرایط موجود باشد، تا نه دامداران، نه خریداران گوشت قرمز و نه صادرکنندگان هیچ یک متضرر نشوند.

آنچه که به طور قطع ارتباط زیادی به مقوله مدیریت و نظارت بر بازار دارد.

ضمن اینکه تامین نهاده‌‌‌های دامی‌نیز که این روزها به چالشی مهم تبدیل شده است، خود یکی از دلایل مهمی‌بوده که می‌تواند باز هم موجب گران شدن گوشت در بازار شود اگر به حال آن فکری نشود.