بیانیه مشترک اتحادیه سراسری تعاونی‌های گل و گیاه محصولات گلخانه‌ای، صنایع و خدمات وابسته کشور و انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌ای کشور، حکمرانی هوشمند کشاورزی بر پایه تجارت پایدار؛ با هدف شناخت، ایجاد، تثبیت و توسعه زنجیره‌های محصولات کشاورزی و غذای ایران، موضوع مهمی است که با توجه به فراهم بودن مولفه‌های اصلی در کشور، زمینه ریل‌گذاری توسط دولت و استفاده متمرکز بخش خصوصی از آن فراهم است.

بیانیه مشترک اتحادیه سراسری تعاونی‌های گل و گیاه محصولات گلخانه‌ای، صنایع و خدمات وابسته کشور و انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌ای کشور، حکمرانی هوشمند کشاورزی بر پایه تجارت پایدار؛ با هدف شناخت، ایجاد، تثبیت و توسعه زنجیره‌های محصولات کشاورزی و غذای ایران، موضوع مهمی است که با توجه به فراهم بودن مولفه‌های اصلی در کشور، زمینه ریل‌گذاری توسط دولت و استفاده متمرکز بخش خصوصی از آن فراهم است.

محمد بلاغی+ اتحادیه سراسری تعاونی‌های گل و گیاه محصولات گلخانه‌ای، صنایع و خدمات وابسته کشور و انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌ای کشور

به گزارش وقایع‌نیوز: با این وجود، به نظر می‌رسد تا امروز، به رغم همه موجودی‌ها، مسئولان نتوانسته‌اند در حوزه اشاره شده به استراتژی راهبردی متمرکزی دست یابند و موفقیت قابل توجهی به دست آورند. نتایج مقایسه‌‌ی تطبیقی ایران با کشورهای مشابه از نظر ذخایر نفتی، نشان می‌دهد که آن‌ها توانسته‌اند با رسیدن به کلان برنامه تقویم شده، در این زمینه به موفقیت‌های چشمگیری دست یابند.

سال‌هاست کشورهای صاحب کلان برنامه متمرکز، برای تثبیت و توسعه تولید محصولات کشاورزی و غذا، علاوه بر تأمین نیاز داخل، بسیاری از تولیدات اصلی خود را در سطح بین‌المللی به‌عنوان کالا مبادله می‌کنند که این مهم موجبات ارتقای جایگاه کرسی امنیت غذایی آن‌ها را در حوزه بین‌الملل کشاورزی و غذا فراهم آورده است و به دلیل برخوردار بودن از راهکارهای عملیاتی برای حل پیچیدگی معاملات در زنجیره‌های ارزش محصولات کشاورزی و غذا، این کشورها در حال حاضر از اصلی‌ترین بسترهای اعمال نفوذ قدرتمند در تصمیم‌سازی‌های جهانی به‌شمار می‌روند.

این در حالی است که بخش کشاورزی و غذای ایران به دلیل عدم استخراج اطلاعات پایه و طبقه‌بندی محصولی آن‌ها، دهه‌هاست از بی برنامگی و عدم تمرکز مدیریت در این حوزه رنج می‌برد.

بنابراین اتحادیه سراسری تعاونی‌های گل و گیاه محصولات گلخانه‌ای، صنایع و خدمات وابسته کشور و انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌ای کشور به دنبال معرفی کاندید جدید وزارت جهاد کشاورزی، پیشنهادات خود را برای مشارکت در رفع موانع ارتقاء تولید موثر ذی نفعان زنجیره ارزش محصولات گلخانه‌ای ایران و اثر آن بر مهار تورم به صورت ذیل اعلام می‌دارد.

  1. پیشنهاد می‌شود؛ با توجه به بی تابی کشور برای ارتقای کرسی کشاورزی و غذای ایران در بازارهای جهانی؛ دیپلماسی دفاع از کشاورزی و غذای ایران به سرعت برای مشارکت جوامع، رفع مانع، مفهوم سازی، شاخص سازی و تعریف شود تا بتوانیم مسیر آموزش و توانمندسازی خوشه‌های مردمی را به درستی پیمایش کنیم.
  2. پیشنهاد می‌شود؛ آئین‌نامه اجرایی ماده ۳۲ قانون افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی و غذا پس از ۱۳ سال معطل ماندن، بعنوان سند بالادستی به فوریت تدوین و آماده شود.
  3. پیشنهاد می‌شود؛ پتانسیل بخش خصوصی به‌عنوان تنها راه تأمین منابع انسانی حرفه‌ای لازم برای عملیاتی شدن کلان پروژه‌ی شناخت، ایجاد، تثبیت و توسعه زنجیره‌های ارزش محصولات کشاورزی و غذای ایران، مبتنی بر آموزش، توانمندسازی و مشارکت تشکل‌ها به صورت سیستمی و معنادار پیگیری و بهره ور سازی شده و ارتباط موثر و تثبیت آن بر اکوسیستم بخش کشاورزی و غذای کشور مسلط و پایدار شود.
  4. پیشنهاد می‌شود؛ صندوق مشارکتی توسعه صادرات محصولات کشاورزی و غذا مبتنی بر خرد جمعی و مشارکت تشکل‌های ذی‌نفع به منظور توسعه تجارت و بازرگانی محصولات مذکور تأسیس شود.

در پایان، ضمن آرزوی موفقیت برای نمایندگان مجلس و تیم جدید تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز از درگاه خداوند یکتا درخواست می‌کنیم تمرکز، خرد جمعی، ایثار و امید را بر فصل جدید تاریخ کشاورزی و غذای ایران تثبیت و حاکم کند.