بازار خام فروشی تعطیل می‌شود؟ معدن از بخش‌های مهمی در حوزه اقصاد کشور به شمار می‌رود که به نظر می‌رسد، تا به امروز چندان مورد توجه قرار نگرفته است و اکنون گفته می‌شود، در برنامه هفته توسعه بهارستان نشینان به دنبال سازوکاری هستند تا از خام ‌فروشی جلوگیری کرده و با این اقدام به نوعی  بستری را برای ارتقای جایگاه معادن در کشور فراهم آورند.

بازار خام فروشی تعطیل می‌شود؟ معدن از بخش‌های مهمی در حوزه اقصاد کشور به شمار می‌رود که به نظر می‌رسد، تا به امروز چندان مورد توجه قرار نگرفته است و اکنون گفته می‌شود، در برنامه هفته توسعه بهارستان نشینان به دنبال سازوکاری هستند تا از خام ‌فروشی جلوگیری کرده و با این اقدام به نوعی  بستری را برای ارتقای جایگاه معادن در کشور فراهم آورند.

به گزارش وقایع نیوز: امیراشکان ترابی- جلوگیری از خام ‌فروشی موضوعی بوده که سال‌های زیادی است، درباره اش اظهارنظرهای کارشناسانه شده و سخن از طرح‌ها و تدابیر زیادی به میان آمده است، چرا که خام فروشی میزان زیادی از عوایدی که می‌تواند از تولید محصولات تولید شده از منابع مذکور نصیب کشور شود، را از چرخه درآمد زایی خارج می‌کند.

 

آمارها چه می‌گویند؟

در میان البته مواردی مانند تکمیل زنجیره ارزش و عمل به رویکردهای موردنظر در روند جهش اقتصادی از دیگر مواردی به شمار می‌رود که مدنظر بوده است. مبحثی که شامل تولیدات معادن کشور نیز می‌شود.

معادنی که البته براساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، بخش معدن از ابتدای سال قبل تا فروردین سال جاری از روند رشد منفی خارج شده است، آنچه که البته آهسته و قدم به قدم بوده اما در نهایت موجب شده تا میزان رشد آن به بالای یک درصد برسد.

در توضیح بیشتر باید بیان کرد که در بازه زمانی بهار سال گذشته میزان رشد منفی ۱.۵ درصدی در بخش معدن به ثبت رسیده بود عددی که البته در روزهای پایانی نیمه نخست همان سال عدد  منفی چهار دهم درصد را نشان داد.

اما آمار و ارقام در پاییز گذشته به چه صورت بود؟ در این باره باید بیان کرد که در سومین فصل سال ۱۴۰۱ ما شاهد رشد مثبت بودیم، براین اساس افزایش ۷ دهم درصدی البته برای بازه زمانی ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ به ثبت رسید. ضمن اینکه در پایان سال میزان رشد هفت دهم درصد بود. عدد و رقمی که در سه ماه نخست سال جاری ۱.۳ درصد ارتقا یافت تا بیان شود بخش معدن موفق شود ۸۵ درصد بیش از کل رشدی که در سال گذشته داشته است را تجربه کند.

از سوی دیگر باید بیان کرد اگر بخواهیم مقایسه‌ای نیز میان سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ داشته باشید، در این رابطه می‌توان عنوان کرد طبق آمار بانک مرکزی، از جهت مقیاس بنگاهی، بالغ بر ۷۰ درصد رشد ارزش افزوده بخش صنعت‏‏‏‏ در سال اخیر و در مقایسه با سال ماقبل خود از طریق افزایش  شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی ۱۰۰ نفر کارکن و بیشتر (معادل ۸.۳ درصد) به دست آمده است که به گفته کارشناسان میزان بالاتر بودن بهره مندی کسب شده دستاوردهای قابل توجهی را به همراه داشته است.

 

برنامه هفتم توسعه و جلوگیری از خام فروشی

در این راستا اکنون و در قالب برنامه هفتم توسعه، دولت موظف است برای جلوگیری از خام فروشی و همانطور که عنوان شد تکمیل زنجیره ارزش علاوه بر آن  رویکرد جهش اقتصادی که به طور قطع  همسو و هم جهت با ارتقا نقش و جایگاه بخش معدن و صنایع معدنی برای توسعه کشور است تدابیر ارزنده ای را مدنظر قرار دهد.

اینکه وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های زیر مجموعه هر یک از آنها باید تا یک سال بعد از اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه، در زمینه تعیین تکلیف اعم از واگذاری پس از گرفتن مجوز‌های لازم و تشریفات قانونی یا مشارکت اقدامات لازم را انجام دهند، همچنین ارائه برنامه مدون با تعهد به اقدام مطابق برنامه ارائه شده هم از دیگر موارد مورد توجه است.

جدا از دستگاه‌های اشاره شده البته دیگر نهادها، موسسات عمومی دولتی و غیردولتی، شهرداری‌ها، شرکت‌های دولتی و شرکت‌های مستلزم ذکر یا تصریح نام که پهنه‌ها و محدوده‌های معدنی دراختیار دارند هم باید مطابق با آنچه که گفته شد، عمل کنند.

 

ارائه برنامه مدون تا ضمانت اجرایی

درباره اینکه آیا ضمانت اجرایی نیز در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است، باید گفت که در این راستا وزارت صمت با اتمام مهلت زمانی عنوان شده مکلف به ابطال مجوز‌های مربوطه است و درباره صندوق‌های بازنشستگی اولویت با ارائه برنامه مدون با تعهد به اقدام مطابق برنامه خواهد بود.

 

سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف و استخراج نکته ای مهم

البته در این میان باید به نکته مهمی نیز اشاره داشت، اینکه دست یابی به چنین آورده‌هایی به طور قطع نیاز دارد تا سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف و استخراج در جایگاه اولویت نخست قرار گیرد، تا با توسعه سرمایه‌گذاری در این بخش، دستیابی به رونق تولید و دیگر اهداف مورد نظر محقق شود.

ضرورتی که رضا محتشمی پور، معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت به آن اینگونه اشاره کرده است، اینکه رسیدن به رشد ۱۳ درصدی در حوزه معدن لازمه اش توسعه سرمایه‌گذاری در همه فعالیت‌های معدنی تا شاهد توسعه اقدامات و رونق در این بخش از صنعت کشورمان باشیم.

موضوعی که به طور قطع نیاز به برنامه ریزی‌های دقیق و قابل اجرا دارد. آنچه که باید دید آیا متولیان امر به آن توجه خواهند داشت یا باز هم در کشاکش سایر دغدغه‌های مدیریتی و طرح‌های صنعتی بخش معدن همچنان در حاشیه تدابیر جا خوش خواهد کرد.